12TH CYCLE DEDICATIONS
 
YOMA 88 (10 Elul) - The concluding Daf of Yoma has been dedicated in honor of the Yahrzeit of Yisrael (son of Chazkel and Miryam) Rosenbaum, who passed away on 14 Elul, by his son and daughter and families, and also in memory of Sheina Basha (daughter of Yakov and Dora) Zuckerman, who passed away on 10 Elul, by her children and sons in law.

יומא דף פח. א

חייבי טבילות דלהלן מתי הוא זמן טבילתן ביום הכפורים?

זב זבה מצורע מצורעת טמא מת [1] נדה ויולדת בעל קרי
לרבנן ביום הכפורים בליל יוה"כ ביוה"כ, אבל עד המנחה [2]
לר' יוסי ביום הכפורים בליל יוה"כ ביוה"כ, וכל היום כולו [3]
ואם התפלל נעילה לא יטבול [4]
לרבנן (ב' [5]) ביום הכפורים בליל יוה"כ טובל כל היום כולו עד סופו [6]

היה שם כתוב על בשרו, ונזדמנה לו טבילת מצוה, מה יעשה?

כשיש לו גמי כשאין לו גמי
לת"ק - טבילה בזמנה לאו מצוה

צריך להניח גמי [7]

לא יטבול [8]
לר' יוסי - טבילה בזמנה מצוה יטבול בלא גמי - ויזהר לא לשפשף

-------------------------------------------------

[1] וזה שכללה הברייתא "כל חייבי טבילות טובלים כדרכן ביוה"כ".

[2] בעל קרי אסור בדברי תורה, ולכן אם אירע לו קרי ביוה"כ טובל מיד, אולם אם אירע לו אחר שכבר התפלל מנחה - לא יטבול, וימתין עד שתחשך ויטבול, דס"ל לרבנן שזמן תפלת נעילה היא בלילה, וא"כ אין טעם שיטבול ביום דהרי אין צריך להתפלל שום תפלה ביום אחר תפלת מנחה.

[3] ס"ל לר' יוסי שזמן תפלת נעילה היא ביום, א"כ יכול לטבול גם אחר זמן תפלת מנחה - בשביל נעילה. אולם אם כבר התפלל נעילה - מן המנחה ולמעלה - לא יטבול ביום.

[4] מהתוס' (בד"ה אי), מבואר שלחלק כן בדעת ר' יוסי הוא רק בהו"א, אבל למסקנא הברייתא הראשונה היא דברי ר' יוסי בן חלפתא והוא ס"ל שטובל ממש כל היום כולו - דטבילה בזמנה מצוה, והברייתא השניה היא ר' יוסי בר' יהודה דס"ל שדיה לטבילה באחרונה - דהיינו שאין טבילה בזמנה מצוה, ולכן הוא סובר שאחר שהתפלל נעילה לא יטבול.

[5] היינו רבנן דהברייתא השניה.

[6] ומטעם דס"ל דטבילה בזמנה מצוה, ולכן אפי' אם התפלל תפלת נעילה טובל מיד, כדי שתהיה טבילתו בזמן.

[7] ואין הטעם משום שאסור למחוק את השם, דדוקא אם בא למחוק בידים אסור מדכתיב (דברים יב:ד) "לא תעשון כן לה' אלהיכם", ודרשינן: עשייה הוא אסור - אבל גרמא שרי. אלא טעם האיסור משום דאסור לעמוד בפני השם ערום, ולא מהני שיתן ידו על השם, כי חיישינן שמא ישכח ויוציא את היד.

[8] כלומר, צריך לחפש עד שימצא גמי, ואם לא ימצא תדחה הטבילה ולא איכפת לן, דס"ל דטבילה בזמנה לאו מצוה.

עוד חומר לימוד על הדף