More Discussions for this daf
1. Questions from Daf 13-21 2. R Shimon Ben Gamliel "Ma'aseh Rav" 3. Mistake in Question
4. Chashmona'im 5. Yonah's Kikoyon 6. Rav Huna and Rav Chisda
7. Time Chanukah Lights Must Burn 8. Miracle of Oil 9. The Parei ha'Chag of Sukkos and the Chanukah lights
10. Ner Ish u'Beiso 11. Mehadrin and Pirsum Nes 12. Mehadrin
13. Insights on the Daf - Vilna Gaon on the Rif 14. The eight day miracle 15. The argument between Beis Shamai and Beis Hillel how to light the Chanukah lights
16. Hillel and Shamai 17. How to light the Chanukah candles: 18. Neros After 30 Minutes
19. Next year... 20. Eight days of Chanukah 21. שיטת אביי
22. טעמי ב"ש וב"ה
דיונים על הדף - שבת כא

אהרן ברכה שואל:

גבי סוגיא דחנוכה, ראים אנו שאביי לא קבל מיד ההלכה דאסור להשתמש לאורה. ולא מובן זו. איך הי' מורה

הלכה מקודם. באותו זמן הי' ודאי יותר מבן כ"ד (ולא"ד כ"ב) משום דאומר דלא הי' גרסא דינקותא (ע' קדושין ל,א) ובודאי הוא התחיל לפסוק בצעירותו משום דלא חי אלא מ' שנה. איני שואל איך הי' נוהג דבודאי לעצמו הי' מחמיר לפנים משורת הדין. שכמ"ה

אהרן ברכה, מילאנו

הכולל משיב:

קודם כל, אביי חי ששים שנה ולא ארבעים, כדאי' בר"ה. חוץ מזה, לא ברור לי מאי דקשה לך.

מעיקרא היה אביי סובר או כר' הונא או כר' חסדא (מסתבר כר' הונא, שהיה רבו של ר' חסדא) ויתכן שלא קיבל מר' ירמיה היות ור' הונא ור' חסדא תלמידי רב היו, ונראה דידעו הם טפי מה דס"ל לרב. וא"כ היה אביי מקיל במה שהיה נהנה מנר חנוכה ומחמיר בענין השתמשות פסולי שמנים ופתילות בשבת (ושמא גם בחול) עד ששמע בשם ר' יוחנן, דכבתה אין זקוק לה, ואסור להקל בהדלקת פסולי שמנים ופתילות.

בברכת כל טוב

אליעזר קרייזלר