דיונים על הדף - פסחים עט

ניסים שלוש שואל:

לא הבנתי את הקשר שמובא על הסכינים שנטמאו בטומאת שרץ וכך הותרה טומאת הגוף. בבקשה הרחבת בהסבר מדוע הותר אכילת הבשר הטמא ע"י הסבר זה והאם יש קשר לאכילת הפסח בסוגיא הנדונה רוב טמאים וכו" תודה על עזרתכם בהבנה הלמוד ניסים אכילת הבשר הטמא ובכך גם הורה טומאת הגוף ולאיזה נפקא מינא מגיעים

ניסים שלוש, קריית אתא ישראל

הכולל משיב:

שלום רב!

א) אם רוב הקהל טמאים מותר להקריב ולאכול קרבן פסח כי טומאה הותרה בציבור. אמנם זה רק אם נטמאו למת, אבל אם נטמאו מחמת שרץ אסורים הם להקריב ולאכול קרבן פסח.

ב) ובכך מובן מה שכתוב בגמרא "כי מתעביד בטומאת הגוף דכרת קא מתעביד" כי רק מי שנגע במת נטמא גופו ומותר להקריב קרבן פסח ולאוכלו (אם רוב ישראל נטמאו), ואילו מי שנגע בשרץ לא נטמא גופו כי שרץ אינו מטמא אדם אלא רק מטמא אוכל כגון בשר.

ג) והנה אם סכין נגע במת נטמא הסכין כי חרב הרי הוא כחלל ולכן הסכין כמו מת, וממילא אדם שנגע בסכין הוא כמו שנגע במת ונטמא האדם. אבל אם הסכין נטמא בשרץ ואחר כך נגע הסכין באדם האדם לא נטמא אלא הבשר שנגע בו סכין זה נטמא.

שבוע טוב,

דוד בלום