סנהדרין דף י' ע"א

עדים זוממים שהעידו כדלהלן, מאיזה קרא למדנו לאזהרה ומאיזה לעונש? [תד"ה משום].

מקרא: דלא תענה מקרא: דכאשר זמם
איש פלוני חייב מלקות אזהרה [1] עונש מלקות
איש פלוני בן גרושה אזהרה ועונש מלקות לא שייך
איש פלוני חייב מאתים זוז היה לוקה לולי קרא דכדי רשעתו משלם

סנהדרין דף י' ע"ב

עיבור החודש - בשלושה, מה פירושו? ואיזה חודשים מקדשים?

איך תני במתניתין או איך פירושה איזה חודש מקדשים
לאביי - ר' מאיר תני קידוש מקדשים את כל החדשים
רבא - ר' אליעזר בר' צדוק קידוש ביום העיבור מקדשים רק אחר חודש חסר
רב נחמן - פלימו קידוש אחר העיבור מקדשים רק אחר חודש מלא
רב אשי - ר' אליעזר עיבור הוא חישוב לא מקדשים לשום חודש

-------------------------------------------------

[1] והיינו שלוקה משום הכאשר זמם, ואזהרה היא משום לא תענה, אולם אינו לוקה שמונים (ר"ל עוד ארבעים מלא תענה), דא"א ללקות שמונים על אזהרת לאו אחד (וכאשר זמם אינו אזהרת לאו אלא רק עונש). ועי' עוד בתוס' רא"ש.

עוד חומר לימוד על הדף