More Discussions for this daf
1. Ending with "Shalom" 2. Sinai and Oker Harim 3. Talmidei Chachamim
4. רבה ורב יוסף
דיונים על הדף - ברכות סד

אהרן ברכה שואל:

איך שלחו להם דסיני עדיף דכולם צריכי מרי חטיא אם בכל מחלוקת בין רב יוסף לרבה הלכה כרבה חוץ מג' מקומות (כמוזכר בסוף מבוא לתלמוד בסוף ברכות). לכאורה משמע מכלל זו דעוקר הרים עדיף דהלכה כמותו, במקום סיני דלא פוסק כהלכה וק"ק. ולפרש"י בסוף הוריות דשם בירר יותר הענין איך מסתבר. ומודה לכם מאוד. שכמ"ה

הקטן אהרן ברכה הי"ו, מילן יע"א, איטליא

הכולל משיב:

לכבוד אהרון,

הסיבה שקובעים את ההלכה כרבה הוא מפני שהוא היה יותר חריף ולכן עדיף לסמוך על סברתו למעשה.

הקביעה שסיני עדיף שייכת רק לבחירת ראש הישיבה, כיון שעדיין לא כתבו את השמועות והיה חשוב מאד שראש הישיבה יכיר כמה שיותר ברייתות ושמועות, כמו שאמרו "הכל צריכים למרי חטיא". אי אפשר להגיד סברא נגד ברייתא מפורשת ,ורק לאחר ידיעת המקורות יש אפשרות לפלפל בתוך הישיבה ולהחליט ביניהם מהי ההלכה. לכן למינוי ראש הישיבה עוקר הרים עדיף.

כל-טוב,

ר. ויינר