More Discussions for this daf
1. Agalos, Amudim and Adanim 2. למעלה מיו"ד 3. לאחרים עושה מחיצה לעצמו לא כ'ש
4. כותל ברה"ר גבוה י' ואינו רחב ד' 5. הזורק דבילה שמינה ע"ג עמוד חייב
דיונים על הדף - שבת צט

אברהם יוסף שווארץ שואל:

צט: בעי רבי יוחנן כותל ברה''ר גבוה י' ואינו רחב ארבע ומוקף לכרמלית ועשאו רה''י וזרק ונח על גביו מהו מי אמרינן כיון דאינו רחב ד' מקום פטור הוא או דילמא כיון דעשאו רה''י כמאן דמלי דמיא אמר עולא קל וחומר לאחרים עושה מחיצה לעצמו לא כ'ש, ומבואר דעיקר הכותל עושהו רשות היחיד, וממילא הכותל עצמה הוא רשות היחיד, ויש לעיין שכמו שבור עמוק י' הוא רה"י, מכיון שיש גידוד י', א"כ בכל כותל הרי צד הפנימי של הכותל עושה רשות היחיד מדין גידוד, והכותל עצמה אינה נצרכת לעשותו רשות היחיד?

אברהם יוסף שווארץ

הכולל משיב:

גם אם עובי הכותל לא נצרך לעשות רה"י, סו"ס למעשה הכותל כמו שהוא עושה את המקום רה"י, ממילא הוא עצמו נכלל באותה רשות שהוא יוצר.

יוסי בן ארזה

אברהם יוסף שווארץ שואל:

בבור לא אמרינן שכל סביבות הבור הוא רשות היחיד, אלא דוקא הגידוד, וא"כ גם בכותל נימא שרק חלק הפנימי של הכותל הוא רשות היחיד?

הכולל משיב:

גם חוליית הבור נידונית כרשות היחיד.

יוסי בן ארזה

אברהם יוסף שווארץ שואל:

חוליא שאינה גבוה י' כתבו התוס' ד"ה לאחרים שאינה נחשבת רה"י, ובודאי בור שהיא רק עמוק י', אין דנין כל סביבותיה ככותלי רה"י, ובע"כ דהבור נעשית רה"י מכח גידוד.

הכולל משיב:

אכן לגבי חוליה שאינה גובה י' מבחוץ אתה צודק שלדעת התוס' אינה רה"י. אם כי כמה ראשונים חולקים - הרא"ה (מובא בר"ן) והמאירי, וכן משמע בריטב"א. וכן הביא בחזו"א (סב,יג) מהרשב"א שנקט כן כהנחה פשוטה. ובשפת אמת צדד שאף להתוס' מידי ספק לא יצא.

מכל מקום בכותל הכל מודים מפני שהוא גבוה י' מכל צדיו, וכיון שהוא עושה אחרים לרה"י, הוא עצמו - שהוא בולט י' - ודאי הוי רה"י אף שאין בו רוחב ד'. ועל כן אינו דומה לבור דעלמא שהקרקע שמסביביו אינה חולקת רשות לעצמה ואין מה שיגדיר אותה להיות רה"י.

יוסי בן ארזה