דיונים על הדף - מנחות פה

שמואל שואל:

תנו רבנן (דברים לג, כד) וטובל בשמן רגלו זה חלקו של אשר שמושך שמן כמעין אמרו פעם א' נצרכו להן אנשי לודקיא בשמן מינו להן פולמוסטוס אחד אמרו לו לך והבא לנו שמן במאה ריבוא הלך לירושלים אמרו לו לך לצור הלך לצור אמרו לו לך לגוש חלב הלך לגוש חלב אמרו לו לך אצל פלוני לשדה הלז ומצאו שהיה עוזק תחת זיתיו אמר לו יש לך שמן במאה ריבוא שאני צריך אמר לו המתן לי עד שאסיים מלאכתי המתין עד שסיים מלאכתו לאחר שסיים מלאכתו הפשיל כליו לאחוריו והיה מסקל ובא בדרך אמר לו יש לך שמן במאה ריבוא כמדומה אני ששחוק שחקו בי היהודים כיון שהגיע לעירו הוציאה לו שפחתו קומקמום של חמין ורחץ בו ידיו ורגליו הוציאה לו ספל של זהב מליאה שמן וטבל בו ידיו ורגליו לקיים מה שנאמר וטובל בשמן רגלו לאחר שאכלו ושתו מדד לו שמן במאה ריבוא אמר לו כלום אתה צריך ליותר אמר לו הן אלא שאין לי דמים אמר לו אם אתה רוצה ליקח קח ואני אלך עמך ואטול דמיו מדד לו שמן בשמונה עשר ריבוא אמרו לא הניח אותו האיש לא סוס ולא פרד ולא גמל ולא חמור בארץ ישראל שלא שכרו כיון שהגיע לעירו יצאו אנשי עירו לקלסו אמר להם לא לי קלסוני אלא לזה שבא עמי שמדד לי שמן במאה ריבוא והרי נושה בי בשמונה עשרה ריבוא לקיים מה שנאמר (משלי יג, ז) יש מתעשר ואין כל מתרושש והון רב

צ״ע קצת דמשמע שהיה דבר גדול שנתן לו עוד י״ח רבוא, אולם כלפי מאה רבוא הוי י״ח דבר מועט.

ועיין ספרי פרשת וזאת הברכה ״שמונה עשר מאות ריבוא״ אולם ע״ש בספרי דבי רב שמוחק תיבת ״מאות״. וע״ע בספר אמתחת בנימין כאן.

שמואל

לייקווד

הכולל משיב:

בהא דגרסינן במנחות סוף פ"ה ע"ב מדד לו שמן בשמנה עשר רבוא ומשמע שזה נחשב דבר גדול אע"ג שכבר מדד לו במאה ריבוא, ולכאו' שמנה עשר לא הוי דבר גדול כל כך כלפי מאה הנה.

נלע"ד שהגמ' מלמדת לנו כאן שלא כדאי לתת לו כל כך הרבה שמן שלא מסתבר שיוכל לשלם על זה, אלא רצו להראות לפולמוסטוס שעדיין יש להם הרבה שמן כי גם שמנה עשר ריבוא הוי הרבה שמן וכשיצטרכו ליותר יוכלו שוב לקבל עוד מאנשי גוש חלב, אבל ברור שמוכרים להם ולא נותנים מתנות בחינם.

ונלענ"ד לחזק הגירסא שלנו "בשמנה עשר ריבוא" דמלבד מה שכבר כתבתי בס"ד שהגמ' מלמדת אותנו שלא כדאי לתת כ"כ הרבה שמן (כמו שמנה עשר מאות ריבוא) בהקפה, נראה עוד שהגי' שלנו מתאימה לעוד לימוד גדול שהגמ' מלמדת אותנו כמ"ש בסוף הגמ' מתרושש והון רב, ומשמע שזה מעלה שאע"פ שאדם הוא עשיר גדול מ"מ מן הראוי לא להראות זה לאחרים. ועי' מהרש"א שכתב, וז"ל, קלסו לזה על מדה זו שהיה מראה עצמו כעני לעבוד עבודת שכיר ויש לו הון רב, ע"כ. וא"כ אם בעל השדה היה מודד לו בשמנה עשר מאות ריבוא היה מראה עצמו כעשיר גדול ואם הפולמוסטוס לא ביקש עוד שמן אינו מן הראוי שבעל השדה יראה עצמו כעשיר גדול בלי תועלת, וכנ"ל.

ונראה עוד טעם למה לא מדד לו יותר משמנה עשר ריבוא שהרי בסוף הגמ' איתא שאמר הפולמוסטוס לאנשי עירו והרי נושה בי בשמנה עשרה ריבוא, ואם היה מודד לו בשמנה עשרה מאות ריבוא היה צריך לומר לאנשי עירו והרי נושה בי בשמנה עשרה מאות ריבוא, ומסתבר מאד שאם היה אומר כך היו כועסים עליו מאד.

כל טוב

דוד בלום

שמואל מוסיף:

ישר כח גדול

וע"ע דעת זקנים פרשת ויחי