SANHEDRIN 17 (3 Teves) - Dedicated l'Iluy Nishmas Leib ben Meier ha'Kohen Ehrmann, on his Yahrzeit. Sponsored by his nephew, Ze'ev Rosenbaum.

1)

THE SANHEDRINS (Yerushalmi Halachah 4 Daf 8a)

משנה סנהדרין גדולה היתה של שבעים ואחד וקטנה של עשרים ושלשה

(a)

(Mishnah): The Great Sanhedrin consisted of 71 judges and the small one consisted of 23 judges.

מניין לגדולה שהוא של שבעים ואחד שנאמר אספה לי שבעים איש מזקני ישראל ומשה על גביהן הרי שבעים ואחד

(b)

What is the source for the Great Sanhedrin consisting of 71 judges? The pasuk states (Bamidbar 11:16), "Gather for me 70 men from the elders of Yisrael" with Moshe as the head (as learned from the next pasuk 'and they will bear with you the burden of the nation')- that makes 71.

רבי יהודה אומר שבעים

(c)

(R. Yehuda): There are only 70 (as that pasuk 'and they will bear with you...' merely teaches that the elders must be similar to Moshe in their lineage and their traits).

ומניין לקטנה שהיא של עשרים ושלשה שנאמר ושפטו העדה והצילו העדה עדה שופטת ועדה מצלת הרי עשרים

(d)

Question: What is the source for the small Sanhedrin consisting of 23 judges? The pasuk states (Bamidbar 35:24-25), "And they shall judge the congregation...and they will save the congregation" - a congregation (10 judges) will judge and a congregation (10 judges) will save - that makes 20 judges.

ומניין שהיא לעדה עשרה שנאמר עד מתי לעדה הרעה הזאת יצאו יהושע וכלב

1.

What is the source that the word 'Eidah' - 'congregation' means 10 people? As the pasuk states (Bamidbar 14:27), "how long will there be this evil congregation" - in reference to the spies who came back from the Land of Israel with a bad report. There were 12 spies, but two of them did not sin - Yehoshua and Calev. The pasuk is addressing the rest of them, meaning 10 people.

ומניין להביא עוד שלשה ממשמע שנאמר לא תהיה אחרי רבים לרעות שומע אני שאמר היה עמהן לטובה

2.

Question: What is the source for the other three judges required? From the pasuk (Shemos 23:2), "You should not follow after the majority to do evil" - I learn that I should not follow the majority to evil, but to do good, I should follow the majority.

ואם כן למה נאמר אחרי רבים להטות לא כהטייתך לטובה הטייתך לרעה הטייתך לטובה על פי עד אחד ולרעה על פי שנים אין בית דין שקול מוסיפין עליהן עוד אחד הרי עשרים ושלשה מאה ועשרים

3.

If so, why did the pasuk also need to end by saying 'to follow after the majority'? The way you follow the bad should not be as you follow the good. Following the majority for the good can be done with a majority of only one; for the bad, two are required. Therefore, two extra judges are required in addition to the first twenty in order that there will potentially be 12 against 10 to save an innocent man. However, Beis Din must always comprise of an odd number, so there must be 23 judges.

וכמה יהא בעיר ותהא ראויה לסנהדרין

(e)

Question: How many people must live in a city for it to have a small Sanhedrin?

מאה ועשרים

(f)

Answer: (At least) 120 people.

רבי נחמיה אומר מאתים ושלשים כדי שרי עשרות:

(g)

Answer #2 (R. Nechemiah): (At least) 230 people, so that each judge (of the 23) should preside over ten people of the city.

גמרא רבי בא רבי יסא בשם רבי יוחנן נאמר כאן עדה ונאמר להלן עד מתי לעדה הרעה מה לעדה האמורה להלן עשרה אף כאן עשרה.

(h)

(Gemara)(R. Ba/ R. Yasa citing R. Yochanan): (The following Gezeirah Shavah is used to expound that ten men are needed in order to perform any public holy matter, such as reciting Kaddish, Kedushah, and Barchu etc.) - the word 'Eidah' (congregation) is used here (Vayikra 19:2, "speak to all of the congregation of the children of Israel and say to them, you shall be holy") and the word 'Eidah' is used there (Bamidbar 14:27, about the spies, "how long will there be this evil congregation". Just as there were ten evil spies, so too matters of holiness require ten people.

א"ר סימון נאמר כאן תוך ונאמר להלן תוך מה תוך שנאמר להלן עשרה אף כאן עשרה.

(i)

Source #2: (R. Simon): The word 'Toch' (the midst) is used here (Vayikra 22:32, "I will be sanctified in the midst of the children of Israel") and the word 'Toch' is used there (Bereishis 42:5, "and the children of Israel came to buy amidst those who came"). Just as there were ten sons of Yaakov who came, as Yosef was already in Egypt and Binyamin did not come, so too "I will be sanctified in the midst" requires ten.

א"ל רבי יסא בי רבי בון אם מתוך את יליף לה סגין אינון.

(j)

Rebuttal (R. Yosa bei R. Bun): If you are learning from "amidst those who came", there were many people that came?

אלא נאמר כאן בני ישראל ונאמר להלן בני ישראל ויבואו בני ישראל לשבר וגו' מה בני ישראל שנאמר להלן עשרה אף כאן עשרה:

1.

Alternative answer: Rather, the words 'Bnei Yisrael' (the children of Israel) are used here (Vayikra 22:32, "I will be sanctified in the midst of the children of Israel") and the words 'Bnei Yisrael' are used there (Bereishis 42:5, "and the children of Israel came to buy amidst those who came"). Just as there were ten sons of Yaakov who came, so too "I will be sanctified..." requires ten.

2)

THE BEIS DIN HAGADOL RULING ON DOUBTS (Yerushalmi Halachah 4 Daf 8b)

פיסקא ומניין להביא עוד שלשה כו'.

(a)

The Mishnah taught: (See above 17-1 (d) 2.) What is the source for the other three judges required?

תני אמר רבן שמעון בן גמליאל בראשונה לא היו חותמין על כתובת נשים כשירות. אלא כהנים לויים וישראלים משיאין לכהונה.

(b)

Beraisa (Rabban Shimon ben Gamliel): Originally, only Kohanim, Leviim and Yisraelim who they themselves were permitted to marry women proven to be of good lineage, would sign as witnesses on the marriage documents (Kesuvos) of such women.

א"ר יוסי בראשונה לא היתה מחלוקת [ב]ישראל אלא סנהדרין של שבעים ואחד היתה יושבת בלשכת הגזית.

(c)

(R. Yosi): Originally, dispute would never endure amongst the Jews, as the Sanhedrin of 71 sat in the Lishchas HaGazis (The Chamber of Hewn Stone) and resolved all disputes.

ושני בתי דינין של (שלשה) עשרים [ו]שלשה היו יושבין אחד בחיל ואחד בהר הבית.

(d)

And there were two Beis Dins of 23 judges that would sit, one in the Chayil and one on the Temple Mount.

ובתי דינין של שלשה ועשרים היו יושבין בכל עיירות ארץ ישראל.

(e)

And Beis Dins of 23 would sit in all of the cities of the Land of Israel.

צריך אחד מהן לשאול דבר הלכה היה בא ושואלה בבית דין שבעירו אם שמעו אמרו לו ואי לא היה הוא ומופלא שלהן באין ושואלין אותה בבית דין הסמוך לעירו.

(f)

If a person needed to ask a question of Jewish Law, he would ask the Beis Din of 23 judges in his city. If they had heard the answer from their Rabbis, they would tell him the ruling; if not, the questioner and the greatest judge of that Beis Din would go and ask in the next closest Beis Din.

אם שמעו אמרו לו ואי לא היה הוא ומופלא שלהן באין ושואלין אותה בבית דין שבהר הבית.

(g)

If that Beis Din had heard the answer, they would tell him; if not, the questioner and the greatest judge of that Beis Din would go and ask the Beis Din on the Temple Mount.

אם שמעו אמרו להן ואי לא היה הוא ומופלא שלהן באין ושואלין אותה בבית דין שבחיל.

(h)

If that Beis Din had heard the answer, they would tell him; if not, the questioner and the greatest judge of that Beis Din would go and ask the Beis Din in the Chayil (at the entrance of the courtyard).

אם שמעו אמרו להן ואם לאו היו אילו ואילו מתכנסין לבית דין הגדול שבלשכת הגזית שמשם תורה יוצאה ורווחת לכל ישראל שנאמר מן המקום ההוא אשר יבחר ה' וגו'.

(i)

If that Beis Din had heard the answer, they would tell him; if not, the questioner and the Beis Din of the Chayil would go and ask the Beis Din HaGadol in the Lishchas HaGazis, from which Torah came forth to all of Yisrael, as the pasuk states (Devarim 17:10), "from the place that Hash-m chose..."

סנהדרין שבלשכת הגזית אע"פ שהיתה של שבעים ואחד לא היו פחותין מעשרים ושלשה.

(j)

The Sanhedrin in the Lishchas HaGazis - even though there were (potentially as many as) 71 judges, there could never be a hearing with less than 23 of them.

צריך אחד מהן לצאת היה מסתכל אם יש שם עשרים ושלשה היה יוצא ואם לאו לא היה יוצא. והיו יושבין מתמיד של שחר עד תמיד של בין הערבים.

(k)

If one of the judges needed to leave, he would first need to check that there were at least 23 without him. They would sit in court from the early morning, from the time that the Kohanim sacrificed the first daily Tamid offering until the time of the second Tamid offering in the late afternoon.

ובשבתות ובימים טובים היו יושבין בבית המדרש שבהר הבית.

(l)

On Shabbos and Yom Tov, they would sit in the Study Hall on the Temple Mount (so that it would not look as if they were judging monetary and capital cases).

נשאלה הלכה אם שמעו אמרו להן ואי לא עומדין על המניין רבו המזכין זיכו רבו מחייבין חייבו רבו המטהרין טיהרו רבו המטמין טמאו שמשם תורה יוצאה ורווחת לכל ישראל.

(m)

If they were asked a question, if they had heard an answer, they say it; otherwise they counted up the judges - if the majority found him to be exempt, he is exempt; liable to pay, he is liable to pay. If the majority found him guilty (of a capital offense), he is guilty; if they found him innocent, he is innocent. If the majority found him to be pure, he is pure; impure, he is impure. It is through this that the Torah is made known amongst all of Yisrael.

משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שמשו רביהן כצורכן רבו מחלוקות בישראל ונעשו שתי תורות.

(n)

When the number of students of Shammai and Hillel who had not sufficiently served their teachers and fully understood the meaning behind the laws, dispute increased amongst Yisrael and the two groups became as two Torahs.

ומשם שולחין בכל עיירות שבארץ ישראל וכל מי שהיו מוצאין אותו חכם עניו שפוי עין טובה נפש שפלה רוח נמוכה לב טוב יצר טוב חלק טוב היו מושיבין אותו בבית דין שבהר הבית ואחר כך בבית דין שבחיל ואחר כך בבית דין הגדול שבלשכת הגזית.

(o)

From there (the Great Sanhedrin) would send messages throughout the Land of Israel and whoever that was found to be wise, not searching for honor, calm, content, non-materialistic, humble, well balanced, of good inclination and successful, they would seat him in the Beis Din that was on the Temple Mount and then in the Beis Din in the Chayil and then in the Beis Din HaGadol in the Lishchas HaGazis.

3)

THE ARRANGEMENT OF THE SANHEDRIN (Yerushalmi Halachah 4 Daf 8b)

סנהדרין היתה כחצי גורן עגולה והנשיא היה י