1)

ALLUSIONS TO THE NUMBER OF JUDGES IN THE SANHEDRIN (Yerushalmi Halachah 2 Daf 3b)

א"ר יונתן מיכן לסנהדרין גדולה של כל ישראל ויקח שר הטבחים את שריה כהן הראש ואת צפניה כהן הרי שנים ושבעה אנשים מרואי פני המלך הרי תשעה וששים איש מעם הארץ הרי שבעים חסר אחד ומן העיר סריס אחד הרי שבעים.

(a)

(R. Yonasan): We learn an allusion to the number of judges in the Great Sanhedrin from the following pasuk (Yirmiyah 52:24), "And the chief executioner took Serayah the Head Kohen and Tzefanyah the Deputy Kohen" - this makes two; (pasuk 25) "and seven men from those that see the king's face" - this makes nine; "...and sixty men from the common folk" - this makes 69; (at the beginning of that pasuk) "From the city he took one officer" - that makes 70.

אית תניי תני שבעים ואחד ויקח רב הטבחים את שלשת שומרי הסף ושבעה מרואי פני המלך וששים איש מעם הארץ ומן העיר לקח סריס אחד הרי שבעים ואחד

(b)

Some learn 71 from a mixture of the two pesukim - (Melachim 2:25:18-19), "And the chief executioner took...the three gatekeepers"; (Yirmiyah 52:25) "and seven men from those that see the king's face"; "...and sixty men from the common folk"; (at the beginning of that pasuk) "From the city he took one officer ('saris')" - that makes a total of 71.

ולמה קוריהו סריס שמסרס את ההלכה

(c)

Why does the pasuk refer the officer as a saris? Because he establishes the halacha with his derivations (in his expertise).

כתוב אחד אומר חמשה וכתוב אחד אומר שבעה להביא שני סופרי הדיינים.

(d)

One pasuk (in Melachim) says that there were five (men who saw the king's face) and one pasuk says seven (in Yirmiyah) - this alludes to the two scribes of the Beis Din.

2)

EXTENDING THE MONTH (Yerushalmi Halachah 2 Daf 3b)

לית כאן עיבור החדש אלא קידוש החדש.

(a)

Question: The Mishnah referred to "extending the month with three judges". Surely Beis Din merely observe that this happened and declare that this is the case (that the month has 30 days) rather than "extend" it? Rather the Mishnah is referring to the requirement for at least three judges to perform Kiddush HaChodesh.

שמואל אמר אין קידוש החדש פחות מעשרה.

(b)

(Shmuel): Kiddush HaChodesh must be done with at least ten (in order to publicize the matter).

חבירים מהו ליכנס לקידוש החדש

(c)

Question: If so, can some of the ten be Chaverim (non-Sanhedrin members)?

אמר רבי הושעיה חבר הוינא ואעלי רבי שמואל בר רב יצחק לקידוש החדש ולינא ידע אין סלקית ממיניינא אין לא.

(d)

(R. Hoshiyah): I was a Chaver and R. Shmuel bar Rav Yitzchak brought me in for Kiddush HaChodesh and I do not know if I counted towards the ten or not.

פשיטא דלא סליק

(e)

Question: It is obvious that he did not count, so why was he unsure?

למה בגין דהוה חתניה או משום שאין חבירין נכנסין לקידוש החדש.

(f)

Answer: He was unsure whether it was because he was R. Shmuel's son-in-law or because Chaverim do not count.

א"ר כהנא חבר הוינא ואעלי רבי תנחום בר חייה לקידוש החדש וסלקית ממיניינא הדא אמרה שחבירים נכנסין לקידוש החדש.

(g)

(R. Kahana): I was a Chaver and R. Tanchum bar Chiya brought me in for Kiddush HaChodesh and I counted! This proves that Chaverim do count.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF