More Discussions for this daf
1. Bitul of Pigul and Nosar etc. 2. אמר רב פפא ולענין כיסוי אינו כן 3. לפי שאין דחוי במצות
 דיונים על הדף - זבחים עח
1. שמואל שואל:

לכבוד מו"ר הרה"ג שליט"א אחדשה"ט

רש"י ד"ה לפי שאין דחוי במצות - דאע"פ שנדחה טפה ראשונה שנפל לתוך המים ולא היה מראיתה ניכר אפ"ה כי הדר נפל טפה שניה חוזרת ראשונה וניעורה להצטרף עמה וכי נפל עד שהפכו מים למראה דם חוזר ונראה לכיסוי ולא אמרינן הואיל ונדחה ידחה "דלא שייך דחוי אלא בדבר קדושה"

יש להעיר מדוע כתב בלשון שלילה ולא כתב "דלא שייך דחוי במצות"

ועיין רש"י חולין פז: ד"ה אינו כן - שאפילו נפל דם לתוך מים חייב לכסות שאע"פ שבטל ונדחה ראשון ראשון אפ"ה כשהלך ורבה עד שנהפכה מראית המים לדם חזר דם הבטל וניעור וחשוב דם ולא אמרינן הואיל ונדחה ידחה "שאין תורת דיחוי אצל מצות"

וצ"ע בזה.

החותם בכבוד רב,

שמואל דוד בערקאוויטש

2. הכולל משיב:

א) רש"י רצה ללמד שעיקר הסוגיא כאן היא לבאר שיש דיחוי בדבר קדושה וזה הטעם שבדם קדשים אם נפל דם לתוך מים ראשון ראשון בטל משום שבקדשים יש דיחוי (והרי כאן קיימינן במס' זבחים שעיקרו לבאר דיני קדשים). וזה נאמר בשם רבי יוחנן שהוא אמורא קדום, ורק בסוף הסוגיא רב פפא מוסיף שאע"פ שרבי יוחנן לימד שיש דיחוי בקדשים מ"מ בחולין אינו כן. ומ"מ זה ידיעה קצת צדדית כי אין עיקר עיסקנו כאן בדיני כיסוי הדם, לכן רש"י מסיים שאע"פ שבחולין יש דיחוי מ"מ לענין סוגיין חשוב לנו לדעת שבקדשים אין דיחוי שלכן הובאה מימרא של ר' יוחנן כאן.

ב) אמנם בחולין פז: עיקר הטעם שהובא ענין זה הוא משום דינא דרב פפא לגבי כיסוי הדם שהרי שם הוי פרק כיסוי הדם. לכן עיקר הענין שם הוא ללמד שבכיסוי הדם אין דיחוי רק שהוזקקנו להביא את המשנה בזבחים כי זה מקור הענין של דיחוי, ושם הביאו כל סוגיא זו כדי להגיע למימרא דרב פפא בסוף. לכן רש"י שם מסיים דבריו שאין תורת דיחוי אצל מצות כי הכל הולך אחר החיתום כי שם עיקר הענין ללמד שאין דיחוי במצות, משא"כ במס' זבחים עיקר הענין ללמד שיש דיחוי בקדשים.

כל טוב

דוד בלום

3. שמואל מוסיף:

יישר כח גדול! וכן היה נלפענ״ד וברוך שכוונתי!