1)

WHEN MUST PREGNANT AND NURSING WOMEN FAST? (Yerushalmi Halachah 5 Daf 6a)

[דף ו עמוד א] מתני' הגיע ראש חדש כסליו ולא ירדו גשמים בית דין גוזרין שלש תעניות על הציבור אוכלין ושותין משחשיכה ומותרין במלאכה וברחיצה בסיכה ובנעילת הסנדל ובתשמיש המטה:

(a)

(Mishnah): If Rosh Chodesh Kislev came and rain did not fall, Beis Din decrees three fasts on the Tzibur. They eat and drink after dark, and they are permitted Melachah, bathing, Sichah, wearing shoes and Bi'ah.

גמ' א''ר יוחנן כל תענית שב''ד גוזרין להפסיק אין עוברות ומיניקות מתענות בם.

(b)

(Gemara - R. Yochanan): Every fast that Beis Din decrees to stop [eating before the end of the previous day], pregnant and nursing women do not fast on them.

אמר ר' שמואל בר רב יצחק נראים דברים כשגזרו כבר שלא להפסיק אבל אם גזרו מיד להפסיק עוברות ומיניקות מתענות בם

(c)

(R. Shmuel bar Rav Yitzchak): This seems correct when they previously decreed [fasts] not to stop [so these women already fasted], but if they immediately decreed to stop, pregnant and nursing women fast on them.

ותני כן עוברות ומיניקות מתענות כדרכן בתשעה באב וביוה''כ ושלש תעניות הראשונות (ובשלש השניות אבל בשבע) [צ''ל אבל בשלש השניות ובשבע - קרבן העדה] האחרונות אינן מתענין בהן.

(d)

Support (Beraisa): Pregnant and nursing women fast normally on Tish'ah b'Av, Yom Kipur, and the first three fasts, but on the second three fasts and the last seven fasts they do not fast;

אעפ''כ אינן מנהגות עצמן בתפנוקים אלא אוכלות ושותות כדי קיום הולד.

1.

Even so, they do not indulge themselves with delicacies, they eat and drink need to sustain the child (or fetus).

לא בשגזרו כבר שלא להפסיק.

2.

Is this not when they already decreed not to stop (then, when they decree to stop, pregnant and nursing women do not fast)!

אתא ר' בא בר זבדא ר' יצחק בר טבליי בשם ר' יוחנן ואפילו גזרו מיד להפסיק אין עוברות ומיניקות מתענות בם:

(e)

R. Ba bar Zavda came, and said in the name of Rav Yitzchak bar Tavlei citing R. Yochanan, and even if they decreed immediately to stop, pregnant and nursing women do not fast on them.