1)

Koy / Androgenus (Yerushalmi Halachah 3 Daf 4b)

תני רבי יוסי אומר כוי אין מכסין את דמו מפני שהוא ספק [דף ז עמוד ב (עוז והדר)] מה אם מילה שוודייה דוחה את השבת אין ספיקה דוחה את יום טוב כיסוי הדם שאין וודייו דוחה את השבת דין הוא שלא ידחה ספיקו את יום טוב

(a)

Beraisa (R. Yosi): One may not cover the blood of a Koy that was slaughtered on Yom Tov, as it is doubtful if it is required. If Milah, that when it is certainly the 8th day it overrides Shabbos, but if it is doubtful it does not override Yom Tov; covering the blood, that when the obligation is certain it does not override Shabbos, certainly if its obligation is doubtful it should not override Yom Tov.

ומותר לשחוט בשבת

(b)

Question: Is it permitted to slaughter on Shabbos? (How could the Beraisa mention that the certain obligation to cover the blood does not override Shabbos?)

ר' יוסה אמר לה סתם ר' יוסה בי ר' בון בשם ר''י בשוחט לחולה

(c)

Answer (R. Yosa himself / R. Yosa bei R. Bun quoting R. Yochanan): He slaughtered for a dangerously sick person.

אמרו לו והרי שופר שבגבולים יוכיח שאין וודייו דוחה שבת והרי ספיקו דוחה י''ט

(d)

Question to R. Yosa: We can disprove it from the case of blowing the Shofar outside of the Temple on Rosh Hashanah. Even when the obligation is certain, it does not override Shabbos, but if the obligation is doubtful, it overrides Yom Tov...?

מה ספק יש שם יום חול הוא יתקע י''ט הוא יתקע

(e)

Question: What is the case of doubtful obligation - (Two days of Rosh Hoshanah are observed, because of a doubt as to which day is actually Yom Tov - whichever day it actually is, let him blow) - If it is a weekday (so there is certainly no prohibition involved in blowing), he should blow and if it is Yom Tov, he should blow?!

רבי חנינה בשם ר' אחא באנדרוגינס שתקע

(f)

Answer (R. Chaninah quoting R. Acha(: The doubt is because it is an Androgenus who is blowing (and it is doubtful whether an Androgenus is male or female).

ותני כן אנדרוגינס מוציא את מינו ואינו מוציא את שאינו מינו טומטום אינו מוציא לא את מינו ולא את שאינו מינו

(g)

Support - Beraisa: An Androgenus can cause another Androgenus to fulfil his obligation (i.e. blow for someone else), but cannot cause another type of person to fulfil his obligation. A Tumtum (one whose organs are covered with skin and it cannot be seen whether they are male or female) cannot cause anyone to fulfil their obligation (even another Tumtum, as perhaps this Tumtum is female and the other one is male).

ר' יוסי בעי אם באנדרוגינוס שתקע בדא דתני אין לו תשובה

(h)

Question (R. Yosi): If the case is when an Androgenus blows the Shofar, would R. Chiya have told R. Yosa that there is no way to answer it? (Rather, ideally an Androgenus cannot blow.)

א''ר אבין זה אחד מד' דברים שהיה ר' חייה גדול אומר אין להן תשובה

(i)

As R. Avin said: This is one of the four cases about which R. Chiya the Great would say that there is no answer (and this is one of them).

והשיב ר' לעזר בנו של ר' לעזר הקפר מה אם מילה שאין ספיקה דוחה (את) י''ט [שאין] וודייה דוחה את לילי יום טוב תאמר בכיסוי הדם שוודייו דוחה את לילי י''ט הואיל וודייו דוחה את לילי י''ט דין הוא שידחה ספיקו את יום טוב

(j)

R. Elazar son of R. Elazar Hakapar responds: If Milah, that when its obligation is doubtful it does not override Yom Tov, when its obligation is certain it does not override the night of Yom Tov; covering the blood, that when its obligation is certain it overrides the night of Yom Tov, certainly when its obligation is doubtful, it overrides Yom Tov!

[דף ח עמוד א (עוז והדר)] וקמת כמה דצרכת לרבנן קדמאיי וקשת בידיהון כן צרכת לרבנן אחרא וקשת בידיהון

(k)

This matter remained unresolved because of the question of R. Chiya the Great. The later Rabbanim remained with the same question that the earlier Rabbanan had asked.

על דעתיה דר' אחא אנדרוגינס מוציא את מינו בתחילה

(l)

According to R. Acha (who said that the Chachamim successfully responded from Androgenus), it is ideal for an Androgenus to blow the Shofar for another Androgenus.

על דעתיה דרבי יוסה לשעבר

1.

According to R. Yosa (who said that it was not a valid response) it is not ideal.

2)

ASHES OF AN OVEN (Yerushalmi Halachah 3 Daf 4b)

ומודים שאם שחט שיחפור בדקר ויכסה שאפר הכירה מוכן

(a)

The Mishnah had taught: They both agree that if he [already] slaughtered (without preparing the earth), he should dig with a spade and cover it, as ash from the stove is considered prepared for this.

הדא דאת אמר באפר שהוסק מערב יום טוב אבל באפר שהוסק ביום טוב לא

(b)

This refers to when the ashes were burnt before Yom Tov, but he may not use ashes that were burnt on Yom Tov.

בד''א בשלא שחט אבל אם שחט מוטב שיטול מאפר שהוסק ביום טוב ואל יחפור בדקר ויכסה

(c)

This is only the case when he has not yet slaughtered, but if he has already slaughtered, it is better to take ashes burnt on Yom Tov, rather than dig with a spade and cover.

[דף ה עמוד א] חברייא אמרין שמצות עשה דוחה למצוה בלא תעשה

(d)

Chevraya: The positive Mitzvah (of covering the blood) overrides the negative Mitzvah (of refraining from Melacha on Yom Tov).

על דעתיה דר' יונה דו אמר מצות עשה דוחה למצוה בלא תעשה אף על פי שאינה כתובה בצידה ניחא

(e)

According to R. Yona who said that a positive Mitzvah overrides a negative Mitzvah, it is fine, as this applies even if the two Mitzvos are not written together in the Torah.

[דף ח עמוד ב (עוז והדר)] על דעתיה דרבי יוסי דו אמר הואיל ואין מצות עשה דוחה בלא תעשה אלא א''כ היתה כתובה בצידה

(f)

Question: But according to R. Yosi who said that a positive Mitzvah only overrides a negative Mitzvah when they are written together, (why did they permit Melacha on Yom Tov in order to cover?)

מכיון שהתחיל במצוה אומר לו מרק

(g)

Answer: Since he began the Mitzvah of slaughtering, we tell him to finish it.

ר' זעירה בעי קערה שחקקה קוף מהו

(h)

Question (R. Zeira): If a monkey carved a bowl on Yom Tov, is it Muktzah?

ר' יוסה בי ר' בון אמר איתפלגון ר' זעירה ורב המנונא אמר אסור וחרנה אמר מותר

(i)

Answer (R. Yosa bei R. Bun): R. Zeira and Rav Hamnuna disagreed - one said that it is Muktzah, the other one said that it is permitted.

מ''ד אסור נעשה כמוקצה שיבש ולא ידע בו

(j)

The reason for the one who prohibits is because it is like Muktzah (fruit) that dried and he was not aware of it.

מ''ד מותר נעשה כטבל שתיקנו שוגג

1.

The reason for the one who permits it because it is like Tevel (untithed produce) that was accidently tithed.

מ''ד מותר מהו לשתמש על גב מקומה

(k)

Question: According to the one who permits, would one be able to use the area of the groove on the groundmade by the bowl.

כך אנו אומרים אסור לשתמש על גבי קרקע

(l)

Answer: One may never use the space on the ground, lest he come to flatten the ground.