עבודה זרה דף מ"ז ע"א א

בעלי חיים שנרבעו באופנים דלהלן האם וולדותיהם אסורים למזבח?

כשנרבעו ולבסוף עיברו כשעיברו ולבסוף נרבעו
לרבנן מותרים אסורים
לר' אליעזר אסורים אסורים

המשתחוה לדקל, האם לולבו נאסר למצוה? [תד"ה ואליבא].

באילן שנטעו מתחילה לכך באילן שנטעו ולבסוף עבדו באילן העומד מאליו [1]
לרבנן אסור איבעיא דריש לקיש איבעיא דריש לקיש
לר' יוסי בר' יהודה אסור אסור איבעיא דריש לקיש

הדס שלא היה ראוי למצוה, והוכשר כדלהלן, האם הוא כשר? [תד"ה אשירה].

בערב יום טוב ביום טוב
נקטם ועלתה בו תמרה כשר איבעיא [2]
היו ענבי מרובים ומיעטם כשר כשר

האם אפשר לעשות חצוצרות מקרן? [תד"ה קרניה].

חצוצרות לצורך קרבן חצוצרות לצורך שירת הלויים
לתוס' אי אפשר אפשר
לרבינו יהודה אפשר [3] אפשר
-------------------------------------------------

[1] כתבו בתד"ה ואליבא, שבאילן העומד מאליו [ולשיטתם ה"ה אפי' באילן שנטעו גרעין], אפשר למיבעי את בעיית ר"ל לכו"ע, האם לענין מצוה מאיס לגבוה אפי' שמותר להדיוט.

[2] וביארו תוס', דכיון שאין בידו לעלות בו תמרה אלא זה עולה מאליו [ואינו כמיעוט ענבים שהוא בידו], לכך שייך להסתפק בזה אם יש דיחוי במצוות (היכא שכבר נכנס יום טוב), וכמו שכאן מסתפקים גבי אשירה, שג"כ אין בידו לבטלה וצריך עכו"ם.

[3] וס"ל שדוקא אותם שעשה משה בהן היה קפידא שיהיו דוקא של מתכת, אבל לדורות לא.

-------------------------------------------------