ZEVACHIM 120 (30 Av) - Dedicated l'Iluy Nishmas Esther Chaya Rayzel (Friedman) bas Gershon Eliezer (Yahrzeit: 30 Av, Yom Kevurah: 1 Elul) by her son-in-law, Eli Turkel of Raanana, Israel. Esther Friedman was a woman of valor who was devoted to her family and gave of herself unstintingly, inspiring all those around her.

זבחים דף ק"כ ע"א

עולת במת יחיד כדלהלן שהכניסה לבמה גדולה ואח"כ הוציאה, מה דינה? [תד"ה בעי רב].

כששחטה בחוץ והכניסה לבפנים כשהכניסה חיה לבפנים
לרש"י איבעיא דר' זירא [1] קלטוה מחיצות [2]
לתוס' לא קלטוה מחיצות [3] איבעיא דר' זירא

קדשי קדשים ששחטן בדרום באופנם דלהלן מה דינם? [תד"ה בעי רב].

עלו האם ירדו [4] ירדו האם יעלו
לרבה לגירסת רש"י: ירדו
לגירסת תוס': לא ירדו [5]
לא יעלו
לרב יוסף לא ירדו לגירסת רש"י: לא יעלו
לגירסת תוס': יעלו [6]
לר' ינאי [7] לגירסת רש"י: איבעיא
לגירסת תוס': לא ירדו
לגירסת רש"י: ירדו
לגירסת תוס': איבעיא

זבחים דף ק"כ ע"א - המשך

אברי עולת במת יחיד שעלו למזבח (בעיא דר' ינאי), מה דינם באופנים דלהלן? [שטמ"ק אות ז' תד"ה בעי רב].

היכא דמשלה בהן האור היכא שלא משלה בהן האור
ללשון ראשון [8] לגירסת רש"י: כשעלו לא ירדו
לגירסת תוס': כשירדו יעלו
לגירסת רש"י: כשעלו - איבעיא אם ירדו
לגירסת תוס': כשירדו - איבעיא אם יעלו [9]
לאיכא דאמרי לגירסת רש"י: כשעלו - איבעיא אם ירדו
לגירסת תוס': כשירדו - איבעיא אם יעלו
לגירסת רש"י: כשעלו ירדו
לגירסת תוס': כשירדו לא יעלו

שחיטת לילה בבמה האם כשרה או פסולה?

בבמה גדולה בבמה קטנה
לרב פסולה כשרה
לשמואל פסולה פסולה

האם הדינים דלהלן נוהגים רק בבמה גדולה או גם בבמה קטנה?

קרן, כבש, יסוד, ריבוע, כיור וכנו, חזה ושוק הפשט וניתוח שחיטה, דם מתיר ומפגל, מומין, זמן האכילה
בבמה גדולה נוהגים נוהג נוהגים
בבמה קטנה לא נוהגים לרב: לא נוהג
לר' יוחנן: נוהג
נוהגים
הדרן עלך מסכת זבחים

-------------------------------------------------

[1] כלומר הגם שאמר ר' אלעזר לעיל שעולת במת יחיד שהכניסה - קלטוה מחיצות ודנים בה כל דיני במה גדולה, מ"מ נסתפק ר' זירא באם חזר והוציאה שוב, האם צריך להחזירה בפנים כדי לדון בה כל דיני במה גדולה, או לא.

[2] וצריך להחזירה בפנים ולנהוג בה כל דיני עולה (שחיטת צפון וכו'). וכן פירש"י להדיא במעילה דף ג' רע"ב ד"ה קלטוה מחיצות, [ודברי הקרן אורה צ"ע, ועי' באורך ביד בנימין [אלישיב] לעיל דף קי"ט ע"ב].

[3] וראי' מהמשך הסוגיא, שאיבעי לר' ינאי אברי עולת במת יחיד שעלו למזבח וירדו וכו', והא אם קלטוהו מחיצות לאברים אחר שחיטה מה נפק"מ במה שעלו וירדו [הא כבר נקלטו], אלא ע"כ שלא קלטו מחיצות, וכל האיבעיא דר' ינאי היא דוקא משום שכבר עלו למזבח. [ועי' בחק נתן וקרן אורה מה שכתבו לישב את שיטת רש"י].

[4] וכן גירסת רש"י בסוגיא, ובזה נחלקו רבה ורב יוסף, ותוס' הביאו ופירשו כגירסת הספרים שלכו"ע אם עלו - לא ירדו, והאיבעיא להו ומחלוקת רבה ורב יוסף היא בירדו - מהו שיעלו, דרבה אמר שלא יעלו ורב יוסף אמר שיעלו.

[5] והעמידו תוס' בכה"ג שמשלה בהן את האור, אולם אם לא משלה בהן את האור - לרבה ירדו.

[6] גם כאן העמידו תוס' באופן שמשלה בהן את האור, דאל"כ לכו"ע אמרינן כשם שאם עלו לא ירדו כך אם ירדו לא יעלו.

[7] ועי' בטלא הבאה אי מיירי במשלה בהן האור או לא.

[8] וזהו גם הלשון הראשון שהזכירו התוס', ובזה נתיישב קושית האחרונים בדברי התוס', על מה שהזכירו: לשון ראשון וכו'. [וכבר האריכו בזה האחרונים].

[9] ועל זה הקשו תוס' דאם מדמינן את האיבעיא של ר' ינאי לשחיטת דרום, א"כ איך יתכן לומר צד שאם ירדו יעלו כשלא משלה בהן האור, הרי בלא משלה בהן האור פשיטא שאם ירדו לא יעלו. ולזה תירצו שהדימוי של אברי עולת במת יחיד שעלו וירדו לעולה שנשחטה בדרום, הוא דוקא לפי האיכא דאמרי דהאיבעיא היא במשלה בהן האור, אולם ללשון הראשון איה"נ אינו דומה לעולה שנשחטה בדרום שהוא פסול.

עוד חומר לימוד על הדף