hebrew
1)

Why specifically like "the dust of the earth"?

1.

Targum Unk'lus and Targum Yonasan: There is nothing that is more numerous than the particles of dust. 1

2.

Seforno: It is when Ya'akov's children will hit rock-bottom that they will spring back and flourish in all directions. 2

3.

Tosfos ha'Shalem (3): Yisrael are compared to the stars and the dust. When they ascend, it is up to the stars. When they descend, it is to the earth.

4.

Tosfos ha'Shalem (2, citing R. Efrayim, from Bereishis Rabah 69:5): Earth outlasts metal vessels. Also Yisrael endure forever, and outlast all the nations.


1

See for example, how Yisrael proliferated in Egypt, from seventy to more than four million in the space of two hundred and ten years!

2

Hashem's salvation comes when things cannot get worse for Yisrael.

2)

What is the significance of the four directions?

1.

Rashi (in Vay'chi): It means that they will spread across the entire world (borders without limits). 1


1

Not like Avraham, whom Hashem promised the whole of Eretz Yisrael (Lech-Lecha, 13:14,15) or like Yitzchak, to whom He promised all the surrounding lands (see Bereishis 26:3).

3)

What did Hashem mean when he said "and all the families of the world will be blessed through you?

1.

Targum Onkelus and Targum Yonasan: All the people in the land will be blessed due to you (and in your merit). 1

2.

Rashbam: Refer to 12:3:2:4.

3.

Seforno: Yisrael compared to the nations of the world are called Kohanim, 2 in which case they are the conduit which brings blessings upon the world.


1

Presumably, Rashi and Ramban explain similarly to above (Bereishis 12:3), i.e. people will say to their children 'be like Avraham!' (Rashi), and not only the people of Kena'an, but also the people all over world will be blessed due to Avraham (Ramban).

2

As the Pasuk states in Yeshayah (49:6).

4)

Hashem promised to Avraham "north, south, east and west" (above, Bereishis 13:14). Why did He change the order to Yakov "west, east, north south"?

1.

Riva, Hadar Zekenim: Avraham went to the south, so Hashem promised to him first the north, from where he came. Yakov went to the east, so He promised to him first the west, from where he came.

2.

Tosfos ha'Shalem (4, from Shmos Rabah 21:7): "U'Faratzta" is next to Yamah, to hint that in Yakov's merit, Hashem will make Pirtzos (breaches) in the sea (split it).

3.

Tosfos ha'Shalem (8): There are 13 Brachos here corresponding to the Shevatim, which will all inherit [in the days of Mashi'ach] from east to west (Yechezkel Perek 48).

5)

Why did the Torah use the word "v'Nivrechu"?

1.

Refer to 12:3:2:4.

6)

והיה זרעך כעפר הארץ: במה נמשלו ישראל לעפר?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פנ"ז, עמ' רי, ד"ה ובמדרש): העפר הוא קטן ומשום כך יש לו ב' בחינות- הכל דשים עליו אבל הוא ראוי יותר לקבל מעלה אלוקית 1 , וג' דברים נאמרו כאן- א] העפר משום קוטנו ראוי לקבל את המים שבאים מלמעלה, וכך ישראל ראויים לקבל מהעליונים. ב] הדבר הנשמע הוא גלוי בלי פנימיות, ואילו הפנימי אין קולו נשמע [כי הוא נשאר בסתר ובהצנע]. ולכן האומות נמשלו בנבואת דניאל למתכות המשמיעות קול [כשמכים בהם] כי הם חיצוניים, ואילו ישראל נמשלו לעפר שמפני קוטנו אינו משמיע קול [כשמכים בו] כי יש להם מעלה פנימית נסתרת, ומשוך כך ישראל מכלים את המלכויות. ג] הכל דשים על העפר מפני קוטנו וכך גם ישראל.


1

עי' במהר"ל בגבורות ה' (סוף פי"ח עמ' פד ד"ה ויטמנהו) שביאר עניין זה.

7)

ופרצת ימה וקדמה וצפנה ונגבה: יעקב נתברך בברכה בלי מֵיצרים, וצריך ביאור מה המשמעות של ברכה זו?

1.

גור אריה (לעיל, כז,כח): יצחק ברך את יעקב ב"ויתן לך"- יתן ויחזור ויתן ותמיד תהיה לו תוספת ברכה, כי ברכתו בלי מֵיצרים.

2.

גור אריה (שמות ד,יט): יעקב היה מחובר למעיין החיים שאיננו פוסק, ולכן נתברך בנחלה ללא מֵיצרים, ומשום כך אמרו שיעקב לא מת.

3.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' נד ד"ה נותנין, שבת דף קיח.): יעקב נקרא ישורון, והיושר אין מציק לו, ולכן נחלתו בלי מֵיצרים.

4.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' נד ד"ה ועוד, שבת דף קיח.): יעקב בפרט מידתו קדושה שהוא נבדל מהגשם, ולגשם יש קצה כי יש לו רוחק [-המימדים הפיזיים של החומר], ולכן ליעקב אין קצה וגבול. 1

5.

מהר"ל (תפארת ישראל פ"כ): יעקב נצטווה על שמירת שבת כי הוא קדוש וברכתו בלי מֵיצרים- וכן השבת.

6.

מהר"ל, אור חדש (עמ' קנד ד"ה ויאמר, בעניין "ריווח והצלה יעמוד ליהודים"): יעקב ועשיו צוררים זה לזה כפי שהם התרוצצו בבטן אמם כי המקום לא היה ראוי לשניהם ביחד, ומשום כך כשזה קם זה נופל. לכן נתברך יעקב בברכה בלי מֵיצרים- ואין עשיו צורר לו, ובית יעקב לאש ובית עשיו לקש.


1

לכאורה כוונתו שלמידת החסד מימין ולמידת הדין משמאל יש קצה ומתנגד- כי חסד ודין בלי גבול הם רעים, אבל יעקב מידתו יושר שממצעת בין הימין והשמאל, ושם אין קצה ואין מתנגד ולכן נחלתו בלי מיצרים.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars