FROM PREVIOUS CYCLE



 
ROSH HASHANAH 34 - Dedicated by Andy & Nancy Neff in memory of Leah Miriam bat Yisroel -- Lucy Rabin, beloved wife of Sidney Rabin and mother of Nancy Neff and Valerie, Doug and Andy Rabin, who passed away on 14 Sivan 5767.

1)

THE ORDER OF THE SHOFAR BLOWING (Yerushalmi Halachah 10 Daf 21a)

משנה סדר תקיעות שלשה של שלשה שלשה ושיעור תקיעה כדי שלשה תרועות שיעור תרועה כדי שלשה יבבות

(a)

(Mishnah): The order of the Shofar blasts is three groups of three. The length of the Tekiyah is the same as three Teru'os. The length of the Teru'ah is three Yebavos (short sounds).

תקע בראשונה ומשך בשנייה בשתים אין בידו אלא אחת

(b)

If he sounded a Tekiyah and continued the second Tekiyah (that follows the Teru'ah) as long as two Tekiyos (in order to be the first Tekiyah of the next set), he has only sounded one Tekiyah.

מי שבירך ואח''כ נתמנה לו שופר תוקע ומריע ותוקע תוקע ומריע ותוקע ג''פ

(c)

One who recited the nine blessings of Musaf and later received a Shofar, he should sound Tekiyah Teru'ah Tekiyah three times (to correspond to the three blessings of Musaf - Malchiyos, Zichronos and Shofaros).

כשם שש''צ חייב כך כל יחיד ויחיד חייב

(d)

Just as the leader is obligated to pray, so is each individual (and if they are able, they cannot rely on the leader's prayers to fulfill their obligation).

ר''ג אומר ש''צ מוציא את הרבים ידי חובתן

(e)

Rabban Gamliel: The leader can pray on behalf of everyone.

[דף כא עמוד ב] גמרא (אמרן)[עשאן] בנפיחה אחת.

(f)

(Gemara): If he sounded a group of three Shofar blasts (e.g. Tekiyah, Teruah, Tekiyah) in one breath...

אשכחת תני אמר בנפיחה אחת יצא

1.

A Beraisa teaches that he has fulfilled his obligation.

והא תנינן סדר תקיעות שלשה של שלשה.

(g)

Question: The Mishnah teaches that the order of the Shofar blasts is three groups of three - meaning that he should sound nine separate blasts, but if he sounds a group in one breath, he has not done this...?

שלא יפחות

(h)

Answer: The Mishnah is merely teaching that one should not sound less than this number of blasts.

רבי זעירה רבי אבא בר עילאי בשם רב צריך להריע מתוך פשוטה

(i)

R. Zeirah / R. Abba bar Ilay quoting Rav: He must sound a Tekiyah and a Teruah in the same breath.

ר' בא בשם אבא בר רב חונה אינו צריך להריע מתוך פשוטה

(j)

R. Ba quoting Abba bar Rav Chuna: One need not sound a Tekiyah and a Teruah in the same breath.

איזו היא הרעה

(k)

Question: For how much time must a Teruah extend?

רבי חנניא ורבי מנא חד אמר אהן טרימוטה וחורנה אמר תלת דקיקן.

(l)

R. Chananya disagreed with R. Mana: One opinion said - like the (short) sounds of a trumpet. The other opinion said - it is the same as three sounds of any minimal length.

רבי חנניה חשש להדא דר' מנא ולהדא דידן.

(m)

R. Chananya was stringent for R. Mana's explanation as well as his own explanation.

והיידא אמרה דא תקע בראשונה ומשך בשנייה כשתיים אין בידו אלא אחת

(n)

This statement (said in the 3rd Perek by R. Yosi that a person has certainly not fulfilled his obligation if he heard part of a Shofar sound from a Misasek - a person blowing without intent to fulfill the Mitzvah - since he did not hear the entire sound) was learned from the law of our Mishnah (see (b) above) that if a person sounded a set of blasts and continued the second Tekiyah (that follows the Teru'ah) as long as two Tekiyos (in order that it should be the first Tekiyah of the next set), he has only sounded one Tekiyah.

רבי אבא בר זמינא בשם רבי זעירה אפילו אחת אין בידו.

(o)

R. Abba bar Zemina quoting R. Zeirah: In such a case, he has not even sounded one blast.

למה ראשה גבי סופה מצטרף וסופה גבי ראשה מצטרף לא ראשה אית לה סוף ולא סופא אית לה ראש.

(p)

Why is this? The beginning of one sound joins with the end of another and the end of one sound joins with the beginning of another. (However, the Halacha requires the entirety of each sound to be isolated.)

במקום אחד תוקעין ובמקום אחד מברכין

(q)

Question: If in one city they are sounding the Shofar (but there are no communal prayers) and in another city there are prayers (but they are not sounding the Shofar), to which city should a person go?

אית תניי תני הולך לו אצל התוקע אית תניי תני אצל המברך

(r)

Beraisa #1: Go to the city with the Shofar-sounding.

1.

Beraisa #2: Go to the city with the prayers.

מאן דאמר הולך לו אצל התוקע בשאין ביום כדי לתקוע

(s)

Beraisa #1 applies when there will not be enough time to blow if he goes to hear the prayers.

[דף כו עמוד ב (עוז והדר)] מאן דאמר הולך לו אצל המברך בשיש ביום כדי לתקוע

1.

Beraisa #2 applies when there will still be enough time to blow afterwards.

נישמעינה מן הדא דאמר רבי יעקב בר אידי בשם רבי יהושע בן לוי במקום אחד תוקעין ובמקום אחד מברכין הולך לו אצל תוקע ואינו הולך לו אצל מברך.

(t)

Question (R. Yaakov bar Idi quoting R. Yehoshua ben Levi): (We will prove that even if there is not enough time to go and hear the Shofar-blowing, one should still go and listen to the prayers.) If they are blowing in one place and praying in another, he should go to hear the Shofar rather than the prayers.

והיידא אמרה דא יום טוב של ראש השנה שחל להיות בשבת במקום אחד תוקעין ובמקום אחד מברכין הולך לו אצל מברך ואינו הולך לו אצל תוקע למה שהכל יודעין לתקוע ואין הכל יודעין לברך

1.

From where can we prove this? The Beraisa teaches - When Rosh Hashanah occurs on Shabbos, if they are blowing in one place and praying in another, he should go to the place where they are praying, but not to the place where they are blowing. Why is this? Since all know how to blow (and after he hears the prayers he will always be able to find someone to blow) but not all know how to pray.

דבר אחר אדם מוציא ידי חבירו בתקיעה ואין אדם מוציא ידי חבירו בברכה.

i.

Another reason - one can blow for someone (even without a quorum of 10 men) but one cannot recite the blessings for someone (without a quorum).

יום טוב של ראש השנה שחל להיות בשבת לא כמי שאין ביום כדי לתקוע ואת אמר הולך לו אצל מברך.

(u)

Conclusion of question: When Rosh Hashanah occurs on Shabbos, is it not like a day when there is not enough time to blow, and nevertheless, one goes to hear the blessings...?

הדא אמרה פליגון

(v)

This shows that it must disagree with the early statement.