דיונים על הדף - יומא ו

אברהם יוסף שווארץ שואל:

ו. רשד"ה בועל נדה אינה נדה שאסורה לטבול בשביעי, ל' רש"י צע"ק דבאמת אין שום איסור לטבול, ואם רוצה היא יכולה לטבול אלפי פעמים ביום השביעי אלא שאין טבילתה עולה לה לטהרתה מכיון שעדיין לא שלמה שבעת ימים תהיה בנדתה.

שווארץ

הכולל משיב:

עי' לקמן ו: נדה ויולדת טבילתן בלילה, ועי' נדה סז: אמר רב נדה בזמנה אינה טובלת אלא בלילה וגו' רבי יוחנן אמר בין בזמנה בין שלא בזמנה אינה טובלת אלא בלילה משום סרך בתה. ופרש"י שנוהגת אחריה לטבול ביום ואפילו בזמנה ואתיא לידי כרת, ע"כ. הרי שיש איסור לנדה לטבול ביום כי יבאו לחשוב שהיא טהורה ובאמת עדיין לא הגיע הזמן ויבאו לידי חיוב כרת.

שבת שלום

דוד בלום

שווארץ שואל:

אכן יש איסור בדבר - שלכאורה נתחדשה בדורות אחרי המשנה - אבל עם כל זה רש"י הניח את העיקר ופס הטפל, והרי הם היה עיקר זמן טבילתה ביום לא והיא התיא לידי כרת ....

הכולל משיב:

נראה שרש"י כאן יומא ו. נקט עיקר הדין אליבא דס"ד דרב בנדה סז: (לפני שחזר בו רב שם והסכים לרבי יוחנן שגזרינן משום סרך בתה) שרק בזמנה אינה טובלת אלא בלילה. לכן כתב רש"י נדה שאסורה לטבול בשביעי עד הלילה משמע שבשמיני מותרת לטבול ביום, אבל אנן לא קיי"ל כן אלא גם בשמיני אסורה לטבול ביום.

כל טוב

דוד בלום