hebrew
1)

What happened when Ya'akov placed the various peeled sticks in the troughs of water when the sheep and goats came to drink?

1.

Rashi #1: When the females saw the sticks, they recoiled in fear 1 and were aroused, and this aroused the males in back of them, and they mated with them. 2 Subsequently, the sight of the peeled sticks left an impression on them 3 and they conceived babies with white spots and blotches.

2.

Rashi #2: A miracle occurred and the water turned into semen, and they conceived without any contact with a male. 4


1

It is not clear why.

2

Rashbam - the word "va'Yechamnah" (and they became hot)" is masculine and feminine. Tosfos ha'Shalem (4) - this teaches that the female were heated through the males.

3

See Seforno.

4

In verse 39, Rashbam points out that "va'Yechemu" is totally masculine. Perhaps he explains that both opinions in the Midrash are true - some females became pregnant through males, and others through water alone (PF).

2)

רש"י: ויצג - תרגומו ודעיץ, לשון תחיבה ונעיצה: מנין ש"ויצג" פרושו 'תחב'?

1.

גור אריה: "ויצג" פרושו דבר העומד בלי סמיכה של דבר אחר, ובכדי שהמקלות יוכלו לעמוד מעצמם צריך לתחוב אותם.

3)

רש"י: ברהטים - במרוצת המים, בבריכות העשויות בארץ, להשקות שם הצאן: מנין לפרש "במרוצת המים"?

1.

גור אריה: 'רהט' הוא מלשון 'מרוצה'.

4)

רש"י: בבריכות העשויות בארץ, להשקות שם הצאן: בבריכות העשויות בארץ, להשקות שם הצאן: למה הוסיף רש"י "העשויות...להשקות...הצאן"?

1.

גור אריה: הפסוק ממשיך "בשקתות המים"- מלשון משקה, ולכן פירש רש"י- 'במרוצת המים', ואיזה מרוצת מים? 'העשויות להשקות הצאן'.

5)

רש"י: אשר תבאן וגו' - ברהטים, אשר תבאנה הצאן לשתות, שם הציג המקלות לנכח הצאן: ממה בא רש"י להוציא?

1.

: גור אריה: בפשטות נראה ש"אשר תבאןָ" הוא המשך ל"שִקתות המים" [וזה חלק מתיאור שִקתות המים] וקשה א"כ שלא נכון לתלות בביאת הצאן אלא לכתוב 'בשִקתות המים אשר מהם הצאן שותים'? לכן פירש רש"י שזה הולך על תחילת הפסוק- "ויצג את המקלות...אשר תבאןָ הצאן לשתות" ובשעת ביאתן היו נרתעות לאחוריהן כמי שבא פתאום אל מראה משונה [כמפורש בהמשך דברי רש"י] ולכן תלה הכתוב בביאת הצאן.

6)

רש"י: ויחמנה - הבהמה רואה את המקלות והיא נרתעת לאחוריה, והזכר רובעה ויולדת כיוצא בו: למה לא פירש רש"י כפשוטו?

1.

גור אריה: המים עצמם לא מחממים את הבהמה ולכן פירש שהבהמה נרתעת וכו'.

7)

רש"י: ר' הושעיא אומר המים נעשין זרע במעיהן ולא היו צריכות לזכר, וזהו ויחמנה וגו': מנין לרבי הושעיא לדרוש כך?

1.

: גור אריה: קשה שדי היה לכתוב 'ויחמנה הצאן בבואן אל המקלות' ולא לכתוב "בבואן לשתות"? ולכן פירש שהמים נעשו זרע במעיהן._

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars