1)

THE SOURCE FOR SEPARATING THE KOHEN GADOL (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)

[דף א עמוד א] [דף א עמוד א (עוז והדר)] מתני' שבעת ימים קודם ליום הכיפורים מפרישין כהן גדול מביתו ללישכת פרהדרין ומתקינין לו כהן אחר תחתיו שמא יארע בו פסול

(a)

(Mishnah): Seven days before Yom Kipur we separate the Kohen Gadol from his house to Lishkas Parhedrin, and we prepare another Kohen in place of him, if a Pesul will occur to him;

ר' יהודה אומר אף אשה אחרת מתקינין לו שמא תמות אשתו שנאמר [ויקרא טז ו] וכפר בעדו ובעד ביתו ביתו היא אשתו אמרו לו

(b)

R. Yehudah says, we prepare even another wife for him, lest his wife die, for it says "v'Chiper Ba'ado u'V'ad Beiso'' - Beiso is his wife.

חכמים א''כ אין לדבר סוף:

(c)

Chachamim: If so [you are concerned for death], there is no end to the matter!

גמ' ר' בא בשם ר' יוחנן שמע לה מן הדא [שם ח לד] כאשר עשה ביום הזה אלו שבעת ימי המילואים צוה ה' לדורות לעשות זה שעיר של יוה''כ

(d)

(Gemara) Opinion #1 (R. Ba citing R. Yochanan): We learn [separation of the Kohen Gadol for seven days] from "Ka'asher Asah ba'Yom ha'Zeh'' - these are the seven days of Milu'im. "Tzivah Hashem'' - for all generations. "La'asos'' - this is Se'ir Yom Kipur'';

או אינו אלא שעיר של ראש חדש

1.

Question: Perhaps it is rather Se'ir Rosh Chodesh!

אמר רבי בא לכפר עליכם כפרה שהיא כזו מה זו כפרת אהרן עצמו כפרת בנים עצמן אף זו כפרת אהרן עצמו כפרת בנים עצמן

2.

Answer (R. Ba): "Lechaper Aleichem'' - a Kaparah like this (the Milu'im). Just like this, Aharon's Kaparah was by itself (his Chatas and Olah - Vayikra 9:7) and his sons' Kaparah was by itself (with that of Bnei Yisrael, through Korban ha'Am), also here (what we learn from Lechaper Aleichem) Aharon's Kaparah is by itself and his sons' is. (Se'ir Rosh Chodesh is for everyone.)

ר' יונה בשם בר קפרא שמע לה מן הדא כאשר עשה ביום הזה אלו שבעת ימי המילואים צוה ה' זו שריפת הפרה

(e)

Opinion #2 (R. Yonah citing Bar Kaparah): We learn [separation] from "Ka'asher Asah ba'Yom ha'Zeh'' - these are the seven days of Milu'im. "Tzivah Hashem'' is burning the Parah [Adumah];

[דף א עמוד ב (עוז והדר)] נאמר כאן צוה ה' ונאמר להלן [במדבר יט ב] זאת חקת התורה אשר צוה ה' לאמר

1.

Source: It says here "Tzivah Hashem'', and it says there [about Parah Adumah] "Zos Chukas ha'Torah Asher Tzivah Hash-m Leimor.''

לעשות זה שעיר של יום הכפורים

(f)

Opinion #2 (cont.): "La'asos'' - this is Se'ir Yom Kipur'';

או אינו אלא שעיר של ראש חדש

1.

Question: Perhaps it is rather Se'ir Rosh Chodesh!

כהיא דאמר ר' בא לכפר עליכם כפרה שהיא כזו מה זו כפרה שאינה כשירה אלא בכהן גדול אף זו כפרה שאינה אלא בכהן גדול

2.

Answer: We answer similar to R. Ba (above). "Lechaper Aleichem'' - a Kaparah like this. Just like this Kaparah (the Milu'im) was Kosher only through the Kohen Gadol, also here [we learn to] a Kaparah Kosher only through the Kohen Gadol.