דיונים על הדף - פסחים לו

אברהם יוסף שווארץ שואל:

פסחים לו: ורבי שמעון נהי דהיקיש לית ליה שמחה מיהא מיכתב כתיבא בהו דכתיב ושמחת בכל הטוב ההוא לזמן שמחה הוא דאתא דתנן מעצרת ועד החג מביא וקורא, הנה לפי מאי דס"ד קאי על האדם האוכל, וקא מסיק דקאי על הבאת ביכורים, ומלבד זה מסיק דאינו מדיני וגדרי האדם כלל, אלא מדיני הזמן, כדאיתא ההיא לזמן שמחה.

והנה הרמב"ם כתב (פ"ג ממהל' ביכורים ה"ו) ומניין שהבכורים אסורין לאונן שהרי נאמר בהן ושמחת בכל הטוב מכלל שהוא חייב לאוכלן בשמחה לא באנינות, וכבר תמה הגרעק"א דבגמ' קא מייתי מקרא אחר, ומלבד זה יש לתמוה דלמסקנא ושמחת הוא מהגדרות הזמן, ולא מצינו בכלל שאכילת ביכורים הוא דוקא בזמן שמחה, ולדעת הרמב"ם דהאי קרא קאי גם אאכילה לכאורה צ' לאכולו אף בזמן שמחה.

שווארץ

הכולל משיב:

י"ל כמש"כ הר"י קורקוס, דמאחר שהקפיד הכתוב בזמן שמחה לכן מקשינן ביכורים למעשר (לרבנן) הגם דאיקרו תרומה. ואכן רק לענין אנינות הוקשו למעשר ולא לדינים אחרים, כמש"כ הרי"ק. (ודרך הרמב"ם להביא פסוקים כסמך להלכות, אף שבגמ' למדים מפסוקים אחרים).

ואמנם לא שצריך שמחה בשעת אכילה, וכמו במעשר דנאכל אפילו שלא בזמן שמחה רק לא בזמן אנינות. לכן ביכורים נאכלים אף אחר החג.

בברכה. יוסי בן ארזה

אברהם יוסף שווארץ שואל:

אכן ליכא לאקשויי מידי לדעת הר"י קורקוס, ולא הקשיתי אלא להבנת הגרעק"א, שהרמב"ם פסק כהו"א בגמ' פסחים.

הכולל משיב:

עכ"פ לא שייך לצרף את שני הלימודים ולהצריך אכילה בזמן שמחה דווקא. וכמו מעשר גופא שאסור באנינות ואעפי"כ בא אף שלא בזמן שמחה.

יב"א

אברהם יוסף שווארץ שואל:

לא הבנתי. לא היה שום כוונה לצרץ הלימודים. כשלומדים ממעשר, הרי התם כתיב לא אכלתי באוני ממנו, דהיינו איסור "גברא" על האונן מלאכול, ואינו תלוי בעצם בשמחה, וכההנ, אלא איסור כמו טמא וערל. אם לומדים מקרא של ושמחת בכל הטוב, הרי הוא עשה של אופן העשייה.

אמנם למסקנת הגמרא אינה אופן עשייה, אלא זמן עשייה, ולדעת הרמב"ם -לפי הגרעק"א - דילפינן רק מקרא דושמחת, לכאורה כמו שכוונת הפסוק לגבי הבאה הוא זמן של שמחה, כמו כן לגבי אכילה נאמר שהוא זמן של שמחה ולא אופן.

הכולל משיב:

ודאי אין אלו אלא דרשות ולא פשט הכתוב. ועל כן לא שייך להקשות שנלמד מ'ושמחת' זמן שמחה לענין האכילה. יש דרשה אחת בגמרא על הבאה בזמן שמחה ויש דרשה אחרת של הרמב"ם מ'ושמחת' למעט אכילה באנינות, אבל אין להוסיף על הדרשות. קושית רעק"א רק היתה למה הרמב"ם נטה מדרשת הגמ' (אם כי מצינו שכן דרכו של הרמב"ם בכ"מ), אבל גם לפי קושיתו לא סבר לומר שלפי דרשת הרמב"ם יוולד דין חדש שלא נמצא בגמרא.

יב"א