1)

WHEN IS THERE AN OBLIGATION FOR TRAVELLERS TO TITHE? (Yerushalmi Ma'asros Perek 2 Halachah 2 Daf 9a)

משנה [דף טו עמוד א (עוז והדר)] המעל' פירות מגליל ליהודה או עולה לירושלים אוכל עד שהוא מגיע למקום שהוא הולך וכן בחזירה.

(a)

(Mishnah): If someone brings up fruit from the Galil to Yehuda or he goes up to Yerushalayim, he may eat them until he reaches his destination and similarly if he returns (backtracking before reaching his destination).

רבי מאיר אומר עד שהוא מגיע למקום השביתה.

1.

(R. Meir): Until he reaches the place that he will be spending Shabbos.

הרוכלים המחזירין בעיירות אוכלין עד שהן מגיעין למקום הלינה.

(b)

Peddlers who travel around cities may eat until they reach the place where they will be sleeping overnight.

רבי יהודה אומר הבית הראשון הוא ביתו:

1.

(R. Yehuda): The first house that he reaches is considered his house (for the obligation to tithe).

גמרא פירות שלקטן שלא לצורך השבת וקדשה עליהן השבת

(c)

(Gemara): If fruits were not picked for Shabbos use and Shabbos arrived...

רבי יוחנן אומר השבת טובלת.

1.

(R. Yochanan): Shabbos makes it Tevel.

רבי שמעון בן לקיש אומר אין השבת טובלת.

2.

(R. Shimon ben Lakish): Shabbos does not make it Tevel.

מתיב רבי שמעון בן לקיש לרבי יוחנן על [דעתך] דתימר השבת טובלת והתנינן המעלה פירות מן הגליל ליהודה או עולה [דף ט עמוד ב] לירושלים אוכל עד שהוא מגיע למקום שהוא הולך וכן בחזירה ותני עלה אפילו לן אפילו שבת.

(d)

Question (R. Shimon ben Lakish to R. Yochanan): (Our) Mishnah taught - 'If someone brings up fruit from the Galil to Yehuda or he goes up to Yerushalayim, he may eat them until he reaches his destination and similarly if he returns.' And a Baraisa taught that this is even if he slept the night on the way or even if Shabbos arrived...?

אמר ליה ברוצה לשבות.

(e)

Answer (R. Yochanan): The Baraisa means that if he intends to spend Shabbos somewhere (and Shabbos hasn't yet arrived, he is permitted all the way until Shabbos, when he becomes prohibited).

תדע לך שהוא כן דתני עלה אפילו שבת בשני ויש שביתה בשני אלא ברוצה לשבות אף הכא ברוצה לשבות.

1.

(Proof): The Baraisa teaches "if he intends to spend Shabbos, on a Monday''. Does a person spend Shabbos on a Monday?! Rather, it must mean when he wishes to spend the next few days there until Shabbos.

[דף טו עמוד ב (עוז והדר)] הכל מודים בלינה שאינה טובלת מה בין לינה מה בין שביתה

(f)

Question: All agree that sleeping the night doesn't obligate. What's the difference between spending the night and spending Shabbos?

אדם מגלגל בלינה ואין אדם מגלגל בשביתה בכל מקום אדם לן ואין אדם שובת בכל מקום.

(g)

Answer: A person views sleeping the night lightly but doesn't view spending Shabbos lightly - a person would sleep anywhere, but wouldn't just spend Shabbos anywhere.

תני מעשה ברבי יהושע שהיה מהלך אחר רבן יוחנן בן זכאי (לבני)[לברור] חיל והיו בני אותן העיירות מביאין להם פירות אמר להן רבי יהושע אם לנו כאן אנו חייבין לעשר ואם לאו אין אנו חייבין לעשר

(h)

Question (Tosefta): R. Yehoshua once went (with his students) to learn Torah from R. Yochanan ben Zakkai in Bror Chayil and the people of those towns were bringing him fruits. (The students asked R. Yehoshua if they must separate from the fruits as Demai.) R. Yehoshua told them, "If we sleep the night here, we are obligated to tithe; and if not, we are not obligated.'' (This shows that sleeping the night establishes an obligation?)

אמר רבי זעירא רבי יהושע דעתו נקיה.

(i)

Answer (R. Zeira): R. Yehoshua's mind was clear (and he would only stay in good accommodations. Therefore, when he slept the night, it would establish an obligation.)

אמר ליה רבי מנא וכל עמא שטיי.

(j)

Question (R. Mana to R. Zeira): Are everyone else fools (that sleep anywhere)?!

אלא רבי יהושע דלווייתיה שכיחא ליה הוי דו אמר הלינה טובלת ושאר בני אדם דלית אלווייתיה שכיחא לון אין לינה טובלת.

1.

Rather, R. Yehoshua was different because he had people to arrange his lodgings wherever he went, so where he stayed was considered like his home and obligated; which is not the case for others.

והתנינן רוכלים המחזירין בעיירות אוכלין עד שהן מגיעין למקום הלינה.

(k)

Question (Our Mishnah): Peddlers who travel around cities may eat until they reach the place where they will be sleeping overnight.

מהו מקום הלינה ביתו.

(l)

Rebuttal: The place where they will be sleeping refers to their own homes.

רבי שמעון בן לקיש אמר בשם רבי הושעיה כגון אילין דכפר חנניה דנפקין וסחרין ארבע וחמש קוריין ועיילין דמיכין בבתיהון.

(m)

(R. Shimon ben Lakish citing R. Hoshiyah): (Disagrees) The Mishnah refers to people such as the peddlers of Kfar Chananya, who have a fixed place to sleep while they go to four or five villages to sell their merchandise. (But if a peddler has no fixed place at all to sleep, his accommodations do not establish an obligation to tithe.)

תני רבי חלפתא בן שאול רוצה הוא אדם לפלח עסקיו בבית הראשון שהוא פוגע בו וללון שם:

(n)

(The Mishnah taught that R. Yehuda says that the first house that he reaches is considered his house (for the obligation to tithe). R. Chalafta ben Shaul taught that it's because a person wishes to leave all of his items and sleep in the first house he reaches.