עבודה זרה דף מ"ז ע"א

בעלי חיים שנרבעו באופנים דלהלן האם וולדותיהם אסורים למזבח?

כשנרבעו ולבסוף עיברו כשעיברו ולבסוף נרבעו
לרבנן מותרים אסורים
לר' אליעזר אסורים אסורים

המשתחוה לדקל, האם לולבו נאסר למצוה? [תד"ה ואליבא].

באילן שנטעו מתחילה לכך באילן שנטעו ולבסוף עבדו באילן העומד מאליו [1]
לרבנן אסור איבעיא דריש לקיש איבעיא דריש לקיש
לר' יוסי בר' יהודה אסור אסור איבעיא דריש לקיש

הדס שלא היה ראוי למצוה, והוכשר כדלהלן, האם הוא כשר? [תד"ה אשירה].

בערב יום טוב ביום טוב
נקטם ועלתה בו תמרה כשר איבעיא [2]
היו ענבי מרובים ומיעטם כשר כשר

האם אפשר לעשות חצוצרות מקרן? [תד"ה קרניה].

חצוצרות לצורך קרבן חצוצרות לצורך שירת הלויים
לתוס' אי אפשר אפשר
לרבינו יהודה אפשר [3] אפשר

-------------------------------------------------

[1] כתבו בתד"ה ואליבא, שבאילן העומד מאליו [ולשיטתם ה"ה אפי' באילן שנטעו גרעין], אפשר למיבעי את בעיית ר"ל לכו"ע, האם לענין מצוה מאיס לגבוה אפי' שמותר להדיוט.

[2] וביארו תוס', דכיון שאין בידו לעלות בו תמרה אלא זה עולה מאליו [ואינו כמיעוט ענבים שהוא בידו], לכך שייך להסתפק בזה אם יש דיחוי במצוות (היכא שכבר נכנס יום טוב), וכמו שכאן מסתפקים גבי אשירה, שג"כ אין בידו לבטלה וצריך עכו"ם.

[3] וס"ל שדוקא אותם שעשה משה בהן היה קפידא שיהיו דוקא של מתכת, אבל לדורות לא.

עוד חומר לימוד על הדף