FROM PREVIOUS CYCLE



 
ROSH HASHANAH 21-25 - Dedicated in memory of Max (Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi) Turkel, by his children Eddie and Lawrence and his wife Jean Turkel/Rafalowicz. Max was a warm and loving husband and father and is missed dearly by his family and friends. His Yahrzeit is 5 Teves.

1)

ACCEPTING THE WITNESSES (Yerushalmi Halachah 1 Daf 10b)

[דף י עמוד ב] משנה אם אינן מכירין אותו משלחין עמו אחר להעידו.

(a)

(Mishnah): If they do not recognize the witness, they (the Beis Din of his town) send another person with him to vouch for his validity.

בראשונה היו מקבלין עדות החדש מכל האדם משקילקלו המינים התקינו שלא יהו מקבלין אלא מן המכירין

(b)

Originally, they would accept testimony for the New Moon from any person. When the heretics began to sabotage things (by testifying falsely), Chazal decreed that they would only accept people who were recognized by the Beis Din.

בראשונה היו משיאין משואות משקילקלו הכותים התקינו שיהו שלוחין יוצאין

(c)

Originally, they would wave torches. When the Kutim began to sabotage things (by waving torches at the wrong time), Chazal decreed that messengers would be sent out.

[דף יג עמוד א (עוז והדר)] גמרא א''ר יונה הכין צורכה מיתני בראשונה היו מקבלין עדות החדש מכל אדם אם אינן מכירין אותו היו משלחין עמו אחר להעידו

(d)

(Gemara - R. Yona): The Mishnah should read as follows - Originally, they would accept testimony of the New Moon from any person. If they would not recognize him, they would send another person with him (to vouch for him).

אמר ר' יוסה אפילו כמתניתין אתיא היא אם אינן מכירין אותו משלחין עמו אחר להעידו למה שבראשונה היו מקבלין עדות החדש מכל אדם.

(e)

R. Yosa: One could retain the original text of the Mishnah and it could be read as follows - If they do not recognize him, they send another person with him. Why is this necessary? (Why can we not trust any person that comes to testify?) Because originally they would accept testimony from any person...etc.

ועד אחד נאמן.

(f)

Question: Is only one witness believed to vouch for this witness?

משלך נתנו לך בדין היה שלא יהו צריכין עדים והן אמרו שיהו צריכין עדים והן אמרו עד אחד נאמן.

(g)

Answer: Chazal were lenient (to require only one witness) within their stringency (to require any verification of the validity of this witness).

עד אחד מהו שיהא נאמן כשנים היך עבידה היו שנים אחד (הכל) מכיר(ין אותו)[כתב ידו וכתב יד חבירו] ואחד אין אדם מכירו חבירו מכירו חבירו מהו שיצטרף עם אחד מן השוק להעיד עליו

(h)

Question: Is one witness believed like two? What is the case? If there were two, one person testifies on both his own and the other witness's signature and the other witness is absent. (Can we use the first witness and another person to testify on the second witness's signature)?

ר' זעירה רב חונה בשם רב [דף יא עמוד א] אין הוא ואחר מצטרפין על חתימת העד השני.

(i)

Answer (R. Zeira/Rav Chuna quoting Rav): He and another cannot combine to testify on the signature of the second witness.

לא צורכה די לא היו שנים אחד הכל מכירין (כתב ידו)[אותו] ואחד אין אדם מכירו חבירו מכירו חבירו מהו שיעשה כאחד מן השוק להעיד עליו [דף יג עמוד ב (עוז והדר)] אם כן נמצאת כל העדות מתקיימת בעד אחד.

(j)

The question is when there are two people - all recognize one of them but nobody recognizes the other one.

א''ר יודן ויאות אילו שנים שיצאו מעיר אחת שרובה עכו''ם כגון הדא סוסיתה אחד הכל מכירין אותו שהוא ישראל ואחד אין אדם מכירו חבירו מכירו חבירו מהו שיעשה כאחד מן השוק להעיד עליו

(k)

R. Yudan: This is correct. If two people left a town, like Susita, that is inhabited mostly by gentiles and everyone recognizes the first one as Jewish but nobody recognizes the second one - if the other witness recognizes him, can he join with another person to testify about the second witness?

אם אומר את כן לא נמצאת כל העדות מתקיימת בעד אחד והכא נמצאת כל העדות מתקיימת בעד אחד.

1.

If you say yes, is the entire testimony not dependant on one person?! Here also, it is the same problem.

תמן תנינן אמר להן הממונה צאו וראו אם הגיע זמן השחיטה אם הגיע הרואה אומר ברקי מהו ברקי ברקת תמן אמרי ברק ברקא הנהר מנהרא

(l)

Mishnah (in Maseches Yoma): "The appointed one said to them - go out and see if the time for slaughtering has arrived. If it arrived, the observer said, 'Birkai'" What is Birkai? Barak Birkai. What is Barak Birkai? The luminary (sun) has brought light.

ועד אחד נאמן שנייא היא הכא שאין את יכול לעמוד עליו.

(m)

Is only witness believed (to testify about the time of slaughtering)? Yes, because it is a fact that is easily verified.

וחש לומר עד דהוא עליל ונפק הוא מנהרא.

(n)

Question: Why is it easily verified? (Perhaps by the time someone else goes up to verify if the sun had dawned, the sun will dawn!)

חכימא היא מילתה

(o)

Answer: It is still possible to say how long ago the sun dawned -whether just now or earlier.

אמר עד אחד נולד איש פלוני בשבת מלין אותו על פיו חשיכה מוצאי שבת מטלטלין אותו על פיו.

(p)

If one witness said that a certain baby was born on Shabbos, we may circumcise him the following Shabbos. If the witness said that it is already nightfall, we may take out items into the public domain

ר' אמי מטלטל על פומה דמלייתה רבי מתנייה מטלטל על איבריתה דזהרא

(q)

R. Ami carried based on the testimony of the women who were drawing water from the well. R. Matanya carried based on the testimony of the farmers of Ivrisa.

ר' אימי מל על פי נשים דאמרן שמשא הוות על סוסיתה.

(r)

R. Imi circumcised on Shabbos based on the testimony of women who said that the baby was born before the sun set over Susita.

מכירו מכיריו מהו לחלל עליהן את השבת

(s)

Query: When one or several people recognize the witnesses, may they also profane the Shabbos in order to come to Beis Din to testify?

נישמעינה מן הדא א''ר נהוראי (כאן שנייה) מעשה שירדתי להעיד על עד אחד באושא ולא היו צריכין לי אלא עילה בקשתי להקביל פני חביריי

(t)

Answer: R. Nehurai said - Once on Shabbos, I descended to Usha to testify about a witness. I was not certain that they would need me to testify, but it gave me good reason to go to Usha and I was therefore able to meet my great Rav there.