שאלות על רש"י

1)

רש"י: המיתו בנשיכה...מנין, תלמוד לומר והמית: כיצד דרשו זאת?

1.

גור אריה: "והמית איש או אשה" מיותר. 1


1

ע"ע ברא"ם.

2)

רש"י: בנשיכה, דחיפה, בעיטה מנין: רא"ם: בגמ' (ב"ק דף ב ב) כתוב שרביצה היא אחת מהתולדות של קרן, ולמה רש"י השמיט זאת?

1.

גור אריה 1 : שני מיני רביצה הם- אין דרכה לרבוץ על דברים גדולים, ואם עשתה כן- זה משונה ותולדה דקרן. אך אם רבצה על דברים קטנים- דרכה בכך, ואין זה שינוי. 2 כאן מדובר על קטנים שהרי הכתב ממשיך (פסוק ל"א) "או בן יגח או בת יגח" ולכן אין ברביצה שינוי, ואיננה תולדת קרן. 3


1

כמדומני שיש נוסחאות בהם כתוב ברש"י גם רביצה, אבל הרא"ם כתב שבדק בכל הנוסחאות, ובאף אחד מהם לא כתוב רביצה.

2

וקרן הגדרתה שהיא משונה ואין דרך הבהמה בכך.

3

ע"ע לקמן 21:35:1:1.

3)

רש"י: בנשיכה, דחיפה, בעיטה מנין: רא"ם: בגמ' לא כתוב שלומדים זאת מיתור של "והמית" אלא סברא היא שהם דומים לקרן?

1.

גור אריה: דיני נזיקין אפשר ללמוד מסברא, אבל כאן מדובר לענין הריגת שור שהמית, ואין עונשין מסברא. 1


1

אמנם הקשה הגור אריה שרש"י בפסוק הקודם כתב שלאו דוקא שור, אלא כל בהמה חיה ועוף בכלל, והרי עוף איננו נוגח, ועל כרחך גם בלי הדרשה של רש"י כאן החיוב הוא לאו דוקא על נגיחה?

4)

רש"י: יומת...יכול בידי אדם, תלמוד לומר וכו': מה הצד לחייבו מיתה, והרי הוא משלם כופר?

1.

גור אריה: הייתי חושב שכשאין לו כסף והוא לא משלם, אז יש לחייבו מיתה.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים