שאלות על רש"י

1)

רש"י: מקשקשת בתוכו כפעמון: החלק המקשקש הוא הענבל ואילו 'פעמון' הוא שם הזג והענבל יחד?

1.

רא"ם: החלק נקרא כאן בשם של הכלל- הענבל על שם הפעמון.

2.

גור אריה: הקישקוש מתייחס אל הפעמון [כולו] ולא אל הענבל [לבדו]. 1


1

נראה לפרש דבריו שאמנם הענבל עושה את פעולת הקישקוש, אבל הקול יוצא על ידי הכאת הענבל בזג, וזהו הפעמון.

2)

רש"י: שהיו שם שתי פעימות: מנין דרשו זאת?

1.

רא"ם: בגלל השינוי בין "ותפעם" ל"ותתפעם" יש לדרוש את התי"ו המיותרת כאילו כתוב פעמיים 'ותפעם'.

2.

גור אריה: "ותתפעם" הוא מלשון התפעל- כלומר שרוחו מכה בעצמו והוא המכה והמוכה, נמצא שכל חלק ממנו מכה ומוכה ויש שני מכים ושני מוכים. 1


1

נראה לפרש שבנין התפעל הוא פועל היוצא לעצמו- נמצא שרוחו היכתה בעצמו ולפיכך הוא מכה בעצמו ועצמו מכה בו ויש כאן שני מכים ושני מוכים.

3)

רש"י: הנחרים בטימי מתים: מה פרוש הדבר?

1.

גור אריה: 'נחרים' הוא מלשון גירוי- הם מגרים בעצמות לגלות להם העתידות.

4)

רש"י: פותרים...אבל לא לפרעה: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: קשה ש"לפרעה" מיותר כאן? אלא שהם פתרו ולא נכנס הדבר לאזניו.

5)

רש"י: שבע בנות אתה מוליד וכו': למה פרעה לא קיבל את דבריהם?

1.

גור אריה: מכיון שלא נחה רוחו אחרי שפתרו לו, הוא הבין שאין ממש בפתרון שלהם.

2.

גור אריה: פעימת רוחו מראה שיקרא דבר חידוש ואם הוא יוליד ויקבור 7 בנות, נמצא שלבסוף הוא ישאר כפי שהיה בהתחלה [ולא יהיה דבר חדש].

6)

רש"י: שבע בנות אתה מוליד וכו': מנין לחז"ל שכך פתרו לו?

1.

גור אריה: מכך שכתוב "ואין פותר...לפרעה" משמע שלא היה קולם נכנס באזניו וכאילו לא פתרו כלום, כי פתרו שיוליד ויקבור 7 בנות- נמצא שלבסוף יהיה כמו שהיה בתחילה ואין סיבה שתפעם רוחו.

2.

גור אריה: החרטומים פירשו שהפרות רומזות לבנות מלשון "פרו ורבו" ופרעה לא הבין זאת כי הוא לא ידע את לשון הקודש.

7)

רש"י: שבע בנות אתה מוליד וכו': מה היה פתרון שני החלומות לפי דבריהם ולמה דוקא דברים אלו?

1.

גור אריה: כיון שחלם שני חלומות בלילה אחד, הם בודאי דומים זה לזה, ולכן את חלום השיבולים פתרו שהוא עתיד לכבוש 7 ערים, כי הבנים הם ישוב הארץ כמו כיבוש הארץ.

2.

גור אריה: הם לא התכוונו דוקא לפתרון הזה, אלא הכוונה שהם פתרו לו דברים שאין בהם חידוש, כגון שיוליד 7 ויקבור 7.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים