דיונים על הדף - מנחות קד

שמואל שואל:

רש"י ד"ה הא אין קבע לנסכים - וכמה דבעי "משנים" ולמעלה מייתי וכי מייתי חמשה מקריב ארבעה מינייהו ואידך מותר וכל מה דבעי מייתי ומאי דחזי מקריב ואידך מותר לנדבה והכא ליכא למיבעי ולא מידי

לכאורה צ"ל משלשה ולמעלה וצ"ע

שמואל

לייקווד

הכולל משיב:

א) עי' יד בנימין דר"ל כמה דבעי מלמעלה משנים מייתי.

ב) וראיתי הבנה אחרת בדברי רש"י בביכורי ארץ [טוקר] חולין פ"ק סי' קל"ג (עמ' קצ"ז) ד"ה עוד איכא, והוא דרש"י ס"ל שיכולין להביא שני לוגין אלא לא יכולין להקריב שני לוגין ומה יעשה ימתין עד שיתמלא לשלש לוגין. הביכורי ארץ למד זה מהדיבור הבא ברש"י בד"ה עד עשרה שכתב דלוג ושנים וה' לגמרי לא קרבי עד דממלי להו שלש לכבש וגו', ומשמע שלא יכולין להקריב שני לוגין אבל כשיתמלאו ע"י שיביא עוד לוג אז יכולין להצטרף שני הלוגין הראשונים והלוג השלישי ויכולין להקריב ביחד. וכן יש לפרש מ"ש רש"י (ד"ה הא), וז"ל, וכמה דבעי משנים ולמעלה מייתי, ע"כ. כי עכשיו אפשר לפרש כפשוטו שמביא שני לוגין אלא שמחכה עד שיהיה לו עוד לוג אחד ואז יקריב.

ג) אמנם הביכורי ארץ כתב שפרש"י כאן הוא דלא כרבינו גרשום כי בסוף העמוד כתב רגמ"ה ד"ה אם תמצא, וז"ל, עד עשרה פשיטא לי דמתנדבין דהא ראויין ליחלק, ע"כ. ומשמע שרק מותר להביא משום שראויין ליחלק אבל לר' גרשום אין להביא מה שלא ראוי ולהמתין עד שיתמלא ודלא כרש"י.

ד) וגם כתב בביכורי ארץ שרש"י דלא כרמב"ם דעי' הל' מעשה הקרבנות פי"ז הי"ד, וז"ל, אבל אם נדר לוג או שנים פטור שהרי אינן ראויין כלל לא הן ולא מקצתן, ע"כ. ומשמע דלרמב"ם לא חל ההקדש כלל וגם אינם ראויים להתמלא לשלש ודלא כרש"י.

יישר כח

דוד בלום

שמואל שואל:

ישר כח.

כבר כתב הזבח תודה בשיטת רש״י שאפשר לנדב שנים. עיין שם.

אולם לכאורה אי אפשר לפרש כן ברש״י הנ״ל דאם כן מדוע כתב ״משנים ולמעלה״ הול״ל מא׳ ולמעלה.

וע״ע שיעורי רבינו משולם דוד הלוי

שמואל שואל:

ישר כח.

כבר כתב הזבח תודה בשיטת רש״י שאפשר לנדב שנים. עיין שם.

אולם לכאורה אי אפשר לפרש כן ברש״י הנ״ל דאם כן מדוע כתב ״משנים ולמעלה״ הול״ל מא׳ ולמעלה.

וע״ע שיעורי רבינו משולם דוד הלוי

הכולל משיב:

בפשוטו מא' ולמעלה פי' שגם אחד בכלל ולפ"ז גם אפשר לנדב אחד וזה ליתא למאן דאמר.

[מ"ש יד בנימין כמה דבעי מלמעלה משנים מייתי אין זה פשט הפשוט אלא הפשט הפשוט הוא שגם שנים אפשר לנדב וכפירושים האחרים שהבאנו].

א פרייליכער חנוכה

דוד בלום