דיונים על הדף - קדושין סט

שמואל דוד ברקוביץ שואל:

במשנה... כולם מותרין לבא כו' וברישא לא כתב המשנה כולם . וצ"ב .. וחשבתי, דהנה יש כלל ש"כל" שייך רק כשיש שלש. ואם כן בסיפא שיש ששה יוחסין אז "כולם" לבא זה בזה... והיינו שלש שלש ודו"ק.

שמואל דוד, לייקווד

הכולל משיב:

לכבוד רבי שמואל שליט"א, אחדשה"ט,

זה המצאה מעניינת!

אמנם לענ"ד ע"פ פשוטו אין הכוונה ששלש (למשל גירי וחרורי וממזרי) מותרים להתחתן עם עוד שלש (דהיינו נתיני שתוקי ואסופי) כי באמת כל אחד מששה סוגים אלו מותרים להתחתן עם כל חמשה סוגים האחרים א"כ החלוקה לשלש שלש אינה אמיתית.

והנה עי' ברי"ף שלא גרס "כולם". אמנם לגירסא שלנו לענ"ד י"ל שכתוב "כולם" כי כל ששה סוגים אלו יש להם צד השוה לפסול דהיינו שאינם קהל ה' וזה החידוש של המשנה שאע"פ שלכולם יש חסרון זה שאסורים בכשרים מ"מ כל אחד מששה סוגים אלה מותרים בכל חמשה הסוגים האחריםץ

יישר כח

דוד בלום