שאלות על רש"י

1)

רש"י: בן מאה כבן שבעים, ובן שבעים כבן חמש בלא חטא: מה היתור שמכחו דרשו כך?

1.

גור אריה (לעיל, כג,א): המנין מתחלק למספר הגדול שהוא סכום המספר [-הסך הכללי] ולמספר הקטן שהם הפרטים, ולכן בד"כ יש 'שנה' על המאות ו'שנה' על העשרות והאחדות. כאשר יש 'שנה' גם על העשרות וגם על האחדות, יש לומר שהכל בא לדרשה.

2)

רש"י: בן מאה כבן שבעים, ובן שבעים כבן חמש בלא חטא: לכאורה ה'שנה, שנה, שנִים' מחלק ולא מקיש? ועוד- אצל ישמעאל גם כתוב כך ולא היו שנותיו שוות שהרי הרשיע ואח"כ עשה תשובה?

1.

רא"ם (לעיל כג,א): לגבי ישמעאל לא כתוב 'שני חיי' ואכן לא הוקשו שנותיו, כי הרשיע ועשה תשובה. אצל אברהם דרשו להשוות שנותיו מהיתור של "ימי שני חיי אברהם". 1

2.

גור אריה (לעיל כג,א): דרך הכתוב לכתוב 'שנה שנה' [בַּמאות בַּעשרות ובַּאחדות] כי הכתוב בא להודיע שניו, ובתחילה הוא חי מאה שנה ואח"כ 30 שנה וכו', אבל כאן זה בא לדרשה, כי כתוב "ואלה ימי שני חיי אברהם" או ממה שכתוב "אשר חי", משמע שבא להגיד את כל חייו ולא לחלק בהם.


1

עי' ברמב"ן (לעיל כג,א) שחז"ל לא דרשו מהיתור של 'שנה שנה שנִים' כי דרך הלשון כך לכתוב, אלא דרשו מ"שני חיי שרה" שכולם שווים לטובה, ואצל אברהם וישמעאל אין מקור לדרוש כך [-לא כרש"י], ועי' ברא"ם ובגו"א לעיל שהאריכו בעניין.

3)

רש"י: בן מאה כבן שבעים...בלא חטא: גם אחר ההיקש, מנין שלא חטא אחר גיל מאה?

1.

גור אריה (לעיל, כג,א): אחר מאה שנה היצר פוסק. ועוד- בגמ' (יומא דף לח:) אמרו שאם עברו על אדם רוב שנותיו בלא חטא, מובטח שלא יחטא עוד.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים