1)

"והכבשים הפריד יעקב" למה לא כתוב שיעקב הפריד את העזים הנקודים והטלואים?

1.

גור אריה: הפסוק ממשיך "ונתן פני הצאן אל עקוד וכל חום" וזה שייך בכבשים בהם הוא נזקק להפריד גם נקודים וטלואים וגם שחומים, ולכן הפסוק כאן מדבר על כבשים.

2)

למה לא הפריד גם את העיזים החומות?

1.

גור אריה: עיזים חומות אינן שכיחות, לעומת זאת מהכבשים נולדו הרבה נקודים וטלואים ע"י המקלות.

2.

גור אריה: על הכבשים יש להקשות שהמקלות לא הועילו ליעקב שהרי הכבשים הנקודים והטלואים לא שייכים לו? ולכן פירש הכתוב שהכבשים הללו שימשו להוליכם לפני הצאן. 1


1

הגו"א כאן הולך לפי הצד שהכבשים הנקודים והטלואים לא היו ליעקב.

3)

למה לא הוליך יעקב גם את העיזים הנקודות והטלואות לפני הצאן?

1.

גור אריה: פשוט שעשה כך ככתוב "וישת לו עדים לבדו" והחידוש הוא שגם את הכבשים שאינן שלו הוא הוליך בראש.

2.

גור אריה: נראה שאת העדר שלו הוליך יעקב בריחוק מקום מעדר לבן, שהרי הנולדים בעדרו [מהצאן ששייך לו על פי התנאי] נשארים שלו אע"פ שאינם נקודים וטלואים, וא"כ אי אפשר לקרב אותם אל צאן לבן, וזו הסיבה שיעקב הוליך את הצאן אחר העקוד והטלוא בכבשים וחום בעיזים, כי בהם אין ליעקב חלק. לפי"ז "והכשבים הפריד יעקב" הכוונה לכבשים שלא היה ליעקב חלק בהם, וכן "וכל חום בצאן לבן" הם העיזים החומות שבהן לא היה ליעקב חלק. ולא דובר כאן על הצאן שראויים ליעקב כי אותם נזקק להפריד גם אלמלא הצורך להוליכם לפני הצאן [ועליהם נאמר "וישת לו עדרים לבדו]. 1


1

כוונת הגו"א לפרש לא כרש"י, ויעקב לא יכל להסמיך את העזים שלו לעדרו של לבן כי אז לא ניתן יהיה להבדיל בין צאן לבן שאינם נקודים וטלואים לבין אותם שנולדו מהנקודים והטלואים הראויים ליעקב אע"פ שאינם נקודים וטלואים.

4)

למה לא כתוב שנולדו כבשים חומים?

1.

גור אריה: זה סדר העולם ולא צריך לפרש זאת.

שאלות על רש"י

5)

רש"י: והכשבים הפריד יעקב - הנולדים עקודים נקודים הבדיל והפריד לעצמן: למה הוסיף רש"י "הנולדים עקודים נקודים"?

1.

גור אריה: אם התנאי היה שיעקב יקבל מהכבשים גם את הטלואים והנקודים [עי' בגו"א כאן ובפסוק לב] מובן שלבן הסיר את הכבשים העקודים והנקודים ולכן כתב רש"י "הנולדים [-מכאן ואילך] עקודים נקודים".

2.

גור אריה: נראה שלרש"י יעקב קיבל רק את הכבשים החומים ולבן לא הסיר את הכבשים הנקודים והטלואים, ומה שכתב רש"י "הנולדים עקודים" כוונתו שלא שכיח נקוד וטלוא בכבשים ועכשיו נולדו הרבה כאלה [בזכותו של יעקב].

6)

רש"י: והכשבים הפריד יעקב - הנולדים עקודים נקודים הבדיל והפריד לעצמן: למה כתב רש"י רק "הנולדים עקודים" ולא הוסיף גם 'הנולדים חומים'?

1.

גור אריה: הפסוק הקודם מזכיר שנולדו בצאן לבן עקודים נקודים וטלואים ולא כתוב שנולדו חומים, ולכן כתוב כאן שאותם הפריד יעקב._

7)

רש"י: וישת לו עדרים - כמו שפרשתי: מה כוונת רש"י?

1.

גור אריה: תחילת הפסוק מדבר על הפרדת הכבשים שאינן שלו, וכאן מדובר על העיזים הנקודים והטלואים הראויים לו, וכוונת הפסוק שלהם פשוט שעשה עדרים לבדם. 1


1

מדובר כאן לפי מה שמצדד הגו"א שהכבשים הנקודים והטלואים לא היו ליעקב.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים