hebrew
1)

Why should Yakov accompany Leah after three sons?

1.

Rashi: She knew that Yakov will have 12 sons from four wives, so she gave birth to her proper share.

2.

Riva citing R"M mi'Kutzi: I can handle only two. Now he will need to help me. 1

3.

Tosfos ha'Shalem (3, citing R. Efrayim): I can handle one, and my Shifchah can handle one. Yakov will need to engage with the third. 2

4.

Tosfos ha'Shalem (5): Yakov must teach the oldest Torah and Yir'as Shamayim, and I will deal with the younger.


1

This seems unlike the opinion that twin sisters were born with the Shevatim, unless we will say that infant boys are harder to raise than girls. (PF)

2)

Regarding the other sons, the mother gave the name. Why does it say here "He called him"?

1.

Rashi: Hashem called him Levi, because he accompanied him with 24 gifts of Kehunah.

2.

Rashbam: Yakov called him Levi. 1


1

Tosfos ha'Shalem (9): He saw with Ru'ach ha'Kodesh that it would be written about Levi "v'Nilvu Alecha vi'Sharsucha."

3)

Why does it say "Al Ken" regarding calling the names of Levi, Yehudah and Dan?

1.

Rashi: These Shevatim 1 had many people, except for Levi, for the Aron killed [unworthy Leviyim who carried it]. 2


1

Yehudah was the biggest Shevet, and Dan was second, even though Dan had only one son!

2

Riva, citing R"M of Kutzi: Levi was the smallest Shevet before they carried the Aron! Rather, the Shevatim increased according to how much the Mitzriyim afflicted them. Levi was not enslaved. (If not for "Al Ken", Levi would have been even smaller - PF.)

4)

רש"י: שהאמהות נביאות היו: בגמ' (מגילה דף יד.) לא נמנו לאה ורחל בין האמהות?

1.

גור אריה: שם מונים רק את האמהות שנבואתן מפורשת בכתוב. עיי"ש.

5)

רש"י: מי שנאמר בו על כן מרובה באוכלוסין: למה לשון "על כן" מלמד שהשבט היה מרובה באוכלוסין?

1.

גור אריה: 'כן' מורה על גבול- 'כן וכן יהיה', ומי שנאמר בו "על כן" הוא למעלה מהשיעור המוגבל.

2.

גור אריה: ה"על כן" בא לתת טעם לנתינת השם, ומכיוון ששמו עיקרי יותר מהאחרים, לכן הוא היה מרובה באוכלוסין, שהרי השבט המועט באוכלוסין הוא בטל אצל אחרים ואין לו שם בפני עצמו.

3.

גור אריה: אצל מי שכתוב "על כן", טעם שמו דבק בשמו, וטעם השם הוא דבר מושכל [-רוחני ולא גשמי], ולכן יש לו מעלה עליונה שממנה הריבוי.

6)

רש"י: חוץ מלוי שהארון היה מכלה בהם: וכי זלזלו הלויים בארון?

1.

גור אריה: פעמים שבשגגה לא נזהרו בשמירת קדושתו.

7)

רש"י: חוץ מלוי שהארון היה מכלה בהם: המניין שבפרשת במדבר נעשה חודש אחרי הקמת המשכן, ואעפ"כ לא היו אז שבט לוי מרובים?

1.

גור אריה: ישראל התרבו במצרים כי "כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ", ושבט לוי לא עונו במצרים ולכן הם לא היו מרובים בשעת היציאה.

8)

רש"י: ששלח הקב"ה גבריאל: על יעקב כתוב שהקב"ה קרא לו שם, ולמה כאן נשלח גבריאל?

1.

גור אריה: יעקב היה מהאבות שהם המרכבה ולכן הוא לא זקוק למלאך אלא ע"י הקב"ה בעצמו.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars