דיונים על הדף - תענית כ

אברהם יוסף שווארץ שואל:

תענית כ:

אמר ליה רבא לרפרם בר פפא: לימא לן מר מהני מילי מעלייתא דהוה עביד רב הונא

יל"ע דרב פפא אבוה דרפרם היה תלמיד רבא ומלך אחריו, ואיך אמר רבא לבן תלמידו לזכור דברים שרבא בעצמו אינו ידע?

שווארץ

הכולל משיב:

שלום

רפרם בר פפא שבכאן אינו בן ר"פ תלמיד רבא אלא אחר, והיה תלמיד של רב חסדא, חברו של רב פפא, כמבואר בשבת פב,ב. וכ"כ בספר יוחסין (אות ר) שנראה ששני רפרם ב"פ היו.

בברכה. יוסי בן ארזה

אברהם יוסף שווארץ שואל:

תודה רבה,

האם רפרם בר פפא שמוזכר בסיומים בן של רב פפא, או זה מגמרא דילן

הכולל משיב:

ספר האשכול הלכות ספר תורה דף ס עמוד ב

ועוד נשאל בעסק עשרה בני רב פפא שמסדרין תלמידי חכמים שמותיהן כד מסיימי פרקים, אם הם בני רב פפא, ואם אביהם אחד או רבים, וסמנם שאומר ואתה את בריתי תשמור מאי פירושו.

והשיב לאו כולם בני רב פפא גאון תלמידו של רבא הן, כי בנו של רב פפא אבא מר נקרא ומפורש בכתובות. ונראין כי בני שנים ושלשה הן. ויש מהן שקברותיהן על נהר פרת למעלה מגשרא דבבל, וקרובין הן לרב, כי יש מהן ששמע שמועות מן רב חסדא, ורב פפא גופו לא היה באותו זמן. וסמן ואתה את בריתי תשמור לא שמענו מעולם, אלא ודאי עשרה הם ויש להם סמן אחר שסדור בפי החכמים <ותלמידיהם> גדוליהם וצעיריהם, ואמרו כי יש בו קבלה להסיר שכחה, לפיכך כל זמן שאדם גורס פרק וחוזר עליו כמנהג דרגילין רבנן למימר <נ>הדר מר עלה, הדרנא עלך, אומר אחר זה, הסימן, וזהו, חננא רמא ליה נהמא לאחוי אבא דבביה דאפיק לריכשיה סרהביה אדא לבי דרו. ואלו שמותיהן, חננא בר פפא, רמי בר פפא, נחמן בר פפא, (יצחק) [אחא] בר פפא, אבא מר בריה דרב פפא, רפרם בר פפא, רכיש בר פפא, סורחב בר פפא, אדא בר פפא, דרו בר פפא. ומקמי אדכורי בני רב פפא אמרי רבנן הכי, נהדר מר עלה, הדרנא עלך, ודעתן עלך, לא תתנשי