שאלות על רש"י

1)

רש"י: לכך נכתב שנה בכל כלל וכלל: גם במקומות אחרים כתוב 'שנה' על המאות ו'שנה' על העשרות והאחדות?

1.

גור אריה: המנין מתחלק למספר הגדול שהוא סכום המספר [-הסך הכללי] ולמספר הקטן שהם הפרטים, ולכן בד"כ יש 'שנה' על המאות ו'שנה' על העשרות והאחדות. כאן יש 'שנה' על העשרות ושנה על האחדות, ומכיוון שאחד בא לדרשה- באו כולם לדרשה.

2)

רש"י: שכל אחד נדרש לעצמו, בת מאה כבת עשרים וכו': שני חיי שרה - כלן שוין לטובה: היתור של "שנה" משמעו לחלק בין השַנִים, ולא להשוות?

1.

רמב"ן: חז"ל לא דרשו מהיתור של 'שנה שנה ושנִים' כי דרך הלשון כך לכתוב [-שלא כדברי רש"י], אלא דרשו מ"שני חיי שרה" שכולם שווים לטובה.

2.

רא"ם: אם היה רק יתור של 'שנה שנה ושנִים' הייתי דורש שהפסוק בא לחלק שלא היו שנותיה שוות, ולכן הקיש כתוב "שני חיי שרה". ואם היה כתוב רק "שני חיי שרה" הייתי מבין שהיו שנותיה שוות בבריאות ועושר וכבוד, אבל לא לענין היופי והחטא כי זהו דבר לא טבעי, ולכן כתוב 'שנה שנה ושנִים'. 1

3.

גור אריה: דרך הכתוב לכתוב 'שנה שנה' [בַמאות בַעשרות ובַאחדות] כאשר הכתוב בא להודיע שניו, ובתחילה הוא חי מאה שנה ואח"כ 30 שנה וכו', אבל כאן זה בא לדרשה, כי מלשון "ויהיו חיי שרה" משמע שהכתוב בא לספר את כל חייה [-לא את משך החיים אלא את הסך הכללי של שנותיה] ולכן לא היה נכון לחלקם אלא לכוללם- 'מאה עשרים ושבע שנים'. ואכן מהיתור של 'שנה' אין משמעות להקיש בת כ' לבת ז', אלא מ"עשרים שנה" למדנו שעשרים שנותיה היו כלל אחד ולא השתנתה בהם, ולכן בת כ' כבת ז', וכן ק' שנותיה היו כלל אחד והיא לא השתנתה בהם ולכן בת ק' כבת כ'. עיי"ש.


1

ע"ע ברא"ם (ד"ה לומר לך) שאם כתוב מאה עשרים ושבע, המאה מורה על מאה השנים הראשונות, והעשרים על 20 השנים הבאות, והשבע על 7 האחרונות. כאן בגלל היתור הפרוש הוא להפך- 7 השנים הראשונות, 20 השנים שאחריהן, ו-100 השנים האחרונות. ועיי' בגור אריה שלדברי הרא"ם קשה למה הקישו בת ק' לבת כ' ללמד שלא חטאה, והרי עדיף היה להקיש בת ק' לבת ז' שלא חטאה?

3)

רש"י: שכל אחד נדרש לעצמו, בת מאה כבת עשרים וכו': שני חיי שרה - כלן שוין לטובה: גם לקמ' (כה,ז) פירש רש"י כך לגבי אברהם, וקשה שאצל ישמעאל (כה,יז) גם נכתב "ואלה שני חיי ישמעאל מאת שנה ושלשים שנה ושבע שנים" והם לא היו שווים לטובה שהרי היה רשע ועשה תשובה?

1.

רמב"ן: חז"ל לא דרשו מהיתור של 'שנה שנה ושנִים' כי דרך הלשון כך לכתוב, אלא דרשו מ"שני חיי שרה" שכולם שווים לטובה, ואצל אברהם וישמעאל אין מקור לדרוש כך [-בניגוד לדברי רש"י].

2.

רא"ם: לגבי ישמעאל לא כתוב 'שני חיי' ואכן לא הוקשו שנותיו, כי הרשיע ועשה תשובה. אצל אברהם דרשו להשוות שנותיו מהיתור של "ימי שני חיי אברהם".

3.

גור אריה: דרך הכתוב לכתוב 'שנה שנה' [בַּמאות בַּעשרות ובַּאחדות] כי הכתוב בא להודיע שניו, ובתחילה הוא חי מאה שנה ואח"כ 30 שנה וכו', אבל כאן זה בא לדרשה, כי מלשון "ויהיו חיי שרה" משמע שהכתוב בא לספר את כל חייה [-לא את משך החיים אלא את הסך הכללי של שנותיה] ולכן לא היה נכון לחלקם אלא לכוללם- 'מאה עשרים ושבע שנים'. וכן אצל אברהם כתוב "ואלה ימי שני חיי אברהם" או ממה שכתוב "אשר חי", משמע שבא להגיד את כל חייו ולא לחלק בהם.

4)

רש"י: בת מאה כבת עשרים לחטא: למה לא דרשו בת 100 כבת 20 ליופי?

1.

רא"ם: אין לומר כך, שהרי שרה אמרה "אחרי בלותי הייתה לי עדנה".

5)

רש"י: מה בת עשרים לא חטאה...אף בת מאה בלא חטא: אולי הכוונה להקיש לרעה- בת 20 כבת 100 לחטא?

1.

רא"ם: אין כוונת הכתוב להקיש לרעה, שהרי בת כ' אינה בת עונשין, והיקַשנו שגם בת מאה הייתה בלא חטא.

6)

רש"י: מה בת עשרים לא חטאה, שהרי אינה בת עונשין: בי"ד של מטה מענישים כבר מגיל 13, ואולי חטאה בחטאים אלה?

1.

גור אריה: אם לא חטאה בדיני שמים שבאים על עבירות קלות, ק"ו שלא חטאה בדיני אדם החמורים.

7)

רש"י: מה בת עשרים לא חטאה, שהרי אינה בת עונשין: קודם מתן תורה לא היו בני עונשים בגיל 20 אלא בגיל מאה?

1.

גור אריה: זה נאמר רק לגבי עונש מיתה, אבל שאר עונשי שמים נהגו קודם מאה.

8)

רש"י: אף בת מאה בלא חטא: גם אחר ההיקש, מנין שלא חטאה אחר גיל מאה?

1.

גור אריה: אחר מאה שנה היצר פוסק. ועוד- בגמ' (יומא דף לח:) אמרו שאם עברו על אדם רוב שנותיו בלא חטא, מובטח שלא יחטא עוד.

9)

רש"י: ובת עשרים כבת שבע ליופי: למה הכתוב משבח את יופיה, והרי היופי הוא הבל?

1.

גור אריה: לא מדובר על יופי [גשמי] אלא היופי הזה שאינו לפי הטבע [בת כ' כבת ז'] מורה שהיה לה גוף נקי, וזה מורה על שלמות הגוף. 1


1

ע"ע במהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' פד ד"ה וזה שאמר, בבא בתרא דף נח.) שהכל אצל שרה כקוף בפני אדם מפני צלם אלוקים שהיה בה [יותר משאר בני אדם].

10)

רש"י: בת מאה בלא חטא, ובת עשרים כבת שבע ליופי: מה המשמעות של שתי המעלות הללו- היופי ושהייתה בלי חטא?

1.

גור אריה: שרה הייתה שלמה בב' חלקיה- היה לה שלמות הגוף ושלמות הנפש, והיופי הזה שאינו לפי הטבע [בת כ' כבת ז'] מורה שהיה לה גוף נקי, ובת ק' כבת כ' מורה שהיה לה את מעלת הנפש. 1


1

ע"ע במהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' פד ד"ה וזה שאמר, בבא בתרא דף נח.) שהכל אצל שרה כקוף בפני אדם מפני צלם אלוקים שהיה בה [יותר משאר בני אדם].

11)

רש"י: כולן שווין לטובה: צריך ביאור למה כך הייתה מידתה של שרה?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב הצדק פ"ב עמ' קל"ט, ד"ה ואמר רבי חייא): מכאן למדו במדרש שכשם שהצדיק תמים כך שנותיו תמימות, והכוונה שכשם שהקו הישר הוא אחד (לעומת הנטיה מהיושר שנעשית בהרבה אופנים) כך הצדיק הוא אחד, ומפני שמידתו אחת ראוי לו שיהיו שנותיו שוות, ולכן אמרו חז"ל שאם יצאו רוב שנותיו בלא חטא, שוב אינו חוטא.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים