hebrew
1)

Where exactly was the ladder located?

1.

Rashi: The foot of the ladder was in Be'er-Sheva (in the south of Yehudah), the top in Beis-El (in the north of Binyamin) and the middle in Yerushalayim (in the north of Yehudah).

2.

Ramban #1: The foot of the ladder was in Be'er-Sheva, and the top was in Yerushalayim (which Ya'akov called Beis-El, alias Luz).

3.

Ramban #2: The foot was in Yerushalayim, and the top was in Beis-El.

2)

Where was Ya'akov?

1.

Rashi: Ya'akov was in Luz, and he called it Beis-El, for the Beis-ha'Mikdash 1 came to meet him, as he returned from Charan to Daven at Har ha'Moriyah. 2

2.

Ramban: He was at the foot of the ladder, i.e. in Be'er-Sheva or Yerushalayim. 3


1

Beis ha'Mikdash refers to the place where it would be built, or the Beis ha'Mikdash in Shamayim.

2

And this was the Kefitzas ha'Derech mentioned in Chulin (Daf 91b). See Ramban, who strongly challenges this explanation.

3

These are the opinions of Rebbi Yosi ben Zimra and R. Yehudah in the Midrash, respectively, unlike R. Simon. (The latter conforms to the Gemaros in Chulin, Daf 91b) and in Sanhedrin 95b).

3)

Seeing as Hashem performed with Ya'akov Kefitzas ha'Derech (Refer to 28:17:2:1:1) to speed up his arrival in the Beis-ha'Mikdash, why did He not stop him when he passed it the first time?

1.

Rashi: If Ya'akov did not think of stopping there to Daven, why should Hashem stop him? 1


1

As Chazal said "Ani le'Dodi ve'Dodi li" - Hashem will assist us, but only after we have taken take the first step.

4)

What is the significance of "Mah Nora ha'Makom ha'Zeh"?

1.

Ramban: We learn from here that when someone Davens in Yerushalayim it is as if he is Davening before the Kisei ha'Kavod, as the Gates of Heaven are open to accept his Tefilos.

2.

Moshav Zekenim: Luz became desolate, for they were living in a Kodesh place. Yakov feared that also he would be stricken, for he slept there.

3.

Tosfos ha'Shalem (6): In this place Neshamos rise, the Sanhedrin sits, the Beis ha'Mikdash will be, the Aron will be, and it is the gate of Tefilos. The words allude to these, e.g. Nora is Aron backwards.

4.

Tosfos ha'Shalem (7): "Mah Nora ha'Makom ha'Zeh" refers to Bayis Rishon. "Ein Zeh Ki Im" refers to Bayis Sheni. "V'Zeh Sha'ar ha'Shamayim" refers to Bayis Shelishi.

5)

What did Ya'akov mean when he described his current location as "the Gateway to Heaven"?

1.

Rashi #1, Targum Unk'lus, Targum Yonasan #1, Ramban 1 and Seforno: He meant that it was the ideal place to Daven. 2

2.

Rashi #2 and Targum Yonasan #2: The Heavenly Beis-ha'Mikdash is located exactly opposite the Beis-ha'Mikdash on earth. 3

3.

Bechor Shor: It is the place where the angels enter and leave in front of Hashem and to His house, to do His mission.


1

According to one explanation in the Midrash (Refer to 28:17:2:3), the 'Gateway to Heaven' mentioned here refers to Be'er-Sheva.

2

That is the spot from which Tefilos (and Korbanos - Ramban) ascend to Heaven.

3

Tosfos ha'Shalem (16): Since Rashi says that the Beis ha'Mikdash jumped to here, he must say so also about the Beis ha'Mikdash above.

6)

How did Yakov know that this is Beis Elokim?

1.

Da'as Zekenim: He saw that the angels ascend, descend and remain there.

7)

Why did Yakov say "Ein Zeh Ki Im [Beis Elokim]"?

1.

Tosfos ha'Shalem (15): It is not a dream. Rather, it is clear truth - this is Beis Elokim.

2.

Tosfos ha'Shalem (9): "Ein Zeh" refers to the time of Churban.

3.

Tosfos ha'Shalem (7): "Ein Zeh" refers to Bayis Sheni [in which five of the miracles of Bayis Rishon were missing].

8)

רש"י: ואמצע שיפועו מגיע כנגד בית המקדש: מנין שאמצע השיפוע היה כנגד בית המקדש?

1.

גור אריה: "בית אלוקים" לא נאמר אלא על בית המקדש, וקשה שהוא לא היה בבית המקדש? אלא הכוונה לאמצע השיפוע.

9)

רש"י: ואמצע שיפועו מגיע כנגד בית המקדש: מנין שרגלי הסולם היו בבאר שבע, אמצעו בבית המקדש וראשו בבית אל?

1.

גור אריה: כתוב "ויצא יעקב מבאר שבע [ושם רגלי הסולם], "ויפגע במקום" זה בית המקדש [ושם אמצע הסולם], "וילן שם" בבית אל [ושם ראש הסולם].

10)

רש"י: ואמצע שיפועו מגיע כנגד בית המקדש: מה מעלתו של אמצע הסולם?

1.

גור אריה: כאשר אמצע הסולם כנגד בית המקדש, אז הסולם נתון בשווה בין מקדש שלמעלה ובין מקדש שלמטה, וראוי שיהיה הסולם באמצע בין שניהם כדי לעלות בו ממקדש של מטה למקדש של מעלה, ולרדת מלמעלה למטה.

2.

גור אריה: הסולם מורה שהעולם התחתון קשור לעליון, והסולם לא עמד בשווה [-זקוף, אלא באלכסון] להודיע שהעליונים מדרגתם למעלה מהתחתונים במה שהם נבדלים זה מזה [ולכן אי אפשר לעלות בקו ישר מהתחתונים לעליונים]. רק בית המקדש מתייחס לעליונים והתחתונים בשווה, כי זהו בית וועד לשכינה ושם יבא האדם לעבוד את ה', ולכן בית המקדש הוא תחת אמצע השיפוע כי הסולם הוא ההתחלפות [-מקום המעבר] בין העליונים לתחתונים.

11)

רש"י: נמצא סולם שרגליו בבאר שבע וראשו בבית אל מגיע אמצע שיפועו נגד ירושלים: למה היו רגלי הסולם בבאר שבע, ראשו בבית אל ואמצעו כנגד המקדש?

1.

גור אריה: באר שבע הוא המקום המשובח בארץ לקבל את הברכה הראויה לתחתונים, ולכן היו שם בארות (-ברכת התהום), ומשם ראוי להתעלות מלמטה למעלה. בבית אל יש עניין אלוקי ולכן לא שלט שם מלאך המות. בית המקדש כלול מהכל ולכן הוא תחת אמצע הסולם.

12)

רש"י: נמצא סולם שרגליו בבאר שבע וראשו בבית אל מגיע אמצע שיפועו נגד ירושלים: במדרש מבואר לא כרש"י אלא נחלקו שם האם רגלי הסולם בבאר שבע וראשו בירושלים, או שרגליו בירושלים וראשו בבית אל, וצריך ביאור מה טעם המדרש?

1.

גור אריה: במדרש נחלקו האם היו רגלי הסולם בבאר שבע וראשו בבית המקדש, או שעמדו רגליו בבית המקדש וראשו בבית אל, כי התחתונים נבדלים מהעליונים ולא ראוי שיהיה סולם אחד ביניהם, ונחלקו האם ראה יעקב את ההתעלות מהתחתונים עד המקדש שהוא המקום הכלול משתיהם [-מהעליונים והתחתונים], או שראה את ההתעלות מבית המקדש עד תכלית מדרגת העליונים.

13)

רש"י: וכלפי שאמרו רבותינו...ועוד אמרו וכו': מה כוונת רש"י בדבריו אלו?

1.

גור אריה: כוונתו להקשות שבגמ' (חולין דף צא:) מבואר שלא רק שיפוע הסולם היה כנגד המקדש אלא יעקב עצמו לן בבית המקדש, וכן אמרו בגמ' (פסחים דף פח.) שיעקב קרא לירושלים בית אל, וקשה שיעקב היה בלוז ולא בירושלים ככתוב לקמ' (פסוק יט)? ותירץ רש"י שקפצה ירושלים לשם, ואז קראה יעקב בית אל, ועל זה אמרו "צדיק זה בא לבית מלוני", ולכן אמר יעקב "אין זה כי אם בית אלוקים".

14)

רש"י: שנעקר הר המוריה ובא לכאן: למה הר המוריה קפץ לקראתו רק כשהגיע לבית אל ולא לפני כן?

1.

רא"ם: היה זה כדי שיעקב יתפלל בהר המוריה ובית אל ביחד, כי ביהמ"ק הוא מקום מלון ה', ובית אל הוא ראש שיפוע הסולם.

2.

גור אריה: לא יתכן שבית המקדש יקפוץ לאדמת חו"ל הטמאה, ולכן חזר יעקב לבית אל שהוא מקום נכבד מאוד ולשם בא בית המקדש.

15)

רש"י: וזהו היא קפיצת הארץ...שבא בית המקדש לקראתו עד בית אל: למה רש"י לא פירש שקפצה לו הארץ עד בית אל, ובית המקדש בא לשם לקראתו (ובכך מיושבות קושיות הרמב"ן על רש"י)?

1.

גור אריה: אם קפצה לו הארץ עד בית אל, קשה למה לא קפצה לו הארץ עד הר המוריה? ולכן פירש רש"י שהוא הלך עד בית אל, ושם קפץ הר המוריה לקראתו. 1


1

אך הוסיף הגור אריה שיותר נראה לא כרש"י אלא קפצה לו הארץ עד בית אל ושם בא בית המקדש לקראתו.

16)

רש"י: אפשר שעברתי על מקום שהתפללו אבותי וכו': למה יעקב לא התפלל שם בתחילה קודם שהגיע לחרן?

1.

גור אריה: באותו זמן הוא התיירא מעשיו והטרוד לא יוכל לכווין בתפילתו. כשהגיע לחרן כבר לא חשש כי עשיו לא ירדוף אלא כשיעור ההליכה עד חרן.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' קו, ד"ה אפשר עברתי, חולין דף צא:): קפצה ליעקב הארץ והוא הגיע לחרן ביום שיצא, ולכן הוא לא ידע שהוא עבר דרך הר המוריה.

17)

רש"י: דחילו שם דבר הוא, כמו סוכלתנו: מה נזקק רש"י להוכיח מ"סוכלתנו"?

1.

גור אריה: מכיון שהתרגום הוא לא 'דחילא' אלא 'דחילו' יש מקום לפרשו בלשון עבר לרבים- כמה היו יראים מהמקום הזה, ולכן הוכיח רש"י שיש 'שם דבר' בלשון רבים- שם תואר למקום, כמו 'סוכלתנו'. ואין לומר שזה 'שם דבר' בלשון רבים, כי ה"מקום" הוא לשון יחיד. עיי"ש.

18)

רש"י: שבית המקדש של מעלה מכוון כנגד בית המקדש של מטה: כיצד מתפרש הפסוק לפי המדרש הזה?

1.

גור אריה: כך אמר יעקב- "בית אלוקים" זה המקדש שלמטה, "וזה שער השמים" בית המקדש שלמעלה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars