1)

DISQUALIFICATIONS OF WITNESSES (Yerushalmi Halachah 7 Daf 8b)

משנה אלו הן הפסולין המשחק בקוביא והמלוה בריבית [דף ט עמוד א] ומפריחי יונים וסוחרי שביעית ועבדים

(a)

(Mishnah): The following people are disqualified as witnesses - one who gambles, one who lends money for interest, one who flies pigeons and merchants of Sheviis fruits.

זה הכלל כל עדות שאין האשה כשירה לה אף הן אינן כשירין

(b)

The rule is - any testimony that a woman cannot give, these people also cannot give.

גמרא זה המשחק בפסיפסין. אחד המשחק בפסיפסין ואחד המשחק בקליפי אגוזים ורימונים

(c)

(Gemara): The gambler is a person who gambles with chips made of broken bones.

מאימתי מקבלין אותו משישבור את פסיפסיו ויבדק ויחזור בו חזרה גמורה.

(d)

When can we accept him as a witness? When he breaks his chips and we investigate and discover that he has fully repented.

מלוה בריבית זה שהוא מלוה בריבית

(e)

One who lends for interest - this is a person who lends for interest. (Note: It could be that the Gemara is qualifying that this law only applies to a person who lends regularly for interest.)

מאימתי מקבלין אותם משיקרע את שטרותיו ויבדק ויחזור חזרה גמורה.

(f)

When can we accept him as a witness? When he tears up his documents and we investigate and discover that he has fully repented.

מפריחי יונים זה שהוא ממרה יונים. אחד ממרה יונים ואחד ממרה שאר בהמה חיה ועוף

(g)

One who flies pigeons - this is a person who makes pigeons fight one another (and he bets on the winner). This applies whether he does this with pigeons or with other animals, wild animals or birds.

מאימתי מקבלין אותו משישבור את פגימיו ויבדק [דף יא עמוד ב (עוז והדר)] ויחזור בו חזרה גמורה.

(h)

When can we accept him as a witness? When he breaks his boards (used for prodding them to fight) and we investigate and discover that he has fully repented.

סוחר שביעית זה תגור שביעית אי זהו סוחר שביעית זה שהוא יושב ובטל כל שני שבוע כיון שהגיעה שביעית התחילה מפשיט את ידיו ונושא ונותן בפירות עבירה

(i)

Merchants of Sheviis fruit - this is a person who does not do business throughout the Shemita cycle and when the Shemita year arrives, he begins to do business with the Shemita fruit.

מאימתי מקבלים אותו משתגיע שביעית אחר ויבדק ויחזור בו חזרה גמורה.

(j)

When can we accept him as a witness? When another Shemita year comes and we investigate and discover that he has fully repented.

תני רבי יוסי אומר שני שביעיות.

(k)

Beraisa: R. Yosi says that he must be clean from this sin for two Shemita years.

תני בשם ר' נחמיה חזירת ממון לא חזירת דברים ויאמר הא לכם מאתים זוז וחלקום לעניים מה שנשתכרתי מפירות עבירה. .

(l)

Beraisa quoting R. Nechemya: It is not enough to verbally repent - he must also return the money for the fruit that he sold. He should say, "Take this 200 zuz and divide amongst the poor the money that I earned from Sheviis.

הוסיפו עליהן הרועים והחמסנים והגזלנים וכל החשודין על הממון עדותן בטילה

(m)

The Sages also disqualified the testimony of shepherds, those who force people to sell an item against their will, thieves (even those who steal from children, the insane etc.) and all who are suspected in monetary matters.

א''ר אבהו ובלבד ברועים בהמה דקה.

(n)

R. Abahu: Shepherds refers to those who shepherd small animals (not large animals, as it is common that small animals are taken to graze on land that belongs to others).

אמר רב חונה מאן תנא מפריחי יונים ר' ליעזר דתנינן תמן שנים בשם ר' לעזר יוצא היא אשה בעיר של זהב. מפריחי יונים פסולין מן העדות.

(o)

R. Chuna: Who is the Tanna who disqualifies pigeon flyers from testimony? It is R. Eliezer, as the Mishnah teaches - Two laws were taught in the name of R. Eliezer - On Shabbos, a woman may go into a public domain wearing a type of tiara called a "Jerusalem of Gold''; pigeon flyers are invalid witnesses.

א''ר מנא קומי ר' יוסה כל ההיא דסנהדרין כר' ליעזר

(p)

Question (R. Mana to R. Yosa): According to this, are all of the cases of Rabbinically invalid witnesses in the Mishnah in Sanhedrin said by R. Eliezer?

א''ל דברי הכל היא מהו דברי הכל היא

(q)

Answer (R. Yosa): This list follows all opinions. What do we mean that it follows all opinions?

הכא א''ר יוסה יודעין אנו שהוא פסול מעדות ממון מה בא להעיד כשם שהוא פסול מעדות ממון כך הוא פסול מעדות נפשות.

(r)

Answer: We know that all agree that they are disqualified from testifying in monetary cases. What is Eliezer adding? They are also disqualified from testifying in cases of life and death (like the case of a person who might be punished with death for profaning Shabbos).

ועידי החדש כעידי נפשות אינון

(s)

Witnesses of the new moon are like witnesses for cases for life and death.

והא תני זה הכלל כל עדות שאין האשה כשירה לה אף הן אינן כשירין לה מאן תניתה רבנן.

(t)

Question - Mishnah: The rule is - any testimony that a woman cannot give, these people also cannot give (and vice-versa). (But in Maseches Yevamos, R. Eliezer holds that a woman cannot even testify in the case of an Agunah, so the Mishnah cannot be R. Eliezer!?)

רבנן כר' ליעזר מודיי ליה פליגין עלויי.

(u)

Answer: The Rabbanan (authored the Mishnah and) follow the opinion of R. Eliezer in one way and disagree in another way.

רבי יונה בשם רב חונה כולהן דרבי ליעזר [דף יב עמוד א (עוז והדר)] אתיין אילין פלוגוותה כאילין פולגוותה דתני עד זומם פסול בכל עדות שבתורה דברי ר''מ

(v)

R. Yona quoting Rav Chuna: All of the cases are R. Eliezer and this dispute is like another dispute - as R. Meir teaches in the Beraisa - a false witness is invalid for all types of testimony in the Torah.

א''ר יוסי אימתי בזמן שנמצא זומם בעדות [דף ט עמוד ב] נפשות אבל אם נמצא זומם בעדות ממון על הממון נחשד וממון נפסל

(w)

R. Yosi: When is this? When he was discovered to be false in a case of life and death (which is the most severe type of testimony); but if he was discovered false in a monetary case, he is suspected and invalid only for monetary cases.

ואתייא דר' יוסי כרבנן ודר''מ כר' אליעזר

1.

And R. Yosi follows Rabbanan (that one is only invalid for testimony in the type of case that he is suspected) and R. Meir follows R. Eliezer (that once he is suspected for a lenient case, he is suspected even on a stringent case).