עוד דיונים על הדף
1. קטרת שחפנה לפני שחיטת הפר 2. כל מעשה יוה''כ האמור על הסדר
דיונים על הדף - יומא ס

אברהם יוסף שווארץ שואל:

ס: אמר רבי חנינא קטרת שחפנה לפני שחיטת הפר ... אפילו לרבי יהודה צרוך פנים כפנים דמי ... מיתיבי דם שנשפך יביא פר אחר, בקטרת לא קא מיירי

יל"ע דעיקר חידוש הוא לגבי חפינת קטרת דאך היא נקראת צורך פנים,

אמנם אפילו דבריו הא מיהת דהקטרת קטרת בודאי צריכה להיות אחר שחיטת הפר,

וא"כ בהכרח אם נשפך הדם יצטרך להקטיר קטרת אחרת, ובקטרת לא קא מיירי, ומאי קא מקשה לרבי חנינא?

שווארץ

הכולל משיב:

שלום וברכה

יתכן שלא עמדתי על כוונתך. הלא בשאלה על ר' חנינא עדיין לא סברנו דבקטורת לא קמיירי, אלא ההנחה היתה שפשט הברייתא מיירי בכולא מלתא, על כן שאלו אמאי לא קתני בברייתא יחזור ויזה ויחפון . רק בתירוץ העמידו שהברייתא לא מיירי בקטורת אלא במעשה הפר בלבד [ועיקר חידוש הברייתא לפי זה הוא שצריך לחזור ולהתחיל שוב מתחילת ההזאות ולא די להתחיל היכן שהפסיק] ולכן לא חש להזכיר חפינה, שאין עניינה של הברייתא הקטורת אלא מעשה הדם בלבד.

בברכה.

יוסי בן ארזה

אברהם יוסף שווארץ שואל:

לפי מאי דס"ד דאין חפינה נחשב "פנים" אבל הפשט בברייתא היא כולא מילתא, הויא ליה להברייתא למימר נשפך הדם, יחזור ויקטיר קטרת.

הכולל משיב:

ייש"כ על ההבהרה. ע' ברעק"א שהקשה כן ותירץ עפי"ד התו"י.

יוסי בן ארזה