1)

TOSFOS DH MALKIN AL HA'YICHUD

תוס' ד"ה מלקין על הייחוד

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation concerning the Seifa and reconciles his explanation with the Sugya in Kesuvos.)

פי' בקונטרס דמיירי בפנויה, דהכי מוקי לה בסמוך; 'ואין אוסרים על הייחוד' מיירי בייחוד אשת איש.

(a)

Explanation #1: Rashi establishes it by a Penuyah, as the Gemara will do shortly, whereas 'Ein Osrin al ha'Yichud ' he establishes by a married woman.

וקשה, דאם כן, לצדדין קתני -רישא בפנויה וסיפא באשת איש?

(b)

Question: In that case the Mishnah is speaking li'Tzedadin (in two diferent cases)?

ונראה לפרש דסיפא נמי מיירי בפנויה, ולאוסרה לכהן משום זונה.

(c)

Explanation #2: We must therefore explain that the Seifa also speaks about a Penuyah, and it is referring to forbidding her to marry a Kohen because of Zonah.

ומיהו קשה, דתנן בפ"ק דכתובות (דף יג.) 'ראוה מדברת עם אחד, ואמרו לה "מה טיבו של איש זה"? "איש פלוני כהן הוא" רבי יהושע אומר, אינה נאמנת' ...

(d)

Introduction to Question: There is a Kashy on this however, from the case in the Mishnah in the first Perek of Kesuvos (Daf 13a) 'She was seen 'talking with a man ... , and when they asked her about him, she replied that his name was so-and-so and that he was a Kohen. Rebbi Yehoshua holds that she is not believed' ...

ופריך עליה בגמרא מהא דאמר רב הכא 'אין אוסרין על הייחוד , ' ומשני 'מעלה עשו ביוחסין' ...

1.

Introduction to Question (cont.): ... and in reply to the query from Rav in our Sugya, who holds 'Ein Osrin al ha'Yichud', the Gemara answers 'Ma'alah Asu be'Yuchsin' ...

ולפי מה שפירשתי דמיירי לאוסרה לכהן, לא משני גמרא התם מידי, דהא הכא מיירי ליוחסין, ואפ"ה אמרינן דאין אוסרין?

(e)

Question: Now according to what Tosfos just explained that it speaks about forbidding her to a Kohen, the Gemara's answer is meaningless, seeing as it speaks here specifically about Yuchsin, yet Rav says 'Ein Osrin ... '?

ויש לומר, דלעולם מיירי ליוחסין, והא דמשני התם 'מעלה עשו ביוחסין' ,שאני התם דאינה נאמנת -משום דמודה היא שנבעלה...

(f)

Answer: It does indeed speak about Yuchsin, and the Gemara there says 'Ma'aleh Asu be'Yuchsin' since she is not believed - because she admitted that she had relations with him ...

והכא דקאמר ד'אין אוסרין' היינו משום דאינה מודה שנבעלה.

1.

Answer (cont.): ... whereas here Rav says 'Ein Osrin', because she denies having had relations with him.

2)

TOSFOS DH BA'ALAH B'IR EIN CHOISH'SHIN LAH MISHUM YICHUD

תוס' ד"ה בעלה בעיר אין חוששין לה משום יחוד

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation.)

פי' בקונטרס 'אין חוששין' להלקות -משמע מתוך פירושו הא איסורא מיהא איכא.

(a)

Refuted Explanation: Rashi explains 'Ein Chosh'shin' to give Malkos - implying that at least it is prohibited.

וקשה, דאם כן, מאי פריך בסמוך על רב יוסף דקאמר 'שקולו דרגא מתותי ביבי'! והאמר רבה "בעלה בעיר אין חוששין לה משום יחוד" ' ...

(b)

Refutation: In that case, what does the Gemra mean when it queries Rav Yosef shortly when he said 'Remove the ladder from underneath Bibi!'?, in view of Rabah's ruling - 'Ba'alah be'Ir, Ein Chosh'shin mishum Yichud'?

ומאי קושיא, נהי דמלקות ליכא, איסורא מיהא איכא?

1.

Refutation (cont.): What is the problem, seeing as there is no Malkos, but a prohibition there is?

ונראה לפרש אין חוששין כלל משום יחוד, ואפילו איסורא ליכא.

(c)

Authentic Explanation: We must therefore explain that 'we are not concerned at all about Yichud, and that there is not even an Isur.

3)

TOSFOS DH SAKVA DE'SHATA RIGLA

תוס' ד"ה סקבא דשתא ריגלא

(Summary: Tosfos clarifies the statement and connects it with the Takanah of B'hab.)

פירוש ריעוע של ימות השנה לייחוד ולעבירה ...

(a)

Clarification: This is the weak spot of the year regarding Yichud and immoral behavior.

כל ימות הרגל [שיש] קבוצות אנשים ונשים לשמוע הדרשה ונותנין עין זה על זה.

1.

Explanation: This refers to all the days of Yom-Tov, when groups of men and women gather to listen to the D'rashah (Yarchei Kalah), and they glance at one another.

וי"א לכך נהגו להתענות לאחר פסח ולאחר סוכות.

(b)

Halachah: Some commentaries explain that this is the reason for the Minhag to fast after Pesach and after Sukkos.

81b----------------------------------------81b

4)

TOSFOS DH ABAYE MECHALI L'HU MI'KULA DABRA

תוס' ד"ה אביי מכלי להו מכולה דברא

(Summary: Tosfos clarifies the Halachah.)

נראה דהני אמוראי חומרא בעלמא קא עבדי ...

(a)

Clarification: These Amora'im clearly acted le'Chumra ...

ואנן קיימא לן כרבנן דרבי יהודה (לקמן דף פב.) דאמרו לו 'לא נחשדו ישראל לא על משכב זכור ולא על הבהמה.'

(b)

Halachah: ... whereas we Pasken like the Rabbanan of Rebbi Yehudah (further on, on Daf 82a) who maintain that 'Yisrael are suspected neither of homosexuality nor of bestiality.