1)

THE MAXIMUM HEIGHT OF A KORAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 3a)

הרחב מעשר אמות ימעט:

(a)

(Mishnah): [If the opening] is wider than 10 Amos, it must be reduced.

כיצד ממעט נותן מלתרה בפתח המבוי ומתיר המבוי

(b)

How does he do so? He puts a board on [top of the] opening of the Mavuy, and permits the Mavuy.

(לרוחב) [צ''ל בגובה - ספר ניר] איתמרת ורבנן עבדין לה אפילו (בגבוה) [צ''ל לרוחב - ספר ניר]

(c)

It was said [that this helps] for] height (if the Mavuy is too high), and Rabanan use it even for width (the opening is more than 10. We explained this like SEFER NIR.)

[דף ג עמוד א (עוז והדר)] ולא כפרוץ למלואו

(d)

Question: Is it not totally breached?

הוא נעשית כאכסדרה

(e)

Answer: It is made like an Achsadra (a building that does not have walls on all sides. We apply Pi Tikra Yored v'Sosem to the roof beams, and it is as if it has walls. Also here, the board seals the opening, through Pi Tikra Yored v'Sosem.)

רבי (מתיר) [צ''ל התיר - פני מאיר] אכסדרה בבית שריי

(f)

Rebbi permitted an Achsadra in Beis She'arim.

כמה עמודין היה בה

(g)

Question: How many pillars did it have [on each side? If there are not enough, traffic, i.e. people walking through, nullifies the wall "created'' through Pi Tikra Yored v'Sosem..]

רבי יעקב בר אחא אמר ר' חייא ר' יוסה חד אמר ששה וחד אמר שמונה

(h)

Answer: R. Yakov bar Acha said that R. Chiya and R. Yosah argued about this. One said that there were six, and one said that there were eight.

א''ר יעקב בר אחא ולא פליגי מאן דמר ששה לא מחשב אילין תרין ברייא מאן דמר שמונה מחשב אילין תרין ברייא

(i)

(R. Yakov bar Acha): They do not argue. The one who says six, he does not count the two in the corners. The one who says eight, he counts the two in the corners.

רבי יעקב בר אחא בשם ר''א לא סוף דבר ששה לא סוף דבר שמונה אלא אם היו רבים בוקעין בה אפי' (שנים יהו אסורין אם אין הרבים בוקעין בה אפי' כמה) [צ''ל כמה יהו אסורין אם אין הרבים בוקעין בה אפי' שנים - שערי תורת ארץ ישראל, הגר''ח קניבסקי שליט''א] יהו מותרין מה דהוה עבדא הויא עבדה

(j)

(R. Yakov bar Acha citing R. Elazar): It is not only if there were six or eight. Rather, if Rabim (many people) pass through, even if there are many pillars, they are forbidden. If Rabim do not pass through, even if there are only two [pillars], it is permitted. [The Amora'im] merely recount the case that occurred.

ואכסדרא שנפרצה למלואה לר''ה רבי לא ורבי יוחנן תריהון אמרין מטלטלין בכולה

(k)

If an Achsadra was totally breached to Reshus ha'Rabim, R. La and R. Yochanan both say that we may carry in all of it;

שמואל אמר אין מטלטלין בה אלא בארבע אמות

(l)

(Shmuel): We may carry only in four Amos.

אמר רבי יוסי ולא מודי שמואל במבוי שהוא מקורה למעלה מעשרים אמה שהוא כשר

(m)

Question (R. Yosi): Does Shmuel not admit about a Mavuy with a roof above 20 Amos that it is Kosher [due to Pi Tikra Yored v'Sosem]?!

אלא מיסבור סבר שמואל והוא שיהא כל הכשר קורה בתוך עשרים

(n)

Answer #1: Rather, Shmuel holds that [even a Mavuy with a roof] needs, within 20, Hechsher (enough to be Kosher) Korah. (Likewise, a roof does not help for an Achsadra.)

אתא רבי אחא רבי חיננא בשם רבי הושעיה והוא שיהא הכשר הקורה בתוך עשרים

1.

(R. Acha citing R. Chinena citing R. Hoshayah): [One may carry only if] there is Hechsher Korah within 20.

אמר רבי יוסי ואפילו דסבר שמואל במבוי המקורה למעלה מעשרים אמה כשר לא דמי מבוי לאכסדרא

(o)

Answer #2 (R. Yosi): Shmuel could even hold that a Mavuy with a roof above 20 Amos is Kosher. A Mavuy is unlike an Achsadra;

מבוי נעשה לתשמיש בתים אכסדרא לא נעשית אלא לתשמיש (דבר) [צ''ל אויר - הגר''ח קניבסקי שליט''א]

1.

A Mavuy is made for use of the houses. An Achsadra is made for use of the air (to walk in it).

אילו מבוי שאינו מקורה ונתן הקורה בתוך עשרים שמא אינו כשר אילו אכסדרה שאינה מקורה ונתן הקורה [דף ג עמוד ב] בתוך עשרים שמא כלום היא

2.

If a Mavuy has no roof, and he put a Korah within 20, is it not Kosher?! Whereas an Achsadra without a roof, and he put a Korah within 20, does it do anything?! (Surely it does not!)

היה רחב (בתוך - הגהות ר' יוסף דיננער מוחקו) חמש עשרה אמה ר' בא ורב הונא בשם רב עושה פס של ג' אמות וכל שהוא מרחיקו מן הכותל שתי אמות אותו וכל שהוא נידון לשם לחי והשאר (והוא - הגהות ר' יוסף דיננער מוחקו) שיהא העומד רבה על החלל

(p)

If it was 15 Amos wide, R. Ba and Rav Huna said in the name of Rav, he makes a plank three Amos wide and Kolshehu. He distances it from the wall two Amos. The Kolshehu [above three Amos] is considered a Lechi [to permit the gap of 10], and the remaining (three Amos) are to make Omed Merubah Al ha'Chalal (what stands exceeds the gaps, in the other five Amos of the opening. R. AKIVA EIGER (Teshuvah 18) - one matter cannot serve two purposes, so for the Lechi, we need an excess over what is needed to permit through Omed Merubah. Really, the majority of five permits through Omed Merubah, but since people normally make a whole number of Amos, we need more than three so it is recognized that there is extra.)

ויעשה פס ארבעה טפחים

(q)

Question: [It should suffice] that he make a plank of four Tefachim!

[דף ג עמוד ב (עוז והדר)] ולא כן תני עושה פס של ארבעה טפחים

1.

Was it not taught that he makes a plank four Tefachim [in the middle of a totally breached Mavuy, along its length. This makes it like two Mavo'os, and the opening of each is less than 10! - GILYONEI HA'SHAS]

א''ר בא בר פפי כדי להתיר שניהן בלא קורה

(r)

Answer (R. Ba bar Papa): [He makes three Amos and Kolshehu] in order to permit both [the five, and the remaining 10] without a Korah.

אית תניי תני מעמיד קנה ודוקרן אית תניי תני עושה פס של ארבעה טפחים

(s)

Some teach that he erects a beam and a [horizontal] beam on it (Tzuras ha'Pesach). And some teach that he makes a plank four Tefachim wide.

א''ר יוסה הלכה כאומר עושה פס ארבעה טפחים

(t)

(R. Yosah): The Halachah follows the opinion that he makes a plank four Tefachim wide.

תני רשב''ג אומר מבוי שיש לו שני פתחים נותן קורה באחד מהן ומתיר

(u)

(Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): A Mavuy with two openings, he puts a Korah at one of them and permits it. (A Korah is a Heker. It suffices to have a Heker on one of them.)

רבי אחא בשם רבי לוי אין הלכה כרבן שמעון בן גמליאל

(v)

(R. Acha citing R. Levi): The Halachah does not follow R. Shimon ben Gamliel.

א''ר בא והוא שהעמיד קנה ודוקרן אבל אם עשה פס ארבעה טפחים הלכה כרשב''ג.

(w)

(R. Ba): This is if he erects a beam and a [horizontal] beam on it (then it is like a Korah on half a Mavuy, which is invalid), but if he makes a plank four Tefachim wide, the Halachah follows R. Shimon ben Gamliel.

ותני כן מבוי שיש לו (ארבעה) [צ''ל שלשה - שערי תורת ארץ ישראל] פתחים נותן קורה באחד מהן ומתיר

(x)

Support (Beraisa): A Mavuy with three openings, he puts a Korah on one of them and permits it. (This is a Stam Beraisa. Even Chachamim agree, i.e. when planks four wide separate the openings.)

א''ר יוסי והוא שנתן על האמצעי אבל אם נתן על החיצון ניחא עומד שכאן מתיר פירצה שכאן ומי מתיר פירצה של הלן

1.

R. Yosi: This is if he put it on the middle one, but if he put it on an outer one - granted, one who stands here, [he sees the Korah, so] it permits the breach here. What permits the breach there? (One who enters at the other end does not see the Korah!)

א''ר שמי תיפתר כרבן שמעון בן גמליאל ולית את שמע מינה כלום

(y)

Rebuttal (of support - R. Shamai): We can establish [the Beraisa] like R. Shimon ben Gamliel, and you do not learn from this anything. (Perhaps Chachamim argue even when he makes a plank four wide! We explained this like PNEI MEIR.)