עוד דיונים על הדף
1. קנה בקומטו של טהור והסיט את הזב 2. עובדת כוכבים זבה שנעקרו מימי רגליה וירדה וטבלה 3. ולמאן דנפקא ליה תרוייהו
דיונים על הדף - נדה מג

שמואל דוד ברקוביץ שואל:

רש"י ד"ה לא שטף במים - בא"ד ל"א קנה בקומטו של טהור והסיט את הזב להכי טמא שנגע הקנה בגילוי של זב ונטמא הקנה מחמת הזב וחוזר ומטמא את הטהור ואע"ג דטהור קמוט דגילויא גבי זב הוא דבעינן אבל קנה בקומטו של זב והסיט את הטהור טהור הואיל וזב קמוט וגבי זב כתיב וידיו ושיבוש הוא מפני כמה דברים חדא דקנה פשוטי כלי עץ הוא ואינו מקבל טומאה וא"ת בקנה חלול נהי נמי דמקבל טומאה אפ"ה אין חוזר ומטמא הטהור שהרי אין מגע של זב חוזר ומטמא אדם שאין לך נוגע בטומאה מטמא אדם חוץ מן הנוגע במת ועוד אי טומאת הטהור משום נגיעת קנה היא והרי בקומטו הוא דנגע ובית הסתרים לאו בר מגע הוא דהא אמרינן לעיל שרץ בקומטו טהור ועוד לשון הסיט אמאי נקט ועוד הסיט טהור את הזב מי נפק מהאי קרא וכל אשר יגע בו הזב כתיב והיינו אשר יסיטנו הזב ולא כתיב כל אשר יגע בזב

לא הבנתי ק' האחרונה, הרי מי אמר שהלישנא אחרינא למדו שטהור שהסיט את הזב טמא מקרא ד"וכל אשר יגע בו הזב" וצריך עיון גדול.

תודה,

שמואל

הכולל משיב:

לכבוד שמואל,

הגמרא בעצמה לומד דין קנה בקומטו של זב מהפסוק וכל אשר יגע בו הזב וידיו לא שטף במים- ולפי הלשון אחר מדובר בטהור שמסיט שנגעה קנה בזב כמו שרשי מסביר- ואם כן הקושיא האחרונה של רש"י מובן.

כל טוב,

ראובן וינר