עוד דיונים על הדף
1. רש"י ד"ה בידרי 2. רש"י ד"ה ונוייהן לבר 3. רש"י ודבר אחר
דיונים על הדף - מנחות לה

שמואל שואל:

רש"י ודבר אחר - שמא יאמרו אשתו נדה בעל ונצבעו בדם

לכאורה תמוה טובא לחשוש חשש רחוק כזה וצ"ע

שמואל ,

לייקווד

הכולל משיב:

א) הנה הטבע של אנשים שמחפשים מומים וחסרונות באחרים אפילו בדברים שבאמת הם בלי הגיון לכן אדם צריך להזהר שלא לעשות דברים אפילו שבצד רחוק אפשר לבא לידי חשד. ועי' משנה שקלים פ"ג מ"ב שאדם צריך לצאת ידי הבריות כדרך שצריך לצאת ידי המקום שנא' והייתם נקיים מה' ומישראל ואומר ומצא חן ושכל טוב בעיני אלקים ואדם.

ב) הנה מצינו בעוד מקומות שחששו לחשד רחוק ואחד מהם בהלכות חנוכה שהיא החג הבעל"ט, ועי' שבת כג. חצר שיש לה ב' פתחים צריכה ב' נרות ופרש"י משום חשדא שהרואה יהא סבור שהבית חלוק והרי הוא של שני בנ"א ויאמרו האחד אינו מקיים מצות נר, ע"כ. ונראה שזה חשש רחוק לומר שאנשים לא ידונו לכף זכות אלא אדרבה ימציאו סיפור שלא היה ולא נברא דהיינו לומר שהבית אינו של אדם אחד כמו שהוא באמת אלא הוא של שני בנ"א, אלא ביארה הגמ' שם בהמשך, וז"ל, בשביל ארבעה דברים אמרה תורה להניח פאה בסוף שדהו וגו' ומפני החשד, עיי"ש. הרי שהענין להיות נקי מחשד זה מצוה דאורייתא וא"כ אע"פ שהחשש במנחות לה. שמא יאמרו אשתו נדה בעל זה באמת דבר מאד רחוק מ"מ מאידך גיסא המצוה שלא להיות נחשד זה מצוה דאורייתא, לכן החמירו בו הרבה.

ג) ועי' לקמן צז. שגם משמע שמראית עין זה ענין דאורייתא דאיתא שם לא סידור הקנים ולא נטילתן דוחה את השבת וכתב רש"י אע"ג שאין שבות במקדש האי טלטול לאו משום שבות הוא אלא דמיחזי כבונה וסותר, והקשה רש"ש שם כיון דלא הוא רק כמיחזי סו"ס לא הוי אלא שבות, עיי"ש. אבל אם נאמר שמראית עין זה דאורייתא כמ"ש שבת סוף כג. וכנ"ל א"כ מיושב קושית רש"ש למה חוששין למיחזי כבונה וסותר.

בהצלחה רבה

דוד בלום

א גזונטע וינטר

דוד בלום

שמואל שואל:

עיין רש״י מא: ד״ה מיתיבי - אם אדומה כו׳

ויש להעיר מדוע נקט אדומה. גם יש לעיין מדוע לא חוששים שמא יאמרו אשתו.

הכולל משיב:

עי' ב"מ כז: כליו בחירי וסומקי (סומקי פי' אדום), ופרש"י שם שחיורי וסומקי אין זה סימן שהרבה כאלו יש. א"כ משמע שכלים אדומים הם מצויים, לכן רש"י מנחות מא: כתב אם אדומה היא כי בגדים אדומים מצויים. ובהכי גם ניחא למה לא יאמרו שמא אשתו כי הרי בגדים אדומים מצויים ורק חוששים לשמא יאמרו אשתו בתפילין כי לא מצוי תפילין אדומים.

והעיר ידידי הרב יחזקאל פרנקל שליט"א שבטח אין כוונת כתר"ה שליט"א להקשות בבגד אדום למה לא חיישינן שמא יאמר אשתו כי ברור שא"א לאסור ללבוש כל בגדים אדומים מחמת חשש זה אלא הקושיא היא אם אדם יש לו בגד אדום למה לא נאסור להטיל בו חוטים אדומים מחשש שמא יאמרו אשתו אמנם התירוץ לקושיא זו הוא שמכיון שרק שתים מן החוטים הם אדומים ושתים הם תכלת א"כ מאחר שרואים ששתי חוטי התכלת הם תכלת גמור בלי תערובת שום אדום א"כ אין חשש שמא יאמרו אשתו.

בהצלחה רבה

דוד בלום