More Discussions for this daf
1. Borer 2. Rava and Abaye 3. Tosofos DH v'Chi Mutar
4. Borer According to Rashi 5. Maga B'Tumas Meis vs. Maga B'Mais 6. Listing Ofeh insted of Bishul
7. Why can't we asked Rav Chisda's question on Abaye? 8. Why aren't temporary knots prohibited? 9. Kotesh
10. Prohibition Of Medicine Use 11. The Shi'ur of Chalah for practical purposes 12. משכן מקדש
13. בורר ואוכל בורר ומניח 14. הבורר תורמוסים מתוך פסולת 15. האי מאן דשדא סיכתא לאתונא
16. האי מאן דעבד חלתא
דיונים על הדף - שבת עד

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

שבת עד: אמר אביי האי מאן דעבד חלתא

וברש"י חלתא - כוורת של קנים: חייב י"א זומר הקנים והוא צריך להם חייב משום קוצר ומשום נוטע אספם יחד הרי זה מעמר "בירר יפות הרי זה בורר" החליקן הרי זה ממחק עשאן דקות מאחת שתים או שלש הרי זה טוחן חתכן במדה הרי זה מחתך הסיך השתי הרי זה מיסך ארג אחת למעלה ואחת למטה כדי להעמידו הרי עושה שתי בתי נירין ארג הרי זה אורג חתך לאחר אריגתה כדי להשוותם הרי זה מכה בפטיש כדאמרינן לקמן [עה:] האי מאן דשקיל אקופי מגלימי חייב משום מכה בפטיש הרי י"א:

לכאורה בורר יפות מתוך הרעות מותר ומדוע לא כתב רש"י שבירר הרעות וצע"ק

דב"ש

הכולל משיב:

עי' נשמת אדם כלל טז' סוסק"ג וז"ל, ומה שכתב רש"י יפות קשה דהא הוי כאוכל מפסולת ומותר וצ"ל דלאו דוקא אלא ר"ל שבירר לצורך היפות אבל באמת מיירי דבורר הרעות מיפות, עיי"ש בחיי אדם. ופי' שמ"ש רש"י בירר יפות היינו שבירר לצורך היפות אבל באמת מדובר שבירר הרעות מן היפות כדי שישאר רק היפות.

כל טוב

דוד בלום