hebrew
1)

How could Yakov marry sisters?

1.

Tosfos ha'Shalem (2, and 24:2, citing Sefer ha'Gan, Pane'ach Raza): For Nochrim, we follow the mother. Lavan's four daughters were from different mothers, so they were not considered sisters. 1

2.

Moshav Zekenim #1: They converted, so they were not considered sisters. Mid'Rabanan one may not marry converted sisters, but only from the same mother, lest people say that they went to a lower Kedushah. 2

3.

Moshav Zekenim #2: L'Chatchilah, the Avos observed the Torah, even though they were not commanded. Since he already was Mekadesh both, b'Di'eved, he did not want to divorce one. Also, he had Ru'ach ha'Kodesh that Rachel will not be buried with him (this implies that she will be his wife). 3

4.

Moshav Zekenim #3, citing R. David: The Avos kept the Torah only in Eretz Yisrael. 4

5.

Da'as Zekenim (Bereishis 37:35): He did not find women as righteous as them in the generation, 5 and one of them could not give birth to all the Shevatim.


1

Even so, it was improper, and due to this, in the future Yakov will disqualify himself from leading Birkas ha'Mazon (Pesachim 119b)

2

Hashem arranged that Yakov marry sisters, so that when David's enemies maligned his lineage (for he comes from Rus), he could retort "look at your source - you come from sisters!'

3

This seems unlike the Midrash "Im Lavan Garti" - and I guarded all 613 Mitzvos. Refer to 32:5:4:2.

4

Refer to 29:28:151:3*.

5

We do not find that Yakov investigated about this! We must say that he knew this through Ru'ach ha'Kodesh (PF). Refer to 29:28:151:3*.

2)

כיצד נשא יעקב שתי אחיות?

1.

גור אריה (לקמ', מו,י): האבות קיימו את כל התורה אבל היה להם דין של גרים וגר הוא כקטן שנולד ואין בהם איסור ערווה. 1

2.

גור אריה (לקמ', מו,י): כשהם לא קיימו את התורה (כגון יעקב שנשא ב' אחיות ובני יעקב שנשאו אחיותיהם), הם עשו זאת על פי רוח הקדוש, והיה טעם למה הותרה להם הערוה ומי שאסר ערווה- התירה להם. וידע יעקב ששתי האחיות הגונות לו להעמיד י"ב שבטים. 2 עיי"ש.

3.

גור אריה (לקמ', מו,י): קודם מתן תורה לא היו שווים כולם בקיום מצוות 'לא תעשה' שלא נצטוו עליהם [ואע"פ שאברהם קיים את כל התורה- עשה ולא תעשה, אין הכרח שכך עשו כולם] אלא כל אחד קיים לפי מידתו והנהגתו ומה שראוי לו. ואמנם את מצוות העשה ראוי לקיים ולקבל שכר, אבל מצוות לא תעשה שאין עליהם שכר, אם לא נצטוו אין סיבה לקיים (כשם שנשים מקיימות מצוות עשה שלא נצטוו עליהן אבל אינן נמנעות מלאו של השחתת הזקן שלא נצטוו עליו). והחילוק בין עשה ללאו שעשה הוא קניין [-תוספת של מעלה] ואם לא קיים הוא חסר את אותו קניין- אע"פ שלא נצטווה, אבל לאו אין בו קניין אלא הוא נמנע ולא עבר על רצון ה', ואם ה' לא ציוה אותו- אין טעם להימנע.


1

עיי"ש למה כשישראל קיבלו את התורה כן היה בהם איסור קרובים.

2

ועיי"ש שאעפ"כ נחשב הדבר לגנאי ליעקב שנשא שתי אחיות כי זה דבר שהתורה עתידה לאסור.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars