עוד דיונים על הדף
1. רש"י ד"ה נותנין אותו באבוב 2. נתעלסה 3. רבי יוסי ור"ש אומרים
דיונים על הדף - מנחות סו

שמואל שואל:

כרמל רך ומל וכן הוא אומר ואיש בא מבעל שלישה ויבא לאיש האלהים לחם ביכורים ועשרים לחם שעורים וכרמל בצקל"ונו ויאמר תן לעם ויאכלו בא ויצק לנו ואכלנו ונוה היה ואומר נתעל"סה באהבים נשא ונתן ונעלה ונשמח ונתחטא באהבים ואומר כנף רננים נע"לסה נושא עולה ונתחטא ואומר כי יר"ט הדרך לנגדי יראתה ראתה נטתה דבי רבי ישמעאל תנא כרמל כר מלא

ועיין רש"י וז"ל וכן הוא אומר - דדרשינן נוטריקון

בצקלונו - ב' בא צ' ויצק ל' לנו ו' ואכלנו נ"ו ונווה היה נאה היה הלחם

נתעלסה - במנאפת כתיב שאומרת למנאף נשא ונתן בינינו ונעלה למטה ונשמח

ונתחטא - נטייל כמו (תענית דף יט.) בן מתחטא לפני אביו

נעלסה - נוטריקון נושא ביצתו עולה למעלה ונתחטא ומורידו בקנו שאינו מטיל ביצתו עד שיעלה בקן המיוחד לו נ' נושא ע"ל עולה ח' חטוי והאי חטוי לשון הורדה כדתנן במסכ' יומא (דף נח:) התחיל מחטא ויורד

לכאורה יש לעיין מדוע לא פירש"י ה"נוטריקון" אצל נתעלסה. וצ"ע.

שמואל

לייקווד

הכולל משיב:

ב'נתעלסה' הפירוש של הנוטריקון מובן ואינו מצריך הסבר. ואילו ב'נעלסה' הוזקק רש"י לפרש מהו עולה ומהו חוטא.

יוסי בן ארזה

שמואל שואל:

לא הבנתי.

הכולל משיב:

אם הבנתי נכון, שאלתך היא מדוע הוצרך רש"י לפרש הנוטריקון ב'נעלסה' ולא ב'נתעלסה'. על כך השבתי שבנתעלסה המלים של פתיחת הנוטריקון מבוארות ואינן דורשות הסבר. משא"כ ב'נעלסה'.

אם כוונתך בשאלתך היתה אחרת - נא באר.

בברכה,

יוסי בן ארזה