ס: זובח קדשים בחוץ כרת הוא. צ"ע דגם בע"ז איכא כרת, ומאי עדיפא האי מהאי.
בע"ז איכא כרת על העובד דרך עבודה, אבל בזובח שלא כדרכה לא מצינו.
יוסי בן ארזה
לא הבנתי
מה זה זובח שלא כדרכה? הזובח קרבן בחוץ חייב כרת, והזובח בהמה לע"ז - בין כדרכה בין שלא כדרכה - חייב כרת אם כן ממה נפשך איכא כרת, ומה ניתוסף עתה דמוקמינן לה בקדשים בחוץ?
אבל עכשיו הגמרא מחפשת מקור לזביחה שלא כדרכה, וא"כ שמא החיוב כרת נאמר רק בעבודה כדרכה, אבל זובח שלא כדרכה לא שמענו. ואילו בשחוטי חוץ ידענו כרת בכל אופן.
יוסי בן ארזה
לא הבנתי. לפי האמת מדברים על ע"ז שחיובה היא כרת, ונתוסף כאן מיתה ולפי הס"ד איירי בזובח בחוץ שאיסורה כרת, וניתוסף כאן מיתה, א"כ מאי מקשינן זובח קדשים בחוץ כרת היא, הרי ממנ"פ בא להוסיף מיתה על איסור כרת
כאשר יש פסוק 'יחרם' כלומר מיתה בידי אדם, יותר מסתבר להעמידו בע"ז שיש בו מיתה בידי אדם (בכדרכה) ולהביא מקרה נוסף שנכלל בו (זביחה שלא כדרכה), מאשר להעמיד הפסוק בדבר שאין כתוב בו אלא כרת, ולחדש בו דין מיתה בידי אדם.
יוסי בן ארזה