More Discussions for this daf
1. נוחל בנכסי האם להנחיל לאחין מן האב 2. פשיטא דהלכתא כוותן דקשישנא מינייכו
דיונים על הדף - בבא בתרא קמב

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

לכבוד מו"ר הרה"ג רב דוד ורב מרדכי שליט"א אחדשה"ט

אמר ליה רבי אבהו לרבי ירמיה הלכתא כוותן או הלכתא כותייכו אמר ליה פשיטא דהלכתא כוותן דקשישנא מינייכו ולאו הלכתא כוותייכו דדרדקי אתון.

צע"ק מדוע הוסיף "ולאו הלכתא כוותייכו דדרדקי אתון" שלכאורה כפילות לשון הוא.

ועיין רבינו גרשום שם (כנראה שהרגיש בזה) וז"ל "הלכתא כוותן דקשישנא מינייכו, אלא מאי קא סברת דהלכתא כוותייכו לא דרדקי אתון" עכ"ל ולא הבנתי כוונתו.

החותם בכבוד רב,

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

כעת לא מצאתי מי שהעיר בזה ולכאו' נראה דהלכתא כוותן דקשישנא מנייכו פי' שהלכה כמונו כי אנו יותר זקנים מכם דהיינו שיש לנו מעלה עליכם אבל עדיין אין משמעות שיש לכם חסרון. אבל כשאמר "ולאו הלכתא כוותיכו דדרדקי אתון" כוונתו לומר שיש לכם חסרון כי דרדקי אין רק פירושו שאתם יותר צעירים אלא דרדקי אתון פי' אתם נערים ואינם ראויים להוראה. ויש דוגמא לזה בב"מ סו. דרדקא קרעיה פי' שדרדקא הוא נער ואינו ראוי לפסוק הלכות. וי"ל שזה גם כוונת רבינו גרשום שכתב אלא מאי קא סברת דהלכתא כוותיכו, פי' שאע"פ שהם יודעים שהם יותר צעירים מ"מ אולי עדיין ראויים לחלוק עלינו, על זה אמר לא דרדקי אתון פי' אתם נערים ואינכם ראויים לחלוק עלינו בכלל.

חילך לאורייתא

דוד בלום

הכולל מוסיף:

עי' גמ' ב"ב לעיל סוף טז: איתער בהו רבא אמר להו דרדקי, ושם במסורת הש"ס מציין לשבת קמה: ושם רש"י (ד"ה דרדקי) מפרש בחורים שלא הגיעו לסברא, ע"כ. וזה בס"ד מקור לדברינו לעיל שרבי ירמיה אמר לרבי אבהו שאפילו אם תאמר שמה שאנחנו קשישים מכם אינו טעם מספיק לקבוע הלכה כוותן, מ"מ מכיון שאתם בחורים שלא הגיעו להוראה פשיטא שאין הלכה כוותייכו. וזה גם הפי' בדברי רבינו גרשום וז"ל, אלא מאי סברת דהלכתא כוותיכו, פי' אולי אתם סוברים שמה שאנחנו יותר זקנים מכם אינו טעם מספיק לקבוע הלכה כוותן, מ"מ מכיון שאתם בחורים שלא הגיעו לסברא פשיטא שאין הלכתא כוותיכו.

כל טוב

דוד בלום