1)

AVEIROS OF SKILAH (Yerushalmi Halachah 11 Daf 39b)

משנה המחלל את השבת בדבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת

(a)

(Mishnah): If one desecrates Shabbos through something that is Chayav Kares for Mezid and Chayav Korban b'Shogeg (if he was Mezid and warned, he is Chayav Misah).

והמקלל אביו ואמו אינו חייב עד שיקללם בשם

(b)

One who curses his father or mother is liable only if he curses with Hash-m's name;

קיללם בכינוי ר"מ מחייב וחכמים פוטרין

(c)

R. Meir says, if he cursed with a Kinuy he is liable. Chachamim exempt.

הבא על נערה מאורסה אינו חייב עד שתהא נערה בתולה מאורסה בבית אביה

(d)

One is liable (Skilah) for Bi'ah with a Na'arah Me'orasah only if she is a Na'arah (within six months of adulthood), a virgin, and Arusah in her father's house.

באו עליה שנים הראשון בסקילה והשני בחנק:

(e)

If two men had Bi'ah with her, the first is stoned, and the second is choked.

גמרא אזהרה למחלל מניין לא תעשה כל מלאכה

(f)

(Gemara): Which Lav forbids Chilul Shabbos? "Lo Sa'aseh Kol Melachah."

כרת מניין כי כל העושה בו מלאכ' ונכרתה

(g)

What is the source for Kares? "Ki Kol h'Oseh Bo Melachah v'Nichresah."

עונש מניין מחלליה מות יומת.

(h)

What is the source for punishment? "Mechaleleha Mos Yumas."

וניתני שלשים ושבע כריתות בתורה

(i)

Implied question: It should teach 37 Kerisus in the Torah! (I.e. we should add all the Melachos. Since above we asked that it should teach 37, we said so also here.)

א"ר יוסי בי ר' בון שאם עשה כולן [דף מ עמוד א] (בזדון) שבת ובזדון מלאכה שהוא חייב על כל אחת ואחת. [צ"ל שגגת שבת ובזדון מלאכה אנו חייב אלא אחת - קרבן העדה]

(j)

Answer (R. Yosi bei R. Bun): If he did all of them Shogeg about Shabbos and Mezid about the Melachos (he forgot that it is Shabbos, but he remembered that these Melachos are forbidden) he is liable only once. (Therefore, Shabbos is counted as only one Kares.)

אזהרה למקלל אביו ואמו מניין איש אמו ואביו תיראו

(k)

Which Lav forbids cursing one's mother and father? "Ish Imo v'Aviv Tira'u."

עונש וכרת מניין ומקלל אביו ואמו מות יומת ואומר כי כל אשר יעשה מכל התועבות האלה ונכרתו:

(l)

What is the source for punishment and Kares? "U'Mekalel Aviv v'Imo Mos Yumas", and it says "Ki Kol Asher Ya'aseh mi'Kol ha'To'evos ha'Eleh v'Nichresu."

2)

BI'AH WITH A MINOR (Yerushalmi Halachah 11 Daf 40a)

הבא על נערה המאורסה. ר' יסא בשם ר' יוחנן ר' חייה בשם רבי לעזר דרבי מאיר היא ברם לרבנין אפילו קטנה.

(a)

One who has Bi'ah with a Na'arah Me'orasah [is stoned only if she is a Na'arah]. R. Yosa in the name of R. Yochanan, and R. Chiya in the name of R. Lazar said that this is like R. Meir. However, Rabanan say [that he is stoned] even for a minor.

מה טעמא (דרבי מאיר) [צ"ל דרבנן - קרבן העדה, רידב"ז] נער חסר אמור בפרשה.

(b)

What is Rabanan's reason? [Na'arah] is written in the Parshah like Na'ar, lacking [a Hei. This alludes to a minor.]

מה מקיימין (רבנן) [צ"ל דרבי מאיר - קרבן העדה, רידב"ז] נער

(c)

Question: What does R. Meir learn from Na'ar [written Chaser? He should agree to Rabanan!]

ר' אבהו בשם ריש לקיש נערה אחת שלימה אמורה בפרשה ולימדה על כל הפרשה כולה שהיא גדולה.

(d)

Answer (R. Avahu citing Reish Lakish): One Na'arah is written complete in the Parshah [of Motzi Shem Ra], and it teaches about the entire Parshah, that she is an adult.

מתיב רבי מאיר לרבנין הרי המוציא שם רע הרי אין כתוב בו אלא נער והיא גדולה שאין קטנה נסקלת מה עבדין לה רבנין

(e)

Question (R. Meir to Rabanan): Regarding Motzi Shem Ra it is written only Na'ar [except for one place], and she is an adult, for a minor is not stoned!

אמר רבי אבין תיפתר שבא עליה דרך זכרות.

(f)

Answer (R. Avin): [Na'ar teaches that the same applies if] he had Bi'ah with her in [the anus, i.e.] the way of a male [who is Nishkav].

ר' יעקב בר אבא בעא קומי רב הבא על הקטנה מהו

(g)

Question (R. Yakov bar Aba, to Rav): What is the law of one who had Bi'ah with a minor?

אמר ליה בסקילה

(h)

Answer (Rav): He is stoned.

הבא על הבוגרת מהו

(i)

Question (R. Yakov bar Aba, to Rav): What is the law of one who had Bi'ah with a Bogeres?

אמר ליה אני אקרא נערה ולא בוגרת. וקרא נערה ולא קטנה.

(j)

Answer (Rav): I apply to her "Na'arah", and not a Bogeres. (He is choked, like for a Nesu'ah.)

ולית את מודה לי שהוא בקנס

(k)

Question (Rav, to R. Yakov bar Aba): Do you not agree that one is fined [for raping or enticing a minor Besulah who is single? Likewise, a minor is like a Na'arah for Skilah!]

אמר ליה תחת אשר עינה לרבות את הקטנה לקנס. וקרא תחת אשר עינה לרבות את הבוגרת בקנס

(l)

Answer (R. Yakov bar Aba): "Tachas Asher Inah" includes a minor for a fine. [We should say that] "Tachas Asher Inah" includes a Bogeres for a fine!

אמר רב אף על גב דנצחי ר' יעקב בר אבא בדינא הלכה הבא על הקטנה בסקילה והיא פטורה.

(m)

(Rav): Even though R. Yakov bar Aba rebutted me, the Halachah is, one who has Bi'ah with a minor [Me'urasah Besulah] is stoned, and she is exempt.

רבי אבין בשם ר' שמואל ולמה לא פתר ליה מן הדא ומת האיש אשר שכב עמה לבדו וכי אין אנו יודעין שאין לנערה חטא מות ומה תלמוד לומר ולנערה לא תעשה דבר אין לנערה חטא מות אלא מיכן הבא על הקטנה בסקילה והיא פטורה:

(n)

(R. Avin citing Shmuel): Why didn't [Rav] prove his Halachah from "u'Mes ha'Ish Asher Shachav Imah Levado"? Do we not [already] know that the girl is not Chayav Misah? Why does it say "vela'Na'arah Lo Sa'aseh Davar Ein la'Na'arah Chet Maves"? Rather, it teaches that one who has Bi'ah with a minor is stoned, and she is exempt.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF