דיונים על הדף - סוכה לא

אהרן ברכה שואל:

במעשה דההיא סבתא למה הזכיר דוקא אברהם אבינו, ולמה ברמז, ולמה באותו רמז. שכמ"ה וחג שמח

אהרן ברכה

מילאנו, איטליה

הכולל משיב:

רוב המפרשים אכן כתבו דמדובר באברהם אבינו (דלא כהיש מפרשים בריטב"א דמדובר באביה ממש שהיה עשיר גדול). ופי' החתם סופר על פי מה דאיתא בחולין (פט.) שקשה גזל הנאכל שאפי' צדיקים גמורים אינם יכולים להחזירו, שנאמר "בלעדי רק אשר אכלו הנערים" (בראשית יד, אצל נערי אברהם אבינו). והבינה האשה דשם היה רוצה אברהם להחזיר, אבל היה קשה לו לעשות כן בגלל שהיה לו הרבה עבדים. אבל דבר קטן כמו קורה שידוע איפה הוא, זה ודאי היה אברהם מחזיר. אבל לא אשגחו בה החכמים בגלל שבאמת השלש מאות ושמונה עשרה עבדים רמזו לאליעזר (בגימטריא), ולכן לא היה הסברא שם שקשה להחזיר בגלל שהיו הרבה אנשים, אלא בגלל שראו חז"ל שקשה להחזיר ה"גזול" (שמסתמא לא היה לו דין גזול ממש אצל אליעזר שהיה צדיק). ולכן ידעו שכוונת חז"ל בדרשה זו שיש אסמכתא לתקנת מריש אפילו בדבר מועט שאפשר להחזיר, ולא אשגחו בה.

(ועי' בבני יששכר ח"ב במאמרי חדש תשרי, מאמר י' אות כ"א שהאריך ביישוב קושייתך על דרך החסידות.)

החותם בברכת התורה,

יעקב מנטרוז