PESACHIM 26 (Tisha b'Av) - Dedicated by Rabbi Dr. Eli Turkel of Ra'anana, Israel, in memory of his father, Reb Yisrael Shimon ben Shlomo ha'Levi Turkel. Isi Turkel, as he was known, loved Torah and worked to support it literally with his last ounce of strength. He passed away on 10 Av 5740.

1)

THE CORRECT WAY TO DESTROY CHAMETZ (Cont'd) (Yerushalmi Halachah 1 Daf 12a)

כיוצא בו א''ר יודה (ויקרא כג) בסוכות תשבו סוכה של כל דבר שהיה ר' יודה אומר הדין נותן שלא תהא הסוכה באה אלא מארבעת המינין. מה אם לולב שאינו נוהג בלילות כבימים אינו בא אלא מארבעת המינין סוכה שהיא נוהגת בלילות כבימים אינו דין שלא תבוא אלא מארבעת המינין

(a)

Another similar case (R' Yehudah): (Vayikra 23,42), "In succos (booths) you shall dwell'' - a succah that may be constructed from any material, as R' Yehudah would expound a Kal va'Chomer that a succah should only be made from one of the four species (taken each day of succos). If Lulav, which is not taken at night only comes from the four species, [the mitzvah of] succah which is kept at nighttime as in the daytime, should surely only come from the four species!

אמרו לו לר' יודה כל דין שאתה דן שתחילתו להחמיר וסופו להקל אינו דין. הא לא מצא מארבעת המינין ישב לו בלא סוכה ואמרה תורה תשבו בסוכות. סוכת של כל דבר וכן עזרא אמר (נחמיה ח) ואשר ישמיעון ויעבירו קול בכל עריהם ובירושלם לאמר צאו ההר וגו'

(b)

(Chachamim respond): Any Kal va'Chomer expounded that begins as a stringency but ultimately leads to a leniency is not a valid Kal va'Chomer. If he did not find [materials] from the four species, will he dwell without a succah? The Torah says "dwell in succos'' - succos constructed from any material. And so said Ezra (Nechemiah 8,15), "that they should announce and a proclamation should pass through all of their cities and in Yerushalayim saying 'Go out to the mountains (and bring olive leaves, pine leaves, myrtle leaves etc.' - to be used on succos).

חזר ר' יודה ודנו דין אחר חמץ אסור באכילה ונותר אסור באכילה. מה זה בשריפה אף זה בשריפה

(c)

Continuing the discussion in 25-2(a) and (b): R' Yehudah retracted and expounded differently - Chametz is prohibited to eat and nosar is prohibited to eat. Just as nosar must be burned, so Chametz must be burned. (This is not a Kal Vechomer but rather a Ma Matzinu, which is not subject to the objection made by the Chachamim in (b) - this follows the explanation of Rav Chaim Kanievski.)

אמרו לו נבילה תוכיח שהיא אסורה באכילה ואינה בשריפה

(d)

(Chachamim respond): Neveilah will disprove it, as it is prohibited to eat but it is not burned?!

אמר להן חמץ אסור באכילה ובהנייה ונותר אסור באכילה ובהנייה. אל תוכיח נבלה שאינה אסורה בהנייה

(e)

Rebuttal (R'Yehudah): It is prohibited to eat and to derive benefit from both from Chametz and from nosar - do not disprove it from Neveilah where it is not prohibited to derive benefit!

אמרו לו והרי שור הנסקל יוכיח שהוא אסור באכילה ובהנייה ואינו בשריפה

(f)

Question (Chachamim): Surely it is prohibited to eat and derive benefit from an ox that was stoned but nevertheless it is not burned?!

אמר להן חמץ אסור באכילה ובהנייה וחייבין עליו כרת ונותר אסור באכילה ובהנייה וחייבין עליו כרת. אל יוכיח שור הנסקל שאין חייבין עליו כרת

(g)

Rebuttal (R' Yehudah): It is prohibited to eat and derive benefit from both Chametz and nosar and one is punished with kares (for eating them) - do not disprove it from an ox that was stoned where one is not punished with kares (for eating it)!

אמרו לו והרי חלב שור הנסקל יוכיח שהוא אסור באכילה ובהנייה וחייבין עליו כרת ואינו בשריפה

(h)

Question (Chachamim): Surely the fats of an ox that was stoned will disprove it, as it is prohibited to eat and derive benefit from it and one is punished with kares (for eating it), but it is not burned?!

אמר להן חמץ אסור באכילה ובהנייה וחייבין עליו כרת ויש לו זמן. ונותר אסור באכילה ובהנייה וחייבין עליו כרת ויש לו זמן. אל יוכיח חלב שור הנסקל שאין לו זמן

(i)

Rebuttal (R' Yehudah): Both Chametz and nosar are prohibited to eat and derive benefit and one is punished with kares (for eating them) and they have a specific time (until which they are permitted) - do not disprove it from the fat of an ox that was stoned that does not have a specific time!

אמרו לו והרי אשם תלוי בשיטתך יוכיח שהוא אסור באכילה ובהנייה וחייבין עליו כרת ויש לו זמן ואינו בשריפה

(j)

Question (Chachamim): Surely according to your opinion, an Asham Talui offering will disprove it as it is prohibited to eat and to derive benefit and one is punishable with kares (for eating it) and it has a specific time, but it is not burned (rather it is buried according to R' Yehudah)?!

ושתק רבי יודה

(k)

Conclusion: R' Yehudah was silent (and had no response).