1)

KERI'AS SHEMA AL HA'MITAH

א"ר יהושע בן לוי אע"פ שקרא אדם ק"ש בביהכ"נ מצוה לקרותו על מטתו
(a)

(R. Yehoshua ben Levi): Even if a person said the nighttime Shema in synagogue, he should repeat it before sleeping.

אמר רבי יוסי [רב אסי או רב יוסף] מאי קרא (תהילים ד) רגזו ואל תחטאו אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה
(b)

(R. Asi): He learns from "Rigzu v'Al Techeta'u Imru bi'Levavchem (i.e. Shema, which mentions "Al Levavecha," should be) Al Mishkavtem (said upon going to sleep) v'Domu Sela";

אמר רב נחמן (דף ה א) אם תלמיד חכם הוא אין צריך
(c)

(Rav Nachman): A Chacham need not repeat it (it suffices that he is always learning).

אמר אביי אף תלמיד חכם מיבעי ליה למימר חד פסוקא דרחמי כגון (תהילים לא) בידך אפקיד רוחי פדיתה אותי ה' אל אמת:
(d)

(Abaye): Even a Chacham should say verses arousing mercy, such as "b'Yadcha Afkid Ruchi Padisah Osi Hash-m Kel Emes."

א"ר לוי בר חמא אמר ר"ש בן לקיש לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע שנא' (תהילים ד) רגזו ואל תחטאו.
(e)

(R. Levi bar Chama): A person should always arouse his Yetzer Tov to fight his Yetzer ha'Ra -- "Rigzu v'Al Techeta'u";

אם נצחו מוטב ואם לאו יעסוק בתורה שנאמר אמרו בלבבכם
1.

If he does not overpower his Yetzer ha'Ra, he should learn Torah -- "Imru bi'Levavchem";

אם נצחו מוטב ואם לאו יקרא קריאת שמע שנאמר על משכבכם
2.

If he still does not overpower it, he should recite Shema -- "Al Mishkavchem";

אם נצחו מוטב ואם לאו יזכור לו יום המיתה שנאמר ודומו סלה.
3.

If he still does not overpower it, he should think about the day of death -- "v'Domu Sela."

וא"ר לוי בר חמא אמר ר' שמעון בן לקיש מאי דכתיב (שמות כד) ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם לוחות אלו עשרת הדברות תורה זה מקרא והמצוה זו משנה אשר כתבתי אלו נביאים וכתובים להורותם זה <גמרא> {תלמוד}
(f)

(R. Levi bar Chama): "V'Etnah Lecha Es Luchos ha'Even veha'Torah veha'Mitzvah Asher Kasavti Lehorosam" -- "Luchos" are the Ten Commandments, "Torah" is the written Torah (Chumash), "Mitzvah" is Mishnah, "Asher Kasavti" is Nevi'im and Kesuvim, "Lehorosam" is Gemara;

מלמד שכולם נתנו למשה מסיני:
1.

This teaches that all of these were given at Sinai.

א"ר יצחק כל הקורא ק"ש על מטתו כאלו אוחז חרב של שתי פיות בידו שנאמר (תהילים קמט) רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם
(g)

(R. Yitzchak): Anyone who reads Shema before sleep is like one who bears a double-edged sword (to kill Mazikin) -- "Romemos Kel bi'Gronam v'Cherev Pifiyos b'Yadam."

מאי משמע
(h)

Question: How do we know that the verse refers to Keri'as Shema?

אמר מר זוטרא ואיתימא רב אשי מרישא דענינא דכתיב (תהילים קמט) יעלזו חסידים בכבוד ירננו על משכבותם וכתיב בתריה רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם.
(i)

Answer (Mar Zutra): Before this it says "Yalzu Chasidim b'Chavod Yeranenu Al Mishkevosam."

ואמר רבי יצחק כל הקורא קריאת שמע על מטתו מזיקין בדילין הימנו שנאמר (איוב ה) ובני רשף יגביהו עוף
(j)

(R. Yitzchak): Mazikin avoid one who reads Shema before sleep -- "u'Venei Reshef Yagbihu Uf";

ואין עוף אלא תורה שנאמר (משלי כג) התעיף עיניך בו ואיננו
1.

"Uf" is Torah -- "Ha'sa'if Einecha v'Einenu" (if you close your eyes from Torah, you will forget it. What is the source that this refers to Shma? Pnei Yehoshua - Talmidim in Kalah are cramped due to Mazikin (6a). This shows that Stam Divrei Torah does not chase them away. Keri'as Shma is greater, like R. Levi taught (if Divrei Torah did not help, recite Keri'as Shma), and reciting Shma after the time is like learning Torah (9b). This implies that Shema in its time is greater. Tzelach - if it applied to all Divrei Torah, why does "Romemos Kel..." teach that [only] Keri'as Shma Al ha'Mitah kills Mazikin? Pirchei Kehunah - indeed, any Divrei Torah chases away Mazikin; R. Yitzchak teaches how an Am ha'Aretz, who does not know other Divrei Torah, can protect himself.)

ואין רשף אלא מזיקין שנאמר (דברים לב) מזי רעב ולחומי רשף וקטב מרירי.
2.

"Reshef" is Mazikin -- "Mezei Ra'av u'Lechumei Reshef."

2)

AFFLICTIONS

אמר רבי שמעון בן לקיש כל העוסק בתורה יסורין בדילין הימנו שנאמר ובני רשף יגביהו עוף
(a)

(Reish Lakish): One who learns Torah is not beset by afflictions -- "u'Venei Reshef Yagbihu Uf";

ואין עוף אלא תורה שנאמר התעיף עיניך בו ואיננו
1.

"Uf" is Torah -- "Ha'sa'if Einecha v'Einenu."

ואין רשף אלא יסורין שנאמר מזי רעב ולחומי רשף
(b)

(R. Yochanan): Even children learning Chumash know that -- "Im Shamo'a Tishma... Kol ha'Machalah Asher Samti b'Mitzrayim Lo Asim Alecha"!

אמר ליה רבי יוחנן הא אפילו תינוקות של בית רבן יודעין אותו שנאמר (שמות טו) ויאמר אם שמוע תשמע לקול ה' אלהיך והישר בעיניו תעשה והאזנת למצותיו ושמרת כל חקיו כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך אלא כל שאפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק הקב"ה מביא עליו יסורין מכוערין ועוכרין אותו שנא' (תהילים לט) נאלמתי דומיה החשיתי מטוב וכאבי נעכר
(c)

(R. Yochanan): If one could engage in Torah and does not, he is beset by ugly afflictions -- "Ne'elamti Dumiyah Hechesheisi mi'Tov u'Ch'evi Nekar";

ואין טוב אלא תורה שנאמר (משלי ד) כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו.
1.

"Tov" is Torah -- "Ki Lekach Tov Nasati Lachem."

אמר רבי זירא ואיתימא רבי חנינא בר פפא בא וראה שלא כמדת הקב"ה מדת בשר ודם מדת בשר ודם
(d)

(R. Zeira): Hash-m's ways are unlike the ways of people:

אדם מוכר חפץ לחבירו מוכר עצב ולוקח שמח אבל הקב"ה אינו כן נתן להם תורה לישראל ושמח שנא' כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו.
1.

When a person sells something, he is sad, the buyer is happy -- Hash-m gave Torah to Yisrael and was happy (He wants us to keep it) -- "Ki Lekach Tov Nasati Lachem Torasi Al Ta'azovu."

אמר רבא ואיתימא רב חסדא אם רואה אדם שיסורין באין עליו יפשפש במעשיו שנא' (איכה ג) נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'
(e)

(Rava): If afflictions come upon a person, he should inspect his deeds -- "Nachpesah Derachenu v'Nachkorah v'Nashuvah Ad Hash-m";

פשפש ולא מצא יתלה בבטול תורה שנאמר (תהילים צד) אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו
1.

If he inspected his deeds and did not find sin, he should attribute the afflictions to Bitul Torah -- "Ashrei ha'Gever Asher Teyasrenu Kah umi'Torascha Selamdenu." (Emes l'Yakov -- other sins would not bring afflictions unless they were b'Mezid, he would have found them.)

ואם תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הם שנאמר (משלי ג) כי את אשר יאהב ה' יוכיח.
2.

If he attributed the afflictions to Bitul Torah, but cannot find any, they are afflictions of love (not on account of sin, rather, to increase his reward in the World to Come - Rashi; Maharsha - to atone for others) -- "Ki Es Asher Ye'ehav Hash-m Yochi'ach."

אמר רבא אמר רב סחורה אמר רב הונא כל שהקב"ה חפץ בו מדכאו ביסורין שנאמר (ישעיהו נג) וה' חפץ דכאו החלי
(f)

(Rava): Anyone whom Hash-m likes, He crushes him with afflictions -- "v'Hashem Chafetz Dak'o Hecheli";

יכול אפילו לא קבלם מאהבה
1.

Suggestion: Perhaps they atone for him even if he does not accept them with love!

תלמוד לומר (ישעיהו נג) אם תשים אשם נפשו מה אשם לדעת אף יסורין לדעת
2.

Rejection: "Im Tasim Asham Nafsho" -- just like a Korban Asham must be offered willingly, afflictions must be accepted willingly.

ואם קבלם מה שכרו
(g)

Question: If he accepts them, what is his reward?

(ישעיהו נג) יראה זרע יאריך ימים
(h)

Answer: "Yir'eh Zera Ya'arich Yamim" (he will have children and live a long life);

ולא עוד אלא שתלמודו מתקיים בידו שנא' (ישעיהו נג) וחפץ ה' בידו יצלח
1.

Also, he will remember his learning -- "v'Chefetz Hash-m b'Yado Yitzlach."

פליגי בה רבי יעקב בר אידי ורבי אחא בר חנינא חד אמר אלו הם יסורין של אהבה כל שאין בהן בטול תורה שנאמר אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו
(i)

(R. Yakov bar Idi or R. Acha bar R. Chanina): Afflictions of love are those that do not cause Bitul Torah -- "Ashrei ha'Gever Asher Teyasrenu Kah umi'Torascha Selamdenu";

וחד אמר אלו הם יסורין של אהבה כל שאין בהן בטול תפלה שנאמר (תהילים סו) ברוך אלהים אשר לא הסיר תפלתי וחסדו מאתי
(j)

(The other of R. Yakov bar Idi and R. Acha bar R. Chanina): They are those that do not cause Bitul Tefilah -- "Baruch Elokim Asher Lo Hesir Tefilasi v'Chasdo me'Iti."

אמר להו רבי אבא בריה דר' חייא בר אבא הכי אמר ר' חייא בר אבא א"ר יוחנן אלו ואלו יסורין של אהבה הן שנאמר כי את אשר יאהב ה' יוכיח
(k)

(R. Aba brei d'R. Chiya bar Aba): Both of these are afflictions of love -- "Ki Es Asher Ye'ehav Hash-m Yochi'ach";

אלא מה ת"ל ומתורתך תלמדנו
(l)

Question: But it says "umi'Torascha Selamdenu" (You (Hash-m) will teach him, i.e. he will still be able to learn)!

אל תקרי תלמדנו אלא תלמדנו דבר זה מתורתך
(m)

Answer: We read this "Selamdeinu" (the Torah teaches us that one who is afflicted is fortunate; Maharshal -- we read it "Limadtanu," You taught this to us);

תלמדנו ק"ו משן ועין מה שן ועין שהן אחד מאבריו של אדם עבד יוצא בהן לחרות יסורין שממרקין כל גופו של אדם על אחת כמה וכמה
1.

If a master knocks out the tooth or eye of his slave, a single limb, the slave goes free; afflictions scour the entire body, all the more so they free him (from liability for his sins).

והיינו דרבי שמעון בן לקיש דאמר רשב"ל נאמר ברית במלח ונאמר ברית ביסורין נאמר ברית במלח דכתיב (ויקרא ב) ולא תשבית מלח ברית ונאמר ברית ביסורין דכתיב (דברים כח) אלה דברי הברית
2.

(Reish Lakish): The Torah discusses Bris Melach -- "v'Lo Sashbis Melach Bris" (all Korbanos must be salted), and a Bris concerning afflictions (the curses in Ki Savo) -- "Eleh Divrei ha'Bris";

מה ברית האמור במלח מלח ממתקת את הבשר אף ברית האמור ביסורין יסורין ממרקין כל עונותיו של אדם:
i.

Just like salt makes meat tastier, also afflictions purge a person of his sin (some texts -- afflictions likewise turn his sins into merits - Etz Yosef).

תניא רבי שמעון בן יוחאי אומר שלש מתנות טובות נתן הקדוש ברוך הוא לישראל וכולן לא נתנן אלא ע"י יסורין אלו הן תורה וארץ ישראל והעולם הבא
(n)

(Beraisa - R. Shimon): Hash-m gave three great gifts to Yisrael, all came through afflictions -- Torah, Eretz Yisrael and the World to Come.

תורה מנין
(o)

Question: What is the source that Torah was given through afflictions?

שנאמר אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו
(p)

Answer: "Ashrei ha'Gever Asher Teyasrenu Kah umi'Torascha Selamdenu."

ארץ ישראל דכתיב (דברים ח) כי כאשר ייסר איש את בנו ה' אלהיך מיסרך וכתיב בתריה כי ה' אלהיך מביאך אל ארץ טובה
1.

We know that Eretz Yisrael was given through afflictions, for it says "Ki ka'Asher Yeyaser Ish Es Beno," and then "Hash-m Elokecha Mevi'acha El Eretz Tovah."

העולם הבא דכתיב (משלי ו) כי נר מצוה ותורה אור ודרך חיים תוכחות מוסר.
2.

We learn that the World to Come was given through afflictions, for it says "Ki Ner Mitzvah v'Sorah Or v'Derech Chayim Sochechos Musar."

3)

AFFLICTIONS BRING ATONEMENT

תני תנא קמיה דר' יוחנן כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים (דף ה ב) וקובר את בניו מוחלין לו על כל עונותיו
(a)

(A reciter of Beraisos): If one engages in Torah and Chesed and buries his children, all of his sins are pardoned.

5b----------------------------------------5b
אמר ליה רבי יוחנן בשלמא תורה וגמילות חסדים דכתיב (משלי טז) בחסד ואמת יכופר עון חסד זו גמילות חסדים שנאמר (משלי כא) רודף צדקה וחסד ימצא חיים צדקה וכבוד
(b)

Question (R. Yochanan): I understand your source for Torah and Chesed -- it says "b'Chesed v'Emes Yechupar Avon";

אמת זו תורה שנאמר (משלי כג) אמת קנה ואל תמכור
1.

"Emes" refers to Torah -- "Emes Keneh v'Al Timkor."

אלא קובר את בניו מנין
2.

What is the source that burying one's children brings pardon?

תנא ליה ההוא סבא משום ר' שמעון בן יוחאי אתיא עון עון
(c)

Answer (an elder citing R. Shimon): We learn from a Gezeirah Shavah "Avon-Avon";

כתיב הכא בחסד ואמת יכופר עון וכתיב התם (ירמיהו לב) ומשלם עון אבות אל חיק בניהם.
1.

It says "b'Chesed v'Emes Yechupar Avon," and "u'Meshalem Avon Avos El Cheik Beneihem."

א"ר יוחנן נגעים ובנים אינן יסורין של אהבה
(d)

(R. Yochanan): Tzara'as and [loss of] children are not afflictions of love.

ונגעים לא והתניא כל מי שיש בו אחד מארבעה מראות נגעים הללו אינן אלא מזבח כפרה
(e)

Question (Beraisa): Any of the four appearances of Tzara'as is like a Mizbe'ach to bring atonement for a person.

מזבח כפרה הוו יסורין של אהבה לא הוו
(f)

Answer #1: Tzara'as is like a Mizbe'ach of atonement, it is not afflictions of love.

ואב"א הא לן והא להו
(g)

Version #1 - Answer #2: It is afflictions of love for people in Chutz la'Aretz, but not for people in Eretz Yisrael (Rashi - they must leave the city; Tosfos - they must be careful about Tum'ah).

(h)

Version #2 - Maharsha - Answer #2: It is afflictions of love for others (who are forgiven through the suffering of Tzadikim), not for the Tzadikim stricken with the Tzara'as. (End of Version #2)

ואי בעית אימא הא בצנעא הא בפרהסיא
(i)

Answer #3: It is afflictions of love if it is in a covered place, not if it is exposed (then one is greatly embarrassed).

ובנים לא
(j)

Question: Does R. Yochanan really hold that [loss of] children is not an affliction of love?

היכי דמי אילימא דהוו להו ומתו והא א"ר יוחנן דין גרמא דעשיראה ביר
1.

He used to console people by saying, "This is a bone from my tenth son (all of them died. Tosfos - surely, he only said this to others because it is afflictions of love; Rashi - surely, afflictions of a Tzadik like R. Yochanan are of love)!

אלא הא דלא הוו ליה כלל והא דהוו ליה ומתו.
(k)

Answer: If one had children and lost them, this is an affliction of love (the mourning atones for him); if one never had children, this is not an affliction of love.

4)

REMEDYING AFFLICTIONS

רבי חייא בר אבא חלש על לגביה ר' יוחנן
(a)

R. Chiya bar Aba fell sick; R. Yochanan came to visit him.

א"ל חביבין עליך יסורין
(b)

R. Yochanan: Do you cherish afflictions?

א"ל לא הן ולא שכרן
(c)

R. Chiya: I do not desire them nor their reward (because they are causing Bitul Torah).

א"ל הב לי ידך יהב ליה ידיה ואוקמיה.
(d)

R. Yochanan took his hand, and R. Chiya recovered.

ר' יוחנן חלש על לגביה ר' חנינא א"ל חביבין עליך יסורין א"ל לא הן ולא שכרן א"ל הב לי ידך יהב ליה ידיה ואוקמיה
(e)

The same dialogue occurred when R. Yochanan fell sick, and R. Chanina resuscitated him.

אמאי לוקים ר' יוחנן לנפשיה
(f)

Question: Why didn't R. Yochanan cure himself?

אמרי אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים
(g)

Answer: A prisoner cannot free himself from prison.

רבי אליעזר חלש על לגביה רבי יוחנן חזא דהוה קא גני בבית אפל גלייה לדרעיה ונפל נהורא חזייה דהוה קא בכי ר' אליעזר
(h)

R. Elazar fell sick; R. Yochanan came to visit him, and saw that the house was dark. He uncovered his arm, illuminating the house (R. Yochanan had a great radiance); he saw that R. Elazar was crying.

א"ל אמאי קא בכית אי משום תורה דלא אפשת שנינו אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין לבו לשמים
(i)

R. Yochanan: If you are crying because you did not learn enough Torah, do not cry -- we learned that it does not matter whether one learns a lot or a little, as long as his intentions are for the sake of Shamayim!

ואי משום מזוני לא כל אדם זוכה לשתי שלחנות
1.

If you are crying because you were poor, do not cry -- not everyone merits two worlds of wealth (Torah and monetary)!

ואי משום בני דין גרמא דעשיראה ביר
2.

If you are crying because you lost children, do not cry -- this is a bone from my tenth son!

א"ל להאי שופרא דבלי בעפרא קא בכינא
(j)

(R. Elazar): I cry because your beauty (Maharsha - the last remnant of the beautiful people of Yerushalayim) will eventually rot in the ground.

א"ל על דא ודאי קא בכית ובכו תרוייהו אדהכי והכי א"ל חביבין עליך יסורין א"ל לא הן ולא שכרן א"ל הב לי ידך יהב ליה ידיה ואוקמיה.
(k)

R. Yochanan agreed that it is worthy to cry over this; he also cried. He asked, "Do you cherish afflictions?" R. Elazar said that he does not desire them nor their reward; R. Yochanan resuscitated him.

רב הונא תקיפו ליה ארבע מאה דני דחמרא על לגביה רב יהודה אחוה דרב סלא חסידא ורבנן ואמרי לה רב אדא בר אהבה ורבנן ואמרו ליה לעיין מר במיליה
(l)

Four hundred barrels of Rav Huna's wine spoiled (turned to vinegar); he came to Rav Yehudah and Rabanan, they told him to examine his deeds.

אמר להו ומי חשידנא בעינייכו
1.

Rav Huna: Do you suspect me?!

אמרו ליה מי חשיד קב"ה דעביד דינא בלא דינא
2.

Rabanan: Do you suspect that Hash-m would punish you without reason?!

אמר להו אי איכא מאן דשמיע עלי מלתא לימא
3.

Rav Huna: Does anyone know anything that I did wrong?

אמרו ליה הכי שמיע לן דלא יהיב מר שבישא לאריסיה
4.

Rabanan: You did not give to your sharecropper his share of vine branches.

אמר להו מי קא שביק לי מידי מיניה הא קא גניב ליה כוליה
5.

Rav Huna: He stole much more than that from me!

אמרו ליה היינו דאמרי אינשי בתר גנבא גנוב וטעמא טעים
6.

Rabanan: This is like people say, one who steals from a thief tastes theft.

אמר להו קבילנא עלי דיהיבנא ליה
7.

Rav Huna: I accept upon myself to give to him from now on.

איכא דאמרי הדר חלא והוה חמרא
8.

Version #1: Rav Huna's wine became good again.

ואיכא דאמרי אייקר חלא ואיזדבן בדמי דחמרא:
9.

Version #2: Vinegar rose in price and equaled the price of wine.

5)

PROPER CONDUCT REGARDING PRAYER

תניא אבא בנימין אומר על שני דברים הייתי מצטער כל ימי על תפלתי שתהא לפני מטתי ועל מטתי שתהא נתונה בין צפון לדרום
(a)

(Beraisa - Aba Binyamin): I always exerted myself about two things:

על תפלתי שתהא לפני מטתי
1.

That my Tefilah should be near my bed.

מאי לפני מטתי
i.

Question: What does this mean?

אילימא לפני מטתי ממש
ii.

Answer #1: This is meant literally.

והאמר רב יהודה אמר רב ואיתימא ריב"ל מנין למתפלל שלא יהא דבר חוצץ בינו לבין הקיר שנאמר (ישעיהו לח) ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל
iii.

Rejection: Rav Yehudah taught that when one prays, nothing should separate him from the wall in front -- "va'Yasev Chizkiyahu Panav El ha'Kir va'Yispalel"!

לא תימא לפני מטתי אלא אימא סמוך למטתי
iv.

Answer #2: It means, "my Tefilah should be close to my bed," i.e. to say Keri'as Shema and pray right after rising, before working (Rashi - or learning).

ועל מטתי שתהא נתונה בין צפון לדרום
2.

That my bed should be north-south.

דא"ר חמא ברבי חנינא אמר רבי יצחק כל הנותן מטתו בין צפון לדרום הויין ליה בנים זכרים שנאמר (תהילים יז) וצפונך תמלא בטנם ישבעו בנים
i.

(R. Chama b'Rebbi Chanina): Anyone who put his bed between north-south merits to have sons -- "u'Tzefuncha Temalei Vitnam Yibe'u Vanim." (Ramban (Igeres ha'Kodesh)- this refers to having relations at the intermediate time, between the extremes of north (cold, i.e. hunger) and south (heat, i.e. satiation).)

רב נחמן בר יצחק אמר אף אין אשתו מפלת נפלים כתיב הכא וצפונך תמלא בטנם וכתיב התם (בראשית כה) וימלאו ימיה ללדת והנה תומים בבטנה:
ii.

(Rav Nachman bar Yitzchak): Also, his wife will not miscarry. It says here "u'Tzefunecha Temalei Vitnam", and it says there "va'Yimle'u Yameha Laledes v'Hine Sumim b'Vitnah."

תניא אבא בנימין אומר שנים שנכנסו להתפלל וקדם אחד מהם להתפלל ולא המתין את חברו ויצא טורפין לו תפלתו בפניו שנאמר (איוב יח) טורף נפשו באפו הלמענך תעזב ארץ
(b)

(Beraisa - Aba Binyamin): If two people enter a synagogue together to pray, and one leaves before the other finishes, the Tefilah [of the first] is torn up -- "Toref Nafsho b'Apo ha'Lema'ancha Te'azev Aretz";

ולא עוד אלא שגורם לשכינה שתסתלק מישראל שנאמר (איוב יח) ויעתק צור ממקומו ואין צור אלא הקב"ה שנאמר (דברים לב) צור ילדך תשי
1.

Also, it causes the Shechinah to depart from Yisrael -- "v'Yetak Tzur mi'Mekomo."

ואם המתין לו מה שכרו
(c)

Question: If he waits for him, what is his reward?

(דף ו א) אמר ר' יוסי ברבי חנינא זוכה לברכות הללו שנאמר (ישעיהו מח) לוא הקשבת למצותי ויהי כנהר שלומך וצדקתך כגלי הים ויהי כחול זרעך וצאצאי מעיך וגו':
(d)

Answer (R. Yosi b'Rebbi Chanina): He merits the following Berachos -- "Lu Hikshavta l'Mitzvosai va'Yehi cha'Nahar Shelomecha..."