עבודה זרה דף ע' ע"א א
עכו"ם שנכנס לבית ישראל, והיה שם יין, וסגר [בנעילה] הדלת אחריו, ויש חור בדלת שאפשר לראות שם לחלק מהבית, מה הדין?
בכנגד החור שבדלת | בשלא כנגד החור שבדלת | |
בנתפס עליו כגנב | מותר אפילו בשתיה | מותר אפילו בשתיה |
כשאין נתפס עליו כגנב | מותר אפילו בשתיה | אסור אפילו בהנאה |
גוי וישראל שהיו שותים יין, ושמע ישראל קול תפילה, או קול שופר של כניסת שבת, ועזב, האם היין מותר? [תד"ה שמע].
היין שעל השולחן | היין שעל הדובלקי | |
כששותים מיין אחד | אסור | מותר |
כשכל אחד שותה מיינו | מותר | מותר |
עבודה זרה דף ע' ע"ב א
תינוקת או נערה גויה שהיתה בין החביות של יין, ומצאנו קצף של יין בידיה, ולא מצאנו עוד קצף בגב החביות, האם היין מותר? [תד"ה ההיא].
בקטנה | בנערה גדולה (שמבינה בניסוך) | |
לרש"י | מותר | אסור |
לתוס' | מותר | מותר |
חצר שחלקוה במסיפס, ובצד השני יש עם הארץ או גוי, מה הדין בדינים דלהלן?
עושה טהרות, ועם הארץ בצד השני | עושה יין וגוי בצד השני | |
לרב | לרשב"ג: טהרותיו טמאות [1] לרבנן: טהרותיו טהורות |
יינו כשר |
לר' יוחנן | טהרותיו טהורות [2] | יינו כשר |
-------------------------------------------------
[1] ס"ל לרב שבחלוקת מסיפס אינו נתפס עליו כגנב ואסור בטהרות, אולם בשתי חצירות ופנימית של חבר, שאין לעם הארץ בעל החיצונה להכנס לפנימית - מודה רב - דנתפס עליו כגנב.
[2] וס"ל לר' יוחנן שגם לרשב"ג שאמר: ובלבד שלא תהא ידו של עם הארץ וכו', הוא דוקא כשיכול להשתמט וכו'.
-------------------------------------------------