דיונים על הדף - קדושין נ

שמואל דוד ברקוביץ שואל:

לכבוד הרב שליט"א

הגרעק"א בגה"ש קידושין נ: על דברי רבה כל שאינו בזאח"ז מציין לדברי התוס', גיטין מט ד"ה כגון וכוונתו אינו מובן.

ובעוז והדר(ועוד) הגיהו בדבריו שצ"ל דף מב. ד"ה הא

א)האם זה מסתבר שיחול טעות כזה בין בציון הדף ובין בד"ה של התוס'?

ב)מצאתי גם בספר תקנת עזרא(צירפתי צילום) שציין לתוספות הנ"ל וצ"ע...

אסיים בהערה... בגמרא נב: ההיא איתתא דהוי משיא כרעא כו' ויל"ע מדוע הביא הגמרא שהיתה רוחצת... ועיין ריטב"א.

ואפשר לומר עוד שבא לספר שרחצה במקום אנשים שהוא דבר פריצות ועיין בבא בתרא דף נז ע"ב; לכן נתאווה לה עד שלא שלט ביצרו וגזל מחברו כדי לקדשה, ודו"ק

ואח"כ מצאתי כן בספר כסא רחמים....

מה דעת כבודו שליט"א בזה?

שמואל דוד

הכולל משיב:

לענ"ד יתכן שצ"ל תוס' גיטין מב. כי שם ממש מביא מסוגיין משא"כ תוס' גיטין מט. לא נראה קשור בכלל.

מי שמכיר קצת הדפסת ספרים יודע שיש כל מיני טעויות שמתרחשות, ובפרט כאן שזה שני דיבורים של תוס' רק במרחק של כמה דפים אחד מן השני.

בענין הגמ' בדף נב: הפי' של כתר"ה הוא פירוש יפה ונכון להלכה, אמנם לענ"ד הטעם שהריטב"א כתב שלא ידע למה הגמ' הביאה הא דמשיא כרעא משום שאין לענין זה קשר עם עצם ההלכה של הגמ' של קידש בגזלה, ואין דרך של הגמ' להביא פרטים שלא קשורים להלכה שרוצים ללמד.

חודש טוב וקיץ בריא

דוד בלום