1)

WHEN WE KILL TO PREVENT TRANSGRESSION (Yerushalmi Halachah 9 Daf 44a)

משנה אילו שמצילין אותן בנפשם הרודף אחר חבירו להורגו ואחר הזכר ואחר נערה המאורסה

(a)

(Mishnah): The following, [onlookers] may save them [from transgressing] through [taking] their lives - a Rodef (someone pursuing) his fellow man to kill him, or a man chasing a man or a Na'arah Me'orasah [to have Bi'ah with him/her].

אבל הרודף אחר הבהמה והמחלל את השבת והעובד עכו"ם אין מצילין אותן בנפשן:

(b)

However, if one is chasing an animal for bestiality, or one who seeks to desecrate Shabbos, or to serve idolatry, one may not kill him to save him.

גמרא הרודף אחר חבירו להורגו בין בבית בין בשדה מצילין אותו בנפשו. אחד הרודף אחר חבירו להורגו ואחד הרודף אחר כל שאר (עבירות) [צ"ל הערות - קרבן העדה] שבתורה מצילין אותו בנפשו

(c)

(Gemara): One who is Rodef his fellow man to kill him, whether in his house or in the field, we one kill him to save him. The same applies to one chasing his fellow man to kill him, or Rodef after all Arayos in the Torah. We kill him to save him. (KORBAN HA'EDAH)

אבל אם היתה אלמנה לכהן גדול גרושה וחליצ' לכהן הדיוט ממזרת ונתינה לישראל בת ישראל לנתין ולממזר אין מצילין אותו בנפשו

1.

However, if she was a widow [being chased by] a Kohen Gadol, or a divorcee or Chalutzah to a Kohen Hedyot, a Mamzeres or Nesinah to a Yisrael, a Bas Yisrael to a Nasin or a Mamzer, one may not kill him to save him.

נעשה המעשה אין מצילין אותו בנפשו.

2.

If the act was already done, one may not kill him to save him.

אם יש שם מושיעים אין מצילין אותו בנפשו

3.

If there are others there who can save [without killing him], one may not kill him to save him.

ר' יודה אומר אם אמרה הנח לו אין מצילין אותו בנפשו שאם ממחין הן על ידיו נמצאו באין לידי שפיכות דמים.

(d)

R. Yehudah says, if [the woman being chased] says "leave him [lest he kill me]", we do not kill him to save him, for if they try to stop him, they will come to murder (he will kill her).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF